وعده خودرویی دولت روی هوا

در حالی که طبق وعده وزارت صمت دولت سیزدهم (در دوران مسوولیت رضا فاطمی امین) قرار بود تا سال 1404 تولید سالانه خودرو در کشور به سه میلیون دستگاه برسد، طبق برنامه هفتم توسعه، تحقق این هدف به سال 1407 موکول شده است.
وعده خودرویی دولت روی هوا

به گزارش صنعت نویس،آن طور روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم عنوان کرده، تولید سه میلیون دستگاه خودرو در پایان برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است. با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه احتمالا نیمه دوم امسال و یا سال آینده آغاز خواهد شد، تولید سه میلیون دستگاه خودرو بین چهار تا پنج سال دیگر محقق می شود.

پیش تر داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود "پیش بینی ما این است برنامه هفتم از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شود و پایان آن سال ۱۴۰۶ خواهد بود؛ البته ممکن است طبق نظر مجلس شروع برنامه از ۱۴۰۳ باشد". با توجه به اظهارات وی، اگر برنامه هفتم در نیمه دوم امسال آغاز شود و پایان آن سال 1406 باشد، خودروسازی کشور در آن سال به تولید سه میلیون دستگاهی می رسد (البته این گونه برنامه ریزی شده و مشخص نیست که چنین برنامه ای حتما در سال 1406 اجرایی شود).

اگر هم آغاز برنامه هفتم به سال 1403 موکول شود، پایان آن سال 1407 خواهد بود و بنابراین تولید سه میلیون دستگاهی خودرو در این سال محقق می شود (البته اگر بشود). این در حالی است که فاطمی امین وزیر سابق صمت وعده داده بود در سال 1404 تولید خودرو در کشور به سه میلیون دستگاه خواهد رسید. با توجه به برنامه ریزی انجام شده در قالب برنامه هفتم توسعه، این وعده وزیر سابق صمت محقق نمی شود و حداقل چهار تا پنج سال به تعویق خواهد افتاد.

این دومین وعده کلی وزارت صمت دولت سیزدهم در حوزه خودرو است که عملی نمی شود. پیش تر وعده این وزارتخانه مبنی بر اینکه تا پایان خرداد امسال 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد، عملی نشد. در حال حاضر و طبق آخرین آمار موجود، واردات خودرو به کشور حتی به 10 هزار دستگاه هم نرسیده است.
منبع: خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید