کنایه تند روحانی به رئیسی و قالیباف

سومین سوال از نامزدهای ریاست جمهوری درباره برجام بود.

به گزارش خبرآنلاین، سومین سوال دومین مناظره انتخاباتی، از ابراهیم رئیسی پرسیده شد. سوال مجری این بود که چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها خواهید داشت و چگونه می توانید از نقض مکرر برجام از سوی امریکا و دولت های غربی جلوگیری کنید؟و

رئیسی در پاسخ به مجری گفت: برجام یک توافقی است که براساس فرآیندی که طی شد و با وجود اشکالاتی که در آن وجود دارد، یک سند ملی است بنابراین این تعهد باید از ناحیه ما و طرف های مقابل به رسمیت شناخته شود. آنچه در اصل این مذاکرات و این سند مورد اشکال است آن است که در حین مذاکره نکاتی مطرح شد اینکه مثلا از ناحیه روحانی گفته شود که خزانه خالی است این یک پیام بد از ناحیه جمهوری اسلامی است. اینکه گفته شود اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل با یک اقدام تاسیسات ما را مورد حمله قرار دهد اینها پیام بدی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این سند ما در اجرا پیشگام شدیم و به صورت تام هم اجرا کردیم، جمهوری اسلامی تعهدات را اجرا کرد و الان هم این سند به صورت چکی است که باید رفت نقدش کرد ولی با ضعف هایی که دولت در حین این کار نشان داد توانایی نقد کردن این چک را ندارد. ما می توانستیم در این برجام از خودمان ضعف نشان ندهیم. ولی پیام هایی داده شد که برای ما نوعی مشکل ایجاد کرد. آنها این پیام را گرفتند که تحریم ایجاد کرده است پس ادامه می دهیم.

رئیسی گفت: آقای روحانی قول دادند که به محض انجام دادن برجام همه تحریم ها برداشته می شود ولی هیچ اتفاقی در سفره مردم نیفتاد. آیا بعد از تصویب این قضیه در سفره و زندگیمردم مشکلی حل شد؟ مشکل بیکاری حل شد؟ اتفاقی در زندگی مردم نیتفاده است.

قالیباف اولین نامزدی بود که در نقد سخنان رئیسی سخن گفت. وی تاکید کرد: تحریم و قرارداد برجام حتما یک سندی است که مورد احترام همه دولتها خواهد بود و طرف مقابل مکلف به انجام عهدش است. در انجام برجام چه کردیم؟ آثار اجرای برجام برای مردم چه بوده است؟ ایا گشایشی در کار اقتصادی صورت گرتفه است؟ مردم می گویند این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: حتی من معتقدم اگر بخشی از اینها حل شود باز مشکل مردم حل نمی شود چون مشکل ما در سیستم اداری دولت است. این دولت با روش کاری که دارد، وقتی در بانک زدوبند است و جلوی قاچاق گرفته نمی شود اگر مشکلی هم رفع شود باز آن 4درصدی ها نفع می برند. ما هم باید حق مان را از این برجام بگیریم هم حق مان را از این 4 درصدی ها بگیریم.

قالیباف گفت: برجام باعث مرکز واردات اروپایی ها به ایران شده است چه کسی نفع برده 4 درصدی ها چه کسی ضرر کرد مردم.

میرسلیم دومین کاندیدا بود که پشت تریبون خطاب به رئیسی گفت: نفرمودید که این برجام در جهان ندای مظلومیت ما را به جهانیان رساند. برجام این حسن را داشت. مردم جهان فهمیدند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیسیتم و به دنبال دانش هسته ای بودیم و آن را رها نخواهی کرد.

وی تصریح کرد: نکته اما این است که چطور می شود که قبل از مذاکرات ما تحریم داریم و دانش هسته ای داشتیم ولی بعد از مذاکرات تحریم ها تشدید می شود ولی دانش هسته ای دچار محرومیت می شود. باید ببینیم چطور در آینده می توانیم این حقوق ملت شریف را در چارچوب همین برجامی که امضا شده است و هیچ کدام از طرف های مقابل ما نسبت به تعهدات خودشان وفا نکرده اند به اجرا گذاشت. چگونه می شود این حقوق را احقاق کرد. متاسفانه بسیاری از دانشمندان هسته ای برکنار شدند، تاسیسات هسته ای تعطیل شدند ولی مشکلات بانکی هنوز برقرار است.

روحانی در ادامه این بخش از مناظره، گفت: افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور صریح بگویند با برجام می خواهند چه کنند؟ چگونه با دنیا می خواهند تعامل کنند؟ اگر برجام یک توافقی است که مورد قبول است چرا انقدر در تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید؟ اگر میگویید میدان جنگ بوده که درست هم هست وقتی دیپلمات ها در میدان بودند پشت پرده چه کردید؟ چه حرف های نامربوطی زده شد؟ همانند مخالفان ایران مثل اسرائیل و وهابیون و تندروهای امریکا مخالفت کردید.

وی تاکید کرد: با زحمات فراوان برجام به دست آمده است. تمام تحریم های هسته ای برداشته شده است. بگویید کدام تحریم مانده است. ما تحریم های متنوعی داریم اگر برجام نبود نفت ما به جای 2 میلیون بشکه ای که در روز صادر می کنیم 200 بشکه می شد آنوقت چگونه این وعده های بی حساب و کتابی که می دادید را عمل می کردید.

روحانی گفت: به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید شما که از روز اول مخالف بودید از آمدن ترامپ خوشحال بودید و گفتید برجام را پاره می کند.
وی سپس خطاب به رئیسی و میرسلیم گفت: آقای رئیسی در مساله هسته ای شما چه اطلاعاتی دارید که قضاوت می کنید. آقای میرسلیم وضع ما از هر روز بهتر است هیچ دانشمند ما بیکار نشده اراک به بهریتن شکل بازسازی می شود که در فناوری پایین بود.

این خبر در حال تکمیل است..

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

اگر برجام سند ملی نباید حرفی زد

افزودن نظر جدید