پس لرزه های تحریم نفتی ایران

اوپک که متشکل از ۱۵ کشور صادر کننده نفت است در نوامبر ۳۳.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت پمپ کرده که نسبت به ماه اکتبر ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.
پس لرزه های تحریم نفتی ایران

عرضه نفت اوپک در ماه نوامبر به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش یافت. با این وجود بیشتر کمبود نفت ایران توسط عربستان و امارات در پاسخ به درخواست های دونالد ترامپ جبران شده بود . اوپک که متشکل از ۱۵ کشور صادر کننده نفت است در نوامبر ۳۳.۱۱ میلیون بشکه در روز پمپ کرده که نسبت به ماه اکتبر ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است و برای اوپک بیشترین کاهش از دسامبر ۲۰۱۶ بوده است . علی رغم تحریم های وضع شده علیه ایران در این ماه، تولید اوپک فراوان بود. قیمت نفت ۳۰ درصد از اوایل ماه اکتبر کاهش یافته و دلیل آن نگرانی از عرضه بیش از نیاز بازار بوده است. اوپک و متحدانش مثل روسیه در ششم و هفتم دسامبر در وین برای مذاکره در مورد کاهش عرضه نفت دیدار می‌کنند . با وجود تولید بی‌سابقه عربستان و روسیه، افزایش تولید آمریکا و پیش بینی هایی مبنی بر کاهش تقاضا در سال ۲۰۱۹ به خاطر رشد اقتصادی کندتر، برخی تحلیل‌گران باور نمی کنند که تولید کنندگان از تولید مازاد جلوگیری کنند .

استفان برناک از واسطه نفتی PVM گفت:« پیامد احتمالی نشست هفته آینده اوپک بیهوده خواهد بود. روسیه و عربستان توافق می‌کنند که تولید را کمتر از آنچه برای جلوگیری از یک عدم تعادل در عرضه نفت در اوایل ۲۰۱۹ لازم است، کاهش دهند ».

کاهش تولید ایران

بیشترین کاهش تولید در اوپک در ماه نوامبر از طرف ایران بوده است . صادرات روزانه ایران گاهی کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود چون بازگشت تحریم های آمریکا شرکت های نفتی را از خرید نفت ایران بازداشت. با این وجود مقدار صادرات ایران در نوامبر افزایش یافت. معافیت هایی که به هشت کشور خریدار نفت ایران داده شد، می‌تواند باعث صادرات بیشتر ایران در ماه دسامبر شود . دومین کاهش عرضه مربوط به عراق بود. صادرات از پایانه های جنوبی عراق به خاطر هوای بد کاهش یافت. علیرغم اینکه بخشی از صادرات کرکوک در شمال پس از یک سال توقف از سر گرفته شد . کمی هم کاهش تولید در لیبی و نیجریه وجود داشت. هر دوی این کشورها از قرارداد کاهش تولید معاف شده بودند.اوپک تصمیم دارد این دو تولید کننده آفریقایی را در قرارداد تولید ۲۰۱۹ لحاظ کند . بیشترین افزایش تولید متعلق به عربستان بود که تولیدش به ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. ترامپ عربستان و سایر تولیدکنندگان را تحت فشار گذاشته بود که قیمت بالای نفت را مهار کرده و نبود نفت ایران را جبران کنند . تولید امارات پس از یک جهش در ماه اکتبر به ۳.۳۵ میلیون بشکه در روز رسید. امارات اعلام کرده ظرفیت تولید نفت تا پایان سال به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می رسد . عرضه نفت ونزوئلا هم پس از ماهها کاهش به خاطر بحران اقتصادی در کشور ، به طور غیر منتظره ای بالا رفت . قبل از پیوستن کنگو به اوپک، هدف تولید این سازمان برای سال ۲۰۱۸، ۳۲.۷۸ میلیون بشکه بود. اگر کنگو را کنار بگذاریم، اوپک تقریباً همین مقدار را در نوامبر تولید کرد .

تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید