بررسی صورت های مالی ایران خودرو و و سایپا

کارگران خودروسازی چقدر حقوق می گیرند؟

برای شهروندان ایرانی با توجه به نارضایتی نسبی آنها از تولیدات صنعت خودرو، احتمالا جالب است که بدانند خودروسازان بزرگ کشور سالانه چقدر به پرسنل خود حقوق می‌دهند و همچنین هزینه سربار و قبض انرژی‌شان به چه میزان است.
کارگران خودروسازی چقدر حقوق می گیرند؟

به گزارش صنعت نویس، این آمار و ارقام همواره در صورت‌های مالی خودروسازان که در دوره‌های سه‌ماهه، ۶‌ماهه، ۹ماهه و یکساله به بورس اعلام می‌شود، قابل رویت و بررسی است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو چندی پیش صورت‌های مالی تلفیقی و حسابرسی‌نشده خود را به بورس داده‌اند که با نگاهی به آن می‌توان مواردی مانند میزان حقوق و دستمزد پرداختی، قبض آب و برق و...، هزینه استهلاک و مواد مصرفی و امثال اینها را در قالب «هزینه سربار» و «هزینه اداری، عمومی و فروش» مشاهده کرد.

بنابر صورت‌‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، آنها در ۶ ماه ابتدایی امسال در مجموع چیزی بالغ بر ۸ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به نیروی انسانی خود اعم از کارگران بخش تولید و پرسنل ستادی پرداخت کرده‌‌اند.

با احتساب رقمی که در نیمه دوم سال پرداخت خواهد شد (بیش از ۹ هزار میلیارد تومان)، کل حقوق و دستمزد پرداختی غول‌‌های جاده مخصوص به کارگران و کارکنان‌‌شان در سال ۱۴۰۱ به بالای ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌‌رسد. در مقایسه با هزینه حقوق و دستمزد پرسنل سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته (۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان) هزینه آنها در این بخش حدود ۶۷ ‌‌درصد رشد کرده است. این سه خودروساز همچنین در مجموع بالغ بر ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار خود در سال ۱۴۰۱ خواهند کرد و جمع هزینه آنها در بخش اداری، عمومی و فروش نیز به بالای ۱۱ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان می‌‌رسد. در مقایسه با سال گذشته، هزینه‌های سربار ۴۵ ‌‌درصد و هزینه اداری، عمومی و فروش نیز ۷۰ ‌‌درصد بالاتر خواهد رفت.
اما با در نظر گرفتن آمار حدودا ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفری مربوط به پرسنل سه خودروساز بزرگ کشور، به‌طور متوسط به هر یک نفر نیروی انسانی در بخش وابسته به دولت صنعت خودرو، سالانه حدود ۴۸۸ میلیون تومان و ماهانه نزدیک به ۴۰ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود. بیشترین حقوق پرداختی اما به ایران خودرو مربوط می‌شود، چه آنکه پرسنل این شرکت به‌طور متوسط سالانه بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان و ماهانه حدود ۴۶ میلیون تومان دریافتی دارند. نیروی انسانی سایپا نیز به‌طور متوسط سالانه بیش از ۵۲۰ میلیون تومان و ماهانه بالغ بر ۴۳ میلیون تومان دریافتی دارند. در نهایت اما میانگین حقوق دریافتی پرسنل پارس خودرو در کل سال جاری ۲۱۰ میلیون تومان است و در ماه نیز به‌طور متوسط کمتر از ۱۸ میلیون تومان.

ایران خودرو چقدر حقوق می‌دهد؟
اما نگاهی بیندازیم به هزینه‌های خودروسازان در بخش سربار، اداری، عمومی و فروش و ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، بزرگ‌ترین خودروساز ایران که بیشترین نیروی انسانی در صنعت خودرو را در خود جای داده است. طبق صورت‌‌های مالی ارائه‌شده به بورس توسط ایران خودرو، این شرکت در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۵ هزار و ۲۲۰ ‌‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد ایران خودرو، این شرکت باید در نیمه دوم سال نیز حدود ۵ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان دیگر به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که خودروساز بزرگ ایران در سال جاری پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود ۱۰ هزار و ۴۲۵ ‌‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۶هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۷۷ ‌‌درصد بالا رفته است. طبعا بخش قابل‌‌توجهی از این رشد به دلیل افزایش پایه حقوق کارگران در سال جاری نسبت به ۱۴۰۰ است. ایران خودرویی‌‌ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه‌‌ای حدود ۲۷۶ میلیارد تومان طی ۶ ماه امسال صرف کرده و در نیمه دوم سال نیز حدودا ۳۵۱ ‌‌میلیارد تومان هزینه خواهند کرد تا جمع کل آن به ۶۲۷ میلیارد تومان برسد. بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک ایران خودرو حدود ۱۴ ‌‌درصد بالا خواهد رفت. یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه‌های سربار در خودروسازی، به بخش انرژی شامل آب، برق، گاز و سوخت مربوط می‌شود. ایران خودرو در این بخش حدود ۵۸ ‌‌میلیارد تومان طی ۶ ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است.

برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز حدود ۶۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه ایران خودرو بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۱، بالای ۱۱۸ ‌‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از ۸۳ میلیارد تومان هزینه ایران خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، بزرگ‌ترین خودروساز ایران طی ۶ ماه امسال بیش از ۶ هزار و ۱۰۰‌‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مجموع اما کل هزینه سربار ایران خودرو طی سال جاری با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، بالغ بر ۱۲ هزار و ۷۰۰ ‌‌میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سال گذشته رشد ۶۷ ‌‌درصدی را نشان می‌دهد.

اما هزینه‌های ایران خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد قابل‌‌توجهی خواهد داشت. این شرکت طی ۶ ماه امسال، حدود ۸۶۱ ‌‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌‌بینی‌‌اش این است که نزدیک به ۸۴۷ ‌‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که ایران خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدود هزار و ۷۰۸ ‌‌میلیارد تومان می‌‌رسد. ایران خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۱ کمتر از ۷ هزار میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۷۶ ‌‌درصدی خواهد داشت.

قبض انرژی سایپا
به سایپا برویم، دومین خودروساز ایران که کمتر از ایران خودرو و بیشتر از پارس خودرو نیروی انسانی در خود جای داده است. طبق صورت‌‌های مالی ارائه‌شده به بورس توسط سایپا، این شرکت در۶ ماه ابتدایی امسال بیش از هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدود هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که دومین خودروساز بزرگ ایران در سال جاری پرداخت خواهد کرد، بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ ‌‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که سایپا در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۴۶ ‌‌درصد بالا رفته است. سایپایی‌‌ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه‌‌ای بیش از ۲۳۲ ‌‌میلیارد تومان طی ۶ ماه امسال صرف کرده و در نیمه دوم سال نیز حدودا ۲۳۱ میلیارد تومان دیگر هزینه خواهد کرد تا جمع کل آن به ۴۶۳ میلیارد تومان برسد. بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک سایپا حدود ۲۰ ‌‌درصد افزایش خواهد یافت، چه آنکه این شرکت حدود ۳۸۷ میلیارد تومان هزینه استهلاک در سال گذشته داشته است.

سایپا نیز مانند ایران خودرو بخشی از هزینه‌های سربارش به انرژی مربوط می‌شود. این شرکت در این بخش حدود ۱۵‌‌میلیارد تومان طی ۶ ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد می‌شود نارنجی‌‌های جاده مخصوص در نیمه دوم سال ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر نیز برای آب، برق، گاز و سوخت خود هزینه کنند. بنابراین کل هزینه سایپا بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۱، کمتر از ۳۵ ‌‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته حدود ۲۸ ‌‌میلیارد و ۵۰۰ ‌‌میلیون تومان هزینه سایپا در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، دومین خودروساز بزرگ ایران طی ۶ ماه امسال حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مجموع اما کل هزینه سربار سایپا طی سال جاری با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مانند ایران خودرو، هزینه‌های سایپا در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته با رشد مواجه خواهد بود. این شرکت طی ۶ ماه امسال، حدود ۴۵۰ ‌‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌‌بینی‌‌اش این است که حدود ۴۷۰ ‌‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که سایپا طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدودا ۹۲۰ ‌‌میلیارد تومان می‌‌رسد. سایپا با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۱ بیش از چهار هزار میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد حدودا ۶۳ ‌‌درصدی خواهد داشت.

هزینه سربار در پارس خودرو
سراغ پارس خودرو برویم، سومین خودروساز بزرگ ایران که کمترین نیروی انسانی را بین سه شرکت اصلی صنعت خودرو کشور در خود جای داده است. طبق صورت‌‌های مالی ارائه شده به بورس توسط پارس خودرو، این شرکت در ۶ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۶۰۰ ‌‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد پارس خودرو، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدودا ۴۸۰ ‌‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در سال جاری به کارگرانش پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود هزار و ۸۰ ‌‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که پارس خودرو در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۷۰۰ ‌‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۵۵ ‌‌درصد بالا رفته است. پارس خودرو اما در بخش انرژی بالغ بر ۳/ ۱۲ میلیارد تومان طی۶ ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز ۵/ ۱۲ میلیارد تومان دیگر در بخش انرژی هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه پارس خودرو در این بخش طی سال ۱۴۰۱، کمتر از ۲۵ ‌‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمتر از ۵/ ۱۷ میلیارد تومان هزینه پارس خودرو در بخش انرژی بوده است.

در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، سومین خودروساز بزرگ ایران طی ۶ ماه امسال بیش از هزار و ۲۵۰ ‌‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. این شرکت همچنین در نیمه دوم امسال نیز هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان دیگر صرف هزینه سربار خود خواهد کرد. در مقایسه با هزینه سربار حدودا هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته، پارس خودرو در این بخش بالغ بر ۴۶۰ ‌‌میلیارد تومان یعنی چیزی حدود ۲۵ ‌‌درصد رشد هزینه داشته است.

اما هزینه‌های پارس خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد را به خود خواهد دید. این شرکت طی شش ماه امسال، بالغ بر ۱۰۷ میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌‌بینی‌‌اش این است که بیش از ۱۱۸ ‌‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد کرد.

بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که پارس خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به ۲۲۵ ‌‌میلیارد تومان می‌‌رسد. پارس خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ ‌‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش هزینه خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد تقریبا ۵۰ ‌‌درصدی خواهد داشت. این شرکت در۶ ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۳۴۶ ‌‌میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده بود اما پیش‌‌بینی کرده که در۶ ماه دوم سال جاری، این رقم به حدود ۴۷۴ ‌‌میلیارد تومان خواهد رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید