گزارش آژانس اتمی درباره ایران دوباره لو رفت

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از درز مجدد گزارش آژانس اتمی درباره ایران به رسانه‌ها انتقاد کرده و آن را موجب گمانه‌زنی‌های غیرضروری پیش از نشست شورای حکام دانست.

به گزارش تام نیوز، انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در رسانه‌های غربی به سردمداری خبرگزاری «رویترز»، با انتقاد تند نماینده روسیه در مذاکرات وین همراه شد.

اولیانوف بامداد سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «مثل همیشه، گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران امروز بلافاصله در رسانه‌های گروهی منتشر شد».

وی دلیل انتقاد را اینگونه شرح داد: «می‌توان انتظار گمانه‌زنی‌های زیادی را در روزهای آینده و بحث‌های داغ در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت».

اولیانوف پیش از این نیز با بیان اینکه دولت بایدن می‌خواهد برخی تحریم‌های ترامپ علیه ایران را حفظ کند، خواستار رویکرد سازنده‌تر و حرفه‌ای واشنگتن در قبال مذاکرات وین شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه خود ادعا کرد که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است. آژانس همچنین مدعی شد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.

«محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین نیز در واکنش به این گزارش گفت گزارش گروسی منعکس کننده همکاری های گسترده ایران با آژانس نیست.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.
منبع: فارس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید