مدیرعامل «فملی» عملکرد شش‌ماهه شرکت مس را تشریح کرد

به گفته اردشیر سعدمحمدی، این شرکت در شش ماهه نخست امسال تمامی برنامه‌های توسعه‌ای تولیدی و اقتصادی را مطابق برنامه پیش برده به طوری‌که شاهد رشد 116 درصدی در فروش، افزایش 5 درصدی تولید کاتد و آند و رشد 38 درصدی در برنامه‌های حفاری اکتشافی شد.

صنعت نويس: به گزارش مس پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به گزارش عملکرد شش‌ماهه ابتدایی سالجاری شرکت ملی صنایع مس گفت: طی شش‌ماهه نخست سالجاری عملکرد استخراجی شرکت مس 103 میلیون و 272 هزار تن بوده است که نسبت به برنامه 94 میلیون و 715 هزار تنی 9 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی عملکرد تولید سنگ سولفوری شرکت مس طی شش‌ماهه نخست سالجاری را 27 میلیون و 100 هزار تن اعلام و تآکید کرد: این در حالی است که برنامه شرکت 26 میلیون و 745 هزار تن بوده است.
مدیرعامل شرکت مس همچنین کنسانتره تولیدی حاصل از ارسال سنگ سولفوری به کارخانجات تغلیظ در هر سه مجتمع را در مجموع 606 هزار و 407 تن برشمرد که نسبت به برنامه 586 هزار و 601 تنی؛ 3 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت مس طی این بازه زمانی با تولید 3976 تن مولیبدن رشد 114 درصدی را نسبت به برنامه قم زد.
مدیرعامل شرکت مس عملکرد این شرکت را در بخش آند تولیدی 178 هزار و 782 تن عنوان کرد که نسبت به برنامه 169 هزار و 652 تنی؛ 5 درصد رشد داشته است.
به گفته وی شرکت مس در بخش کاتد نیز با تولید 143 هزار و 328 تن در شش ماهه نخست سال جاری رشد 5 درصدی را نسبت به برنامه و رشد 2،37 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل عملی کرده است. همچنین تولید مس محتوی معدنی طی این مدت با 3 درصد رشد به 147 هزار و 943 تن رسید.
سعدمحمدی در ادامه به بحث قطع برق اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش دما و فشارهایی که بر روی سیستم برق و تأمین انرژی وجود داشت؛ خوشبختانه با تمهیداتی که درخصوص افزایش بهره‌وری انجام داده بودیم نه‌تنها از برنامه عقب نماندیم بلکه مشارکت زیادی در تأمین برق منطقه نیز داشتیم.
به گفته مدیرعامل فملی، مدیریت کرونا، مدیریت ساعت کاری و مدیریت اورهال همگی نشان‌دهنده این است که نه‌تنها مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده عمل کردیم بلکه از برنامه نیز جلوتر حرکت کردیم.
رشد 38 درصدی حفاری اکتشافی
سعدمحمدی در ادامه به حوزه اکتشاف اشاره کرد و گفت: در بخش اکتشاف برای اولین بار در تاریخ شرکت مس طی نیمه نخست سالجاری، موفق به ثبت رکورد حفر عمیق‌ترین گمانه تا عمق بیش از 1211 متر در سایت سریدون در منطقه استان کرمان شدیم.
وی تأکید کرد: همچنین در حوزه حفاری‌های اکتشافی در شهریورماه 1400 رشد 38 درصدی را ثبت کردیم؛ به‌طوری‌که در شهریورماه 99 معادل 9 هزار و 159 متر حفاری اکتشافی انجام دادیم و در شهریور سالجاری 12 هزار و 656 متر حفاری اکتشافی ثبت شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:‌ همچنین پیشرفت فیزیکی کل عملیات اکتشافی شامل اکتشاف سطحی و زیرسطحی در شهریور 1400 طبق برنامه پیش‌بینی‌شده 42.86 درصد بوده که با 45.89 درصد انجام شده و 3.3 درصد از برنامه جلوتر است.
سعدمحمدی تأکید کرد: در حوزه اکتشاف همچنین مطالعات معدن مس سریدون و نتایج ذخایر اکتشافی آن در حال قطعی شدن است. این معدن یک‌ونیم میلیارد تن ذخیره قطعی دارد که جدا از یک میلیارد تن ذخیره جدید مس است که سال گذشته کشف شده است. این رقم و رقم‌هایی که بعداً به این میزان اضافه می‌شود؛ قطعاً رتبه ما را به رتبه ششم ذخایر معدنی مس در جهان ارتقا خواهد داد.
وی افزود: با توجه به اینکه به‌روزرسانی و بحث ذخایر اکتشافی اهمیت ویژه‌ای در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس دارد، خرید 15 دستگاه حفاری جدید قطعی شده و در حال ورود به کشور است.
مدیرعامل شرکت مس به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه و اکتشافات اشاره و تأکید کرد: برنامه‌های توسعه ما در استان آذربایجان شرقی و کرمان مطابق برنامه پیش می‌رود. در همین راستا طی نیمه نخست سالجاری با همراهی تمامی مسوولان و با اعتقاد به توان داخلی و بومی‌سازی، با عقد قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء ثابت کردیم که توان راه‌اندازی پروژه چرخه تولیدی مس کاتدی در مجتمع مس سونگون وجود دارد.
سعدمحمدی ادامه داد: بر این اساس قرارگاه خاتم‌الانبیا متولی راه‌اندازی کارخانجات ذوب و کارخانجات وابسته در مجتمع مس سونگون شد که این اتفاق مهمی در تاریخ صنعت مس ایران محسوب می‌شود.
وی تأکید کرد: خوشحالیم که این اتفاق در استان آذربایجان شرقی روی داد؛ چراکه با این راه‌اندازی شاهد اشتغال‌زایی 3500 نفری مستقیم و غیرمستقیم برای مردم بومی منطقه خواهیم بود. اعتقاد داریم با این کار منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی شاهد تحولی عظیم خواهد بود و مصمم هستیم که این اتفاق هر چه زودتر انجام شود.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به اینکه پیشرفت معدن مس در‌آلو مطابق برنامه بوده، ابراز امیدواری کرد تا اوایل سال آینده مرحله بهره‌برداری این پروژه نیز انجام شود و یک مجتمع دیگر وارد چرخه تولید کنسانتره در کشور شود که گردش مالی خیلی خوبی را برای منطقه جنوب غرب استان کرمان ایجاد خواهد کرد.
وی در ادامه به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه اشاره کرد و گفت: عملکرد شرکت ملی مس با وجود افزایش تولید، افزایش فروش و پیشبرد طرح‌های توسعه کاملاً شفاف بوده است که این افتخاری برای شرکت ملی مس و مجموعه کارکنان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
سعدمحمدی در خصوص افزایش سرمایه شرکت مس گفت: مقدمات افزایش سرمایه در مجمع عمومی مطرح شد که خوشبختانه حسابرس افزایش سرمایه را تأیید کرد و هم‌اکنون به سازمان بورس ارسال شده است. بر همین اساس سرمایه ثبتی شرکت با افزایش 100 درصدی به 40 هزار میلیارد تومان ارتقاء می‌یابد که این 40 هزار میلیارد تومان برای تأمین طرح‌های توسعه شرکت است.
وی در ادامه افزود: شرکت ملی صنایع مس بارها اعلام کرده است که برای پیشبرد طرح‌های توسعه از هیچ منابع مالی به غیر از منابع مالی خود شرکت استفاده نخواهد کرد و هیچ فشاری را برای طرح‌های توسعه به نظام بانکی و یا منابع مالی در استان‌ها تحمیل نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت مس همچنین تأکید کرد: در بخش توسعه همسو با تغییر و تحولات جهانی حرکت خواهیم کرد. در سال‌های آینده شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود به همین دلیل برای اینکه از گردونه رقابت‌ها و تحولات جهانی باز نمانیم، پروژه‌های تولید کنسانتره و کاتد را پیش می‌بریم و می‌خواهیم سهم مس در GDP کشور را افزایش دهیم.
سعدمحمدی گفت: مصمم هستیم تمام کارها را مطابق برنامه پیش ببریم. در همین راستا 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای صنعت مس در کشور تعریف شده است که با بهره‌برداری از آن‌ها هم در اقتصاد کشور و GDP تأثیرگذار خواهد بود و هم اینکه ما را جزو 10 شرکت برتر دنیا در تولید مس تبدیل خواهد کرد.

رشد 116 درصدی فروش
سعدمحمدی با اشاره به رشد 116 درصدی فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: در شش‌ماهه نخست سالجاری موفق به ثبت فروش حدود 34 هزار و 981 میلیارد تومانی شدیم.
وی همچنین گفت: در نیمه اول امسال به طور متوسط 5830 میلیارد تومان فروش داشتیم و در شهریورماه با فروش 8700 میلیارد تومان رکورد فروش ماهانه تاریخی شرکت ملی صنایع مس شکسته شده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید