هزینه سفره یلدا چقدر است؟

یلدا، بلندترین شب‌نشینی سال و یکی از قدیمی‌ترین رسوم ایرانی‌ها است که مردم با پهن کردن سفره شب چله و خوردن خوراکی‌ها و تنقلات متنوع با ماه آذر خداحافظی می‌کنند.

با نزدیک شدن شب یلدا، بازار رونق خاصی به خود می‌گیرد، اما اکنون شرایط بازار به گونه‌ای دیگر است چراکه از ابتدای امسال اقتصاد کشور رنگ دیگری به خود گرفته و با نوسانات نرخ ارز و از سوی دیگر تحریم‌ها، قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت، تا جایی که در آستانه شب یلدا قیمت خوراکی‌های این شب افزایش چشمگیر و عجیبی یافته است و حتی مردم می‌گویند خرید برخی خوراکی‌های یلدا ازجمله آجیل را تحریم کرده‌ایم، چراکه با توجه به قدرت خرید پایین خود دیگر توان تهیه آجیل شب یلدا را نداریم و حتی کمپینی در این خصوص در فضای مجازی شکل گرفته است، عده‌ای دیگر نیز می‌گویند کیسه خرید خوراکی‌های شب یلدای ما از پارسال کوچک‌تر شده است.

مطابق رسم گذشته مهم‌ترین خوراکی‌های شب چله هندوانه، انار، خرمالو، نارگیل، آناناس، آجیل و سبزی‌پلو با ماهی و ... است و هر چه به شب یلدا نزدیک می‌شویم، قیمت‌ها ساعتی بالا می‌روند و گویی نظارتی بر بازار نیست و مردم برای یک دقیقه وقت اضافه این شب‌نشینی باید بهای بالایی را بپردازند. آجیل یکی از تنقلات پرطرفدار شب یلداست که به گفته فروشندگان نوسانات نرخ ارز و گرانی دلار بیشترین تأثیر را بر افزایش قیمت این خوراکی پرطرفدار داشته است. بنا بر مشاهدات خبرنگار ایسنا مردم به رسم شب یلدا خرید آجیل دارند به خصوص خانواده‌هایی که نوعروس دارند، البته پاکت خرید مردم بسیار کوچک شده و سبک خرید این تنقلات تغییر کرده است و به دلیل گرانی پسته، فندق، بادام و ... بیشتر روی به خرید تخمه، برنجک، شکوفه، شادونه و گندمک آورده‌اند، البته قیمت آجیل هر مغازه در اصفهان متفاوت است و فروشندگان می‌گویند نرخ‌گذاری براساس کیفیت و درجه محصول است. درحالی‌که تنها دو روز تا شب یلدا باقی مانده در بازار اصفهان هر کیلو پسته فندقی بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، پسته کله قوچی و اکبری ۲۴۰ هزار تومان، فندق بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، بادام‌هندی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، مغز بادام بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، کشمش بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان، نخودچی بین ۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، انجیر بین ۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، تخمه‌ژاپنی بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان، تخمه گل آفتاب بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، تخمه‌کدو بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، برنجک بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان، گندمک ۸۰۰۰ تومان، شادونه ۲۶ هزار تومان و شکوفه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است. همچنین قیمت آجیل در مغازه‌های اصفهان متنوع است و بنا بر اعلام فروشندگان آجیل هفت مغز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، آجیل مخصوص بین ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و آجیل شب یلدا بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر و در بازار میوه، قیمت مغازه‌ها متفاوت است و هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم تقاضا برای برخی میوه‌ها بیشتر و قیمت‌ها بالاتر می‌رود. آنچه طی روزهای اخیر چشمگیر بوده افزایش تقاضای هندوانه و انار است که نرخ این دو میوه پرطرفدار یلدایی سیر صعودی دارد و در سطح مغازه‌ها هر کیلو هندوانه حتی بیش از ۳۵۰۰ تومان و انار نیز بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود، البته مغازه‌داران می‌گویند قیمت این دو میوه اندکی متعادل شده، چراکه جلو صادرات آن چندی پیش گرفته شد.

بااین‌وجود در بازار اصفهان هر کیلو نارنگی ۶۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون جنوب ۵۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۳۷۵۰ تومان، سیب‌درختی ۱۰ هزار تومان و حتی در برخی مغازه‌ها بالاتر، خیار بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، کیوی ۹۰۰۰ تومان، خرمالو ۹۰۰۰ تومان، لیموشیرین ۳۰۰۰ تومان، هر دانه آناناس ۴۰ هزار تومان و نارگیل که مدتی در بازار نایاب بود، اکنون دانه‌ای ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در سمت شیرین بازار نیز باوجود قیمت‌های بالای، خریدوفروش در قنادی‌ها همچنان رونق دارد و خانواده‌های نوعروسان علاوه بر شیرینی، کیک‌های انار و هندوانه سفارش می‌دهند. قیمت‌ها متفاوت از پارسال است و به گفته رئیس اتحادیه شیرینی فروشان اصفهان نرخ شیرینی شب یلدا ۳۰ درصد گران شده است و رونق مغازه‌ها تنها به دلیل شب یلداست و بعدازآن شیرینی فروشی‌ها فروش بسیار پایین‌تری خواهند داشت. علاقه اصفهانی بیشتر شیرینی تَر و دانمارکی است، یکی از شیرینی فروشان این را می‌گوید. بااین‌وجود قیمت شیرینی نیز بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است. مشاهدات خبرنگار ایسنا از چند قنادی در اصفهان حاکی از این است که هر کیلو شیرینی دانمارکی بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان، شیرینی ‌تَر بین ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان، کیک بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان، و کیک‌های انار و هندوانه که بیشتر برای شب چله نوعروس‌ها و تازه ‌دامادها سفارش داده می‌شود، ۳۵ هزار تومان است.

یلدای بدون شام چند؟

با توجه به نوسانات قیمت در سال جاری باید دید یک خانواده چهار نفری برای شب‌نشینی یلدا چقدر هزینه می‌کند؟ در صورت خرید معمولی، این خانواده با تهیه ۲ کیلوگرم انار و جداگانه یک کیلو پرتقال، نارنگی، خیار، سیب و یک هندوانه متوسط چهار کیلویی و یک پاکت یک تا یک و نیم کیلوگرمی آجیل، برنجک، گندمک، شکوفه و یک کیلوگرم شیرینی می‌تواند سفره یلدایی خود را پهن کند. براین اساس تنها قیمت میوه حدود ۶۵ هزار تومان، آجیل نیز اگر انتخاب این خانواده تنها آجیل یلدا باشد به احتساب خرید تخمه، شکوفه، برنجک و گندمک ۱۸۰ هزار تومان و یک کیلو شیرینی تَر ۲۸ هزار تومان است که سرجمع آن برای سفره شب چله این خانواده چهار نفری ۲۷۳ هزار تومان تمام می‌شود، البته اگر این خانواده تهیه و پخت شام را در برنامه شب یلدای خود قرار دهند هزینه این شب بیش از ۳۵۰ هزار تومان خواهد شد.

ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید