وزارت دفاع و صمت هواپیما می سازند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی‌ بر ساخت هواپیمای مسافری، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری وزارت دفاع به‌عنوان محور تولید هواپیما و وزارت صمت به عنوان دستگاه متولی صنعت در حال ساخت هواپیما در داخل است و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور خبرهای خوبی در این زمینه منتشر شود.
وزارت دفاع و صمت هواپیما می سازند

به گزارش صنعت نویس، محمد محمدی‌بخش امروز در مراسم نشست دست‌اندرکاران حوزه هوانوردی کشور به‌ مناسبت عملکرد یک ساله دولت و در اولین روز هفته دولت، با بیان اینکه ظرف چند روز آینده باند ۲۹ چپ مهرآباد اجرایی می‌شود، اظهار کرد: برای ما مهم بود که ترمینال سلام فرودگاه امام عملیاتی شود و این اتفاق رخ داد. ایران‌ایر چالش‌های زیادی داشت که اکنون به یک سکون و آرامش رسیده است.

وی گفت: بخش ورزش‌های هوایی مغفول مانده بود که با کمک وزارت ورزش و جوانان مورد توجه جدی قرار گرفت و با استقبال بخش خوبی از جوانان روبه‌رو شده است. همچنین موضوع پهپاد که به یک چالش برای کشور تبدیل شده بود با همکاری سازمان هواپیمایی و نهادهای امنیتی تعیین تکلیف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ارتقای سطح حمل بار هوایی و هواپیمای کارگو اشاره و اظهار کرد: هیچ هواپیما یا موتور هواپیمایی برای تعمیر به خارج از کشور اعزام نمی‌شود بلکه حتی میزبان کشورهای صاحب تکنولوژی برای تعمیر موتور هواپیماهایشان هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عمق‌بخشی تولید محصولات مصرفی صنعت هوانوردی در داخل اشاره کرد و گفت: روغن موتور هواپیما با بالاترین سطح استاندارد در داخل کشور تولید و به همه ایرلاین‌ها فروخته می‌شود.

تاکید رئیس جمهوری مبنی‌بر ساخت هواپیمای مسافری

محمدی‌بخش با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی‌بر ساخت هواپیمای مسافری، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری وزارت دفاع به‌عنوان محور تولید هواپیما و وزارت صمت به عنوان دستگاه متولی صنعت در حال ساخت هواپیما در داخل است و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور خبرهای خوبی در این زمینه منتشر شود.

وی ادامه داد: ورود هواپیمامانند سابق ادامه دارد و در کنار آن سه گزینه نهضت تعمیر هواپیما و موتور، ساخت هواپیما در داخل و خرید هواپیمای دست دوم برای افزایش ناوگان در دستور کار قرار دارد. سازمان هواپیمایی کشوری از CAO به CAA ارتقا یافته لذا سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند به هواپیما یا موتور ساخت خودش مجوز بدهد. نگاه سازمان هواپیمایی درون‌زا، تولید دانش و ارتباط با دنیا است و تحریم در حوزه هوانوردی عنوان کوچکی است و باید به آن جنگ تمام‌عیار اطلاق کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایده ساخت هواپیما از سال‌های قبل در کشور وجود داشته است، گفت: ساخت هواپیمای بدون سرنشین و فوق سبک به بخش خصوصی واگذار شده و در حال تولید و بهره‌برداری هستیم. استفاده از ظرفیت‌های علمی در این زمینه نیاز به همگرایی دستگاه‌ها دارد حتی برخی کشورها برای ساخت هواپیما کنسرسیوم تشکیل می‌دهند. انتظار ما این است که با دستور رئیس جمهوری مبنی بر ساخت هواپیمای مسافری و همچنین با پلتفرم‌هایی که در اختیار خودمان است سازمان هواپیمایی کشوری مجموعه هسا و سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، بخش صنایع هوایی وزارت صمت و سازمان هواپیمایی کشوری به‌زودی موضوع ساخت هواپیما عملی شود ولی تا زمانی که از ایمنی آن مطمئن نباشیم اجازه پرواز نمی‌دهیم.

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک هواپیمای ساخت داخل در سه پلتفرم ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره به ترتیب رونمایی می‌شوند. در حال حاضر ۱۷۵ هواپیمای فعال داریم اما با رشدی که در پروازهای داخلی و خارجی در سال جاری شاهد بوده‌ایم متوسط تعداد مسافران هوایی به ۲.۸ میلیون نفر در ماه رسیده، این در حالی است که سال گذشته این شاخص به طور متوسط یک میلیون نفر در ماه کمتر بود.

نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم تا تقاضای داخل را پوشش دهیم

وی درباره تأخیرهای پروازی بیان کرد: ما با کوتاهی‌های ایرلاین‌ها یا ایستگاه‌های آنها مستقر در فرودگاه‌ها برخورد می‌کنیم اما مهمترین بخش تأخیرها این است که به موقع اطلاع‌رسانی شده و حقوق مسافران به‌موقع ایفا شود. همچنین بر اساس نیازسنجی‌های کارشناسی نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم تا تقاضای داخل را پوشش دهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور قیمت بلیت پروازهای اربعین رفت و برگشت، تهران–نجف را شش میلیون و مشهد – نجف را ۷.۵ میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: بازه پروازهای اربعین ۲۰ تا ۳۱ شهریور بوده و ایرلاین عراقی نیز در این پروازها مشارکت می‌کند. به دستور وزیر راه جابجایی مسافران پروازهایی اربعین صرفا از ترمینال سلام فرودگاه امام انجام می‌شود.

محمدی‌بخش درباره پروازهای جام جهانی گفت: با طرف قطری مبنی بر انجام ۳۶ پرواز رفت و برگشت تهران – قطر با ایرلاین‌های ایرانی در هفته و ۳۶ پرواز ایران و قطر با ایرلاین‌های قطری تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم اما قرار شد پروازهای کیش و قطر در طول جام جهانی بدون محدودیت باشد.

وی در خصوص تعمیر هواپیماهای خارجی در کشور اظهار کرد: چهار کشور هواپیماهای خود را در ایران تعمیر می‌کنند که تاکنون شش فروند هواپیما به کشور ما آمده است. همچنین تعداد زیادی موتور و ارابه فرود در ایران تعمیر شده که بخش اعظم قطعات آنها تولید داخل است و ما به آنها قطعه می‌دهیم که تاییدیه جهانی دارد.

معاون وزیر راه بیان کرد: ۳۶۷ فروند هواپیما در ایران ثبت شده که ۱۷۵ فروند آن فعال است، به این معنا که در هر ماه حداقل یک پرواز انجام می‌دهد. ۱۲ فروند هواپیما هم قابل بازگشت به چرخه است ولی تعدادی از هواپیماهای زمین‌گیر به‌طور کامل از رده خارج شده‌اند. طی بازه زمانی مشخصی قرار است هواپیماهای زمین گیر که قابل تعمیر هستند اورهال شده و به سیکل پروازی برگردند.

تا پایان امسال ۹ میلیون مسافر در فرودگاه امام اعزام و پذیرش شود

سعید چلندری -سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) - نیز در این نشست بیان کرد : امسال در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) موفق شدیم ترمینال سلام به مساحت ۵۴ هزار مترمربع را راه‌اندازی کنیم که عملیات پروازهای حج در آن انجام شد و طبق نظرسنجی‌ها عملیات حج با رتبه ۹۸.۵ درصد رضایت‌مندی مسافران انجام شد. ترمینال سلام برای پروازهای زیارتی تدارک دیده شده است و این ترمینال برای همیشه به عنوان ترمینال زیارتی خواهد بود.

وی ادامه داد: در پنج ماهه ابتدایی امسال حدود دو میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) جابجا شد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال جاری ۹ میلیون مسافر در فرودگام امام اعزام و پذیرش شوند. رشد ۴۵ درصدی جابه جایی بار و مسافر در پنج ماه اخیر در فرودگاه امام محقق شده است.

وی ادامه داد: تعداد ۲۰ پروژه سرمایه‌گذاری در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) آماده کرده‌ایم که به زودی فراخوان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۲۵۰۰ هکتار به عنوان منطقه ویژه اقتصادی و ۱۵۰۰ هکتار به عنوان منطقه آزاد تجاری مصوب شده است.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ۲۴۰ هکتار از این مساحت آماده‌سازی شده است و به زودی در منطقه آزاد تجاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. احداث ترمینال ۴۰۰ هزار متری و تکمیل باندها و عملیات پروازی فاز ۲ نیز از مواردی است که در دستورکار قرار گرفته و می‌گیرد.

همه نظام برای انجام با شکوه مراسم اربعین پای کار آمده است

همچنین حمیدرضا سیدی -مدیرعامل شرکت فروددگاه‌ها- در این همایش با اشاره به انجام موفق عملیات حج تمتع، بر مدیریت و برنامه‌ریزی مدیران فرودگاه‌ها برای انجام با شکوه مراسم اربعین تاکید کرد و گفت: همه نظام برای این رویداد بزرگ پای کار آمده است.

وی با اشاره به انجام پروازهای حج تمتع از فرودگاه‌های کشور که با همکاری شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به‌عنوان تنها شرکت اعزام‌کننده حاجیان، برگزار شد، گفت: علی‌رغم مشکلات موجود در عملیات حج، شرکت فرودگاه‌ها بسیار خوش درخشید که تقدیر وزیر محترم راه و شهرسازی را به همراه داشت و امیدواریم در اربعین نیز این موفقیت تکرار شود.

رئیس هیات مدیره با اشاره به مشکلاتی که موجب اخلال در انجام پروازها می‌شود، گفت: مدیران فرودگاهی در ایام اربعین باید مدیریت و برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این رابطه داشته باشند تا رضایت زائران تامین شود.

سیدی برپایی موکب در فرودگاه‌های سراسر کشور به ویژه فرودگاه‌هایی که پرواز مستقیم به عتبات دارند را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی بهتر است، این موکب‌ها به‌صورت خودجوش و مردم‌نهاد با کمترین هزینه و استفاده از ابزارهای موجود در ترمینال‌های فرودگاهی به برپایی موکب اقدام شود.

وی با بیان اینکه امسال ۶۰ هزار زائر اربعین از فرودگاه‌های کشور اعزام خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه فروش بلیت عتبات در ترمینال‌های فرودگاهی انجام نمی‌شود، می‌بایست برای برقراری نظم از ورود افرادی که فاقد گذرنامه و بلیت هستند، ممانعت به عمل آید.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه مجمع عمومی شرکت فرودگاه‌ها گفت: عملکرد شرکت در سال گذشته با وجود مشکلات بسیار در مجموع رضایت بخش اعلام شد با این حال بر وصول مطالبات به صورت جدی تاکید شد.

سیدی با تاکید بر اینکه امسال بایستی بدهی شرکت‌های هواپیمایی به صفر برسد، از مدیران فرودگاهی خواست تا در این زمینه با اختیار کامل وارد شوند.

توسعه ناوگان هوایی را با برجام یا بدون برجام دنبال می‌کنیم

شمس‌الدین فرزادی‌پور - سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی- با بیان اینکه ایران‌ایر به دلیل هدف اصلی‌اش که ارائه خدمات به مردم است، مخاطبان مردمی دارد، افزود: در هشت ماه گذشته سنگین‌ترین عملیات هواپیمایی هما پروازهای حج بود که در شرایط بسیار ویژه با ۳۶۲ پرواز با بهترین کیفیت انجام شد. رضایت‌مندی بالای ۹۸ درصد در پروازهای حج طبق نظرسنجی‌ها ثبت شده است، این در حالی که «هما» به تنهایی امسال عملیات پروازهای حج را انجام داد.

وی با بیان اینکه «هما» در سنوات گذشته مشکلات زیادی داشت که یکی از آنها مشکلات ساختاری بود، گفت: توسعه ناوگان «هما» به‌عنوان هدف اصلی در این شرکت دنبال می‌شود. با برجام یا بدون برجام توسعه ناوگان را انجام خواهیم داد و وزیر راه و شهرسازی نیز بر این موضوع تاکید دارد.

فرزادی‌پور افزود: در چند ماه گذشته افزایش فرکانس‌های پروازی خارجی در «هما» داشتیم و به‌زودی هم مسیرهای بین‌المللی جدید اضافه می‌شود. تعیین تکلیف چالش‌های جدی در «هما» انجام خواهد شد و امروز با اقدامات مثبتی که در ۹ ماه اخیر انجام شد، «هما» از حالت رکود خارج شده است. استفاده از نرم‌افزارهای جامع را در «هما» دنبال می‌کنیم و به‌زودی نرم‌افزار و سایت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی خواهد شد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید