گام ایران خودرو برای بهبود کیفیت

طبق اعلام معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو، این شرکت عدم بروز ایراد با منشا موتور و گیربکس خودروهای تارا دستی و تارا اتوماتیک که از ابتدای تیرماه تحویل مشتریان شده، تا شش ماه و یا پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر ضمانت می کند.
گام ایران خودرو برای بهبود کیفیت

به گزارش صنعت نویس، به گفته سهراب برفروشان، چنانچه خودروهای مشمول این طرح به واسطه ایرادات احتمالی کیفی در سامانه موتور و گیربکس در محدوده زمانی و پیمایشی اعلام شده به شبکه خدمات پس از فروش مراجعه کنند، از بسته‌های جبرانی ویژه بهره‌مند خواهند شد.
از آنجا که کیفیت در این سال ها چالشی ترین مساله در خودروسازی ایران به خصوص ایران خودرو (با توجه به اینکه بازار گسترده تر و و محصولات متنوع تری دارد) بوده، طرح جدید خودروساز بزرگ ایران می تواند سبب شود نگاه شهروندان به این شرکت تغییر کند. البته تحول در رضایتمندی شهروندان با مشتریان ایران خودرو نیاز به اقدامات اساسی دیگری دارد که شاید همه آن‌ها در حوزه اختیار ایران خودرو نباشد، مانند لغو تحریم‌ها و کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری. با این حال ایران خودرو با اجرای طرح جهش کیفی می خواهد تا حدی که در توانش هست کیفیت را بالا ببرد. توجه ویژه به کیفیت موتور و گیربکس به عنوان بخش بسیار مهمی از یک خودرو می تواند ذهن مشتریان را به این سمت ببرد که آبی های جاده مخصوص شیوه ای جدید را در جهت کسب رضایت مشتریان در حوزه کیفیت پیش گرفته اند.
چنین طرحی می تواند برای ایران خودرو هزینه بر باشد، اما می ارزد به اینکه در نهایت سطح رضایت مشتریان را بالا ببرد. شاید اصلا یکی از دلایل اینکه در سال‌های گذشته تمرکزی روی کیفیت وجود نداشته همین مساله هزینه بر بودن آن بوده است. مساله دیگر این است که ایران خودرو با تضمین دادن بابت کیفیت موتور و گیربکس تارا قصد دارد مراجعات به نمایندگی ها را کاهش دهد. این شرکت تعهد کرده که در سال ۱۴۰۱ سطح کیفی محصولات خود را افزایش دهد و برای شروع از مهم‌ترین بخش‌های خودرو یعنی موتور و گیربکس شروع کرده است. ایران خودرو برای شش ماه و به طور ویژه جدا از گارانتی کلی، دست روی گیربکس و موتور گذاشته و پیامش این است که بهبود کیفی در این بخش را آغاز کرده است. البته قضاوت این موضوع فعلا با مشتریانی است که از اول تیر به بعد از ایران خودرو تارا خریده اند. به نظر می‌رسد طرح جهش کیفی را می‌توان نتیجه حذف تدریجی خودروهای ناقص در ایران خودرو نیز دانست.
این شرکت تا همین دی ماه سال گذشته روند افزایشی در تولید محصولات ناقص داشت و پس از آن تمرکز خود را روی تجاری سازی آن ها گذاشت و در ضمن به این سمت رفت که دیگر محصول نتقص تولید نکند. عدم تولید محصولات ناقص به نوعی درجه کیفی تولید در ایران خودرو را نیز افزایش داده است. به نظر می رسد ایران خودرویی ها پیام شان از اجرای طرح جهش کیفی این است که می امسال ارتقای کیفیت را در دستور کار قرار داده اند و برای شروع از موتور و گیربکس و تارا شروع کرده اند.
حالا باید منتظر ماند و دید با اجرایی شدن این طرح، نظر مشتریان در این مورد چه خواهد بود.
اینکه ایران خودرو در راستای جلب رضایت مشتریان دست روی بخش حساسی مانند کیفیت گذاشته، نشان می دهد که مسوولان این شرکت نیز به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی توان در ریل قبلی حرکت کرد و حتماً باید کیفیت در اولویت باشد نه تولید. ایران خودرو می تواند به عنوان مثال سالی ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند اما سطح قابل قبولی ارائه ندهد و روزبه‌ روز نارضایتی مشتریان را از خود بالاتر ببرد. اما اگر این شرکت مثلاً سالی ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به تولید برساند اما با سطح کیفی بهتر از سطح نارضایتی شهروندان می کاهد و وجهه خود را نزد آنها بهبود می بخشد.
در واقع گامی که ایران خودرو در راستای بهبود کیفیت برداشته، می تواند سبب شود که بی اعتمادی مشتریان به این شرکت رو به کاهش برود. در واقع ایران خودرو با این طرح می خواهد بگوید که تعهد کیفی اش به مشتریان را بیشتر کرده و همچنین قصد دارد خدمات پس از فروش را نیز ارتقا دهد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید