چرا اصلاح نرخ ارز ضرورت است؟

یک اقتصاددان معتقد است: در حال حاضر یکی از بخش‌های مهمی که در کشور باید اصلاح شود، قیمت ارز است چرا که با قیمت ارز فعلی تولید داخل ما نمی‌تواند رشد داشته باشد و ارز باید به سمت بالا تک نرخی شود.

پویا جبل‌عاملی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: در حال حاضر نرخ آزاد کمتر از قیمت واقعی بلندمدت است، یعنی دولت به صورت بسیار مداخله‌گرانه باعث شده که نرخ ارز در یک سطح ثابت قرار بگیرد که این سطح از نظر من با تولید و رشد اقتصادی همخوانی ندارد.

او افزود: به تازگی در اخبار دیده می‌شود که دامداران مشهد، اصفهان و... به جایی رسیده‌اند که حتی دامداری برایشان مقرون به صرفه نیست. اکنون اگر شما لبنیات را از خارج وارد کنید حتی ارزان‌تر در می‌آید، این نشان‌دهنده این است که ما با این نرخ ارز داریم به جایی می‌رسیم که حتی هر کالایی را در نظر بگیرید، بتوانیم از خارج با قیمت پایین‌تر وارد کنیم.

این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: در این شرایط تولید دیگر معنی‌دار نیست و همین یکی از عوامل ایجاد رکود است. سیاستگذاران باید تولید را معنادار کند، یعنی برای تولیدکننده داخلی صرف داشته باشد و بتواند با خارجی‌ها رقابت کند، اگر ما حرف از اقتصاد مقاومتی می‌زنیم، اگر حرف از تولید داخل می‌زنیم، اگر واقعاً منظور نظر ما این است که ایرانی‌ها کالای ایرانی مصرف کنند، یکی از بخش‌های مهمی که باید اصلاح شود، قیمت ارز است و با قیمت ارز فعلی تولید داخل ما نمی‌تواند رشد داشته باشد.

جبل‌عاملی با تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز گفت: این ارز باید به سمت بالا تک نرخی شود و در ضمن نرخ ارز بازار را هم باید بگذاریم که آرام آرام افزایش پیدا کند.

او در رابطه با تاخیر در اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز گفت: در این چند ساله بانک مرکزی هر بار این موضوع را به تاخیر انداخته و این قضیه می‌تواند اعتبار بانک مرکزی را زیر سوال ببرد، به خاطر اینکه آن چیزی را که بیان می‌کند، در عمل اتفاق نمی‌افتد. اما این موضوع ابداً خوب نیست که عاملان اقتصادی، اعتباری را که بانک مرکزی باید داشته باشد، دیگر در نظر نگیرند و فکر کنند که بانک مرکزی به آن چیزی که می‌گوید عمل نمی‌کند.

او افزود: این بی‌اعتمادی می‌تواند تبعات زیادی را هم در سیاست ارزی و هم در سیاست پولی ما داشته باشد.

این اقتصاددان بیان کرد: از طرفی دیگر هم این تاخیر و عدم تک‌نرخی شدن ارز، باعث شده که سیاست‌گذار ارزی روی ثبات نرخ ارز و حتی پایین‌ آمدن نرخ ارز تاکید کند، در حالی که اگر مثلاً دو سال پیش ما ارز را تک‌نرخی می‌کردیم آن وقت دیگر لازم نبود که سیاست‌گذار ارزی نخواهد نرخ ارز افزایش پیدا کند.

جبل‌عاملی گفت: اکنون اگر سیاستگذاران نمی‌خواهند نرخ ارز افزایش پیدا کند، به خاطر این است که نمی‌خواهند آن شکاف زیاد شود، خب اگر ما دو سال پیش ارز را تک‌نرخی می‌کردیم و دیگر شکافی وجود نداشت، اجازه می‌دادیم که نرخ ارز به ازای تورم داخلی و خارجی افزایش پیدا کند و این موضوع در حقیقت باعث می‌شد که تولید ما مقرون به صرفه باشد.

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

j0A4wL <a href="http://lalbneryidfd.com/">lalbneryidfd</a>, [url=http://kgnfsrflqzmm.com/]kgnfsrflqzmm[/url], [link=http://likwpmqiqlcw.com/]likwpmqiqlcw[/link], http://snfhcrfzcptn.com/

افزودن نظر جدید