موضع بی سابقه اسرائیل درباره برجام

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل موضعی متفاوت از مواضع گذشته رژیم تل آویو درباره بازگشت آمریکا به برجام گرفت، و گفت تل آویو دلیل بازگشت آمریکا به برجام را درک می کند و می پذیرد.

به گزارش صنعت نویس، موضع بنی گانتز بی سابقه محسوب می شود. مقامات اسراییلی چه در دولت نتانیاهو و چه در دولت جدید اسراییل همواره مخالف سرسخت برجام بوده اند.

وزیر دفاع اسراییل می گوید کشورش با بازگشت آمریکا به برجام کنار می آید اما مشروط بر اینکه آمریکا نیز در صورت شکست مذاکرات، در کنار اسراییل برای اعمال طرح جایگزین علیه برنامه هسته ای ایران، وارد اقدام جدی شود.

گانتز گفت: رویکرد فعلی دولت ایالات متحده آمریکا در قرار دادن مجدد برنامه هسته ای ایران درون یک جعبه (برجام) است و من این را می پذیرم.
وزیر دفاع اسراییل همزمان تاکید کرد خواسته اسراییل این است که ایالات متحده آمریکا آماده به کارگیری با قدرت یک طرح جایگزین (طرح بی) علیه برنامه هسته ای ایران، در صورت شکست مذاکرات احیای برجام باشد.

او همزمان مدعی شد اسراییل آماده است برای دفع خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای، خود به تنهایی وارد اقدام نظامی (طرح سی) شود.

اظهارات گانتز درباره پذیرش احیای برجام از سوی اسراییل، موضعی بی سابقه در اسراییل محسوب می شود. مقامات اسراییلی از جمله "نقتالی بنت" نخست وزیر این رژیم بارها بر ناسازگاری خود با احیای برجام تاکید کرده اند.

گانتز با اشاره به افزایش روابط اقتصادی ایران با شرق دور گفت: "ما باید چین را هم به کارزار فشار علیه ایران وارد کنیم وآسیا هم باید نقشی ایفا کند.. اسراییل توانایی رهبری یک "طرح واقعی بی" را ندارد، ما نمی توانیم یک رژیم تحریم اقتصادی بین المللی ایجاد کنیم. این امر باید توسط آمریکا هدایت شود."

وی افزود: "ایران باید از اینکه آمریکا و شرکایش جدی هستند هراس داشته باشد."

گانتز همچنین تاکید کرد که اسراییل "طرح سی" خود را دارد که شامل عملیات نظامی علیه برنامه هسته ای ایران می شود.

او در این باره گفت: "ما آمریکا نیستیم، اما توانایی های خود را داریم و اگر تحت فشار قرار بگیریم، به گزینه سی (اقدام نظامی یکجانبه)هم می رسیم."

وی در ادامه هشدار داد که اگر قدرت های جهانی نتوانند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوند، این امر منجر به رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه می شود:" دولت های دیگر در برابر دستیابی ایران به سلاح هسته ای ساکت نمی نشینند ... آنها هم در این صورت می توانند مستقیما از پاکستان یا هر طرف دیگری سلاح هسته ای بخرند."
منبع:عصرایران

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید