نهمین روز جنگ در اوکراین/خرسون در کنترل کامل روس‌ها

در دومین هفته از حملات به اوکراین و در حالی که این حملات امروز جمعه وارد نهمین روز می شود، منابع اوکراینی اعلام کردند که آتش سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا موسوم به نیروگاه "زاپروژیا" را خاموش کرده‌اند. کی‌یف گلوله باران نظامی روسیه را مسئول بروز این آتش سوزی که نگرانی از وقوع یک فاجعه هسته‌ای بالقوه را برانگیخت دانسته است. در همین حال، درگیری‌ها در جنوب اوکراین در حالی تشدید شد که شهر "خرسون" تبدیل به اولین شهری شد که به طور کامل به دست روسیه افتاد.

به گزارش صنعت نویس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس گزارش‌ها حملات و گلوله باران علیه شهرهای ماریوپل، چرنیهف و خارکیف همچنان ادامه دارند.

به گزارش پایگاه "ترند" امروز جمعه در پایتخت اوکراین انفجاری قوی به وقوع پیوست که صدای آن در بسیاری از مناطق شنیده شد.

بر اساس این گزارش این انفجار قوی در نزدیکی ایستگاه مترو موسوم به ایستگاه "دوستی مردم" و در منطقه گلوسیفسکی شنیده شد.

با این حال در آستانه این انفجار، هشدار حمله هوایی در این شهر اعلام نشد.

از سوی دیگر نبردهای سنگین در حومه شهر بندری استراتژیک ماریوپل در ساحل دریای آزوف هم ادامه دارد.

ارتش روسیه اعلام کرده شهر "خرسون" را در کنترل گرفته و مقامات محلی اوکراین نیز تأیید کرده‌اند که نیروهای روسی مقر دولت محلی در این شهر بندری واقع در ساحل دریای سیاه را تصرف کرده‌اند. به این ترتیب خرسون اولین شهر بزرگ اوکراین است که از زمان شروع جنگ در این کشور به دست نیروهای روسیه سقوط می‌کند.

در همین حال، یکی از اعضای هیئت اوکراینی اعزام شده برای مذاکرات با روس‌ها گفت که هر دو طرف توافق کرده‌اند کریدورهایی برای غیرنظامیان ایجاد کنند تا در امنیت از مناطق جنگی خارج شوند. میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که مسیر این کریدورها مشمول آتش بس خواهد بود.

از سوی دیگر و بر اساس گزارش‌ها، آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین خاموش شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرویس‌های اورژانس اوکراین امروز اعلام کردند که آتش سوزی در این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است را خاموش کرده اند. کی یف گلوله باران ارتش روسیه را مسئول آتش سوزی در نیروگاه اتمی زاپروژیا می داند.

طبق اعلام سرویس اورژانس اوکراین، آتش سوزی در ساعت ۰۶:۲۰ در محل ساختمان آموزشی نیروگاه زاپروژیا واقع در شهر انرگودار خاموش شد.

همچنین گزارش شده این آتش سوزی تلفات جانی نداشت و ۴۰ آتش نشان و ۱۰ ماشین آتش نشانی در تلاش برای اطفای حریق شرکت کردند.

زلنسکی در پی این اتفاق در پستی که در ابتدای آن عبارت "وضعیت فوری" را به کار برد، روسیه را متهم کرد به این که "به تروریسم هسته‌ای" متوسل شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را به تلاش برای "تکرار" فاجعه چرنوبیل متهم کرد.

زلنسکی در پیامی ویدیویی که در توییتر منتشر کرد نوشت: "هیچ کشوری به جز روسیه تا به حال به واحدهای نیروگاه هسته‌ای شلیک نکرده است."

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: "این اولین بار در تاریخ ما، در تاریخ بشریت است که این اتفاق می‌افتد."

نبردهای سنگین در حالی در حومه شهر ماریوپل در ساحل دریای آزوف ادامه دارد که فرماندار این شهر روز پنجشنبه گفت که تامین برق، آب، گرمایش و غذا در این شهر قطع شده است.

همچنین گلوله باران های بیشتری در شهر چرنیهیف در شمال گزارش شد. مقامات این شهر گفتند در بمباران یک منطقه مسکونی توسط روسیه در این شهر حداقل ۳۳ غیرنظامی کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند و گروه‌های امدادرسان به جهت وقوع گلوله باران مجدد، مجبور به معلق ساختن عملیات جستجوی خود در آوارها شدند.

خبرنگاران آسوشیتدپرس از شنیده شدن صدای انفجارهای شبانه در شهر کی یف خبر دادند در حالی که بر اساس اعلام شهردار این شهر سامانه های پدافند هوایی اوکراین در این شهر چند موشک را سرنگون کردند. کاروان خودروهای ارتش روسیه به طول ۶۴ کیلومتر در خارج از شهر کی‌یف به بن بست برخورده است در حالی که کی‌یف همچنان هدف گلوله باران قرار دارد.

نیروهای روسیه همچنین به بمباران شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین ادامه می‌دهند. یکی از دستیاران زلنسکی از اوکراینی‌ها خواسته است تا از تاکتیک‌های چریکی علیه نیروهای روسی استفاده کنند، درختان را قطع کنند و ستون‌های عقب سربازان روسی را نابود کنند.

در همین حال سازمان ملل در جدیدترین آمارش اعلام کرد که بیش از یک میلیون پناهجو از اوکراین تنها در طی هفت روز از جنگ این کشور فرار کرده‌اند.
منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید