معافیت آمریکا به عراق برای خرید برق و گاز از ایران

تسنیم به نقل از پرس‌تی‌وی نوشت: آمریکا معافیتی ۹۰ روزه به عراق داد تا همچنان به واردات برق و گاز طبیعی از ایران ادامه دهد .

آمریکا به عراق معافیتی ۹۰ روز از تحریم هایش علیه ایران داده تا به واردات برق و گاز طبیعی از ایران ادامه دهد و نیازهای انرژی خود را برطرف سازد . مقامات ارشد نزدیک به مذاکرات در روز پنجشنبه گفتند که یک هیئت نمایندگی از مقامات عراقی سعی داشتند با پایان یافتن معافیت ۴۵ روزه قبلی، دوباره آن را تمدید کنند . معافیت موقتی از این تحریم‌ها، زمانی اضافی به عراق می دهد تا در مورد راه های پرداخت پول واردات گاز طبیعی و انرژی از ایران با ارزی غیر از دلار تصمیم بگیرد، بدون اینکه از تحریم های آمریکا تخلف کرده باشد . عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در ۱۱ دسامبر گفت که دولت بغداد یک هیئت نمایندگی به واشنگتن می فرستد تا راههایی برای معافیت از تحریم‌های ایران پیدا کنند . رئیس شرکت دولتی گاز جنوبی عراق گفت که عراق حداقل به دو سال زمان نیاز دارد تا تولید گاز خود را تقویت و واردات از ایران را متوقف کند . او گفت:« تولید فعلی گاز عراق برای تامین نیازهای نیروگاه‌های برق کافی نیست، بنابراین هنوز هم از ایران گاز وارد می‌کنیم. ما حداقل ۲۴ ماه زمان برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید گازی و آغاز تولید نیاز داریم ». آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که عراق می‌تواند تا ۴۵ روز گاز طبیعی و انرژی از ایران وارد کند، به شرطی که پول آن را به دلار پرداخت نکند. تحریم‌ها علیه نفت بخش نفت ایران در پنج نوامبر اجرایی شدند .

طبق مفاد قرارداد بین تهران و بغداد، ایران باید به صورت تدریجی و طی سه مرحله روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به بغداد صادر کند . تجارت بین ایران و عراق ۱۲ میلیارد دلار است ولی بغداد تحت فشار آمریکا برای متوقف کردن معامله با تهران قرار دارد . ایران در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری عراق است و عراق علی رغم تحریم های آمریکا در ماه های اخیر مبادلات تجاری خود را با جمهوری اسلامی افزایش داده است . ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق ماه گذشته گفت که این دو کشور همسایه قرار است تجارت خود را به ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند . او گفت :عراقی ها به گاز طبیعی، برق، مواد غذایی و مواد صنعتی ایران نیاز دارند. اگر این صادرات متوقف شود، نه تنها ایران بلکه برای عراق هم مشکلاتی به وجود می آید .

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید