ماجرای عکس عجیب زلنسکی و بایدن

در چند روز گذشته عکس دیدار «جو بایدن» و «ولودیمیر زلنسکی» یکی از ترندهای فضای مجازی به خصوص در توییتر کاربران ایرانی شده است. اما ماجرای این عکس چه بود؟
ماجرای عکس عجیب زلنسکی و بایدن

به گزارش صنعت نویس، سفر غیر منتظره بایدن به اوکراین و دیدار با زلنسکی در کی‌یف» در ۲ روز گذشته تیتر اغلب رسانه‌های داخلی و خارجی بود. دیداری که بایدن با کرواتی آبی و زرد رنگ؛ نمادی از پرچم اوکراین به مناسبت اولین سالگرد جنگ اوکراین و روسیه با قطار خودش را به کی‌یف رسانده بود. این هشتمین سفر بایدن به اوکراین و اولین سفر او از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه است. در این سفر بایدن۵ ساعتی را مهمان زلنسکی بود و حتی همراه او در خیابان‌های کی‌ف نیز قدم زد.

در بدو ورود زلنسکی، همسرش «زلنسکا» و «بریجت برینک» سفیر آمریکا در اوکراین از بایدن استقبال می‌کنند. ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت کی‌یف بایدن وارد کاخ مارینسکی(اقامتگاه و کاخ ریاست جمهوری اوکراین) می‌شود.

آنچه که درباره گفتگوی بایدن و زلنسکی از سوی اغلب رسانه‌های خارجی گزارش شده؛ این است که بایدن در بدو ورود به زلنسکی گفته که خوب است به اوکراین بازگشته‌ است. در میانه راه تا رسیدن به کاخ ریاست جمهوری نیز بایدن به زلنسکی یادآور شده است، برای او مهم است که هیچ شکی درمورد حمایت ایالت متحده از اوکراین در جنگ وجود نداشته باشد و با وجود مخالفت کنگره ایالت متحده، که خواستار کاهش کمک به اوکراین بوده؛ اما دولت آمریکا چنین نظری ندارد و همچنان آرمان و هدف اوکراین از سوی دولتمردان آمریکایی مورد تایید و حمایت خواهد بود.

بایدن همچنین در گفتگوی خود با زلنسکی از کمک های اضافی نیم میلیارد دلاری به اوکراین از جمله تجهیزات نظامی خبر داده است که هنوز جزییاتی در این باره منتشر نشده است.

با وجود گذشت دو روز اما همچنان از حاشیه‌ها و تب و تاب این دیدار از جمله خبر ورود ناگهانی بایدن به اوکراین و تصاویر حضور بایدن در کاخ ریاست جمهوری مارینسکی در رسانه‌های جهان کم نشده‌است.

روزنامه آمریکایی «The Hill» در تحلیل این دیدار ۵ نکته را یادآور شده است. این روزنامه در اولین تحلیل خود؛ بر این باور است که آنچه بایدن گفت خلاصه‌ای شیوا از چالش استثنایی نشان داده شده توسط اوکراین است که ایالات متحده با حمایت خود و سایر متحدان غربی آن را ممکن ساخته است.

همچنین نوشته است:«واضح است که کاخ سفید نمی‌خواست این دیدار صرفا نمادین باشد، بنابراین بایدن یک دسته جدید از کمک‌های نظامی حدود نیم میلیارد دلاری را اعلام کرد که مهمات توپخانه بیشتر، موشک‌های ضد تانک Javelin و همچنین سیستم‌های ضد تانک و رادارهای نظارت هوایی برای حفاظت از مردم اوکراین در برابر بمباران‌های هوایی را شامل می‌شود.»

CNN اما در تحلیل خود نوشته است که این دیدار را در راستای تصمیمات و اتفاقات آینده باید مورد قضاوت قرار داد. اگر روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود پس ژست حضور بایدن، ژستی تو خالی است.

از تحلیل‌ها درباره حضور بایدن که بگذریم؛ عکس‌های این سفر حاشیه را به متن اصلی این دیدار تبدیل کرد. در عالم سیاست و دیدارهای سیاستمداران کشورها با یکدیگر؛ هر حرکتی نشان و نماد است. سر خم کردن سفیر یا وزیر کشور در مقابل یک کشور بیگانه دیگر. شکل مهمانی و شکل میزبانی نیز هر کدام به پیام و انگیزه‌ای در این دست دیدارها تبدیل می‌شوند.

در تصاویری که از دیدار زلنسکی و بایدن منتشر شده‌است؛ بایدن پشت یک میز در کاخ ریاست جمهوری‌ نشسته و درحال امضای دفتر مهمان و زلنسکی با فاصله قابل توجهی در کنار او ایستاده است. دو قاب از این ترکیب منتشر شده است که در یکی از قاب‌ها زلنسکی سرش را به سمت بالا گرفته است با دست‌های صاف شده در کنار بدنش. تصویر دیگر با همین حالت و اوصاف اما زلنسکی چشم‌هایش را به همان دفتر و به سمت بایدن دوخته است.
این تصاویر و عموما تصویر اول بازخوردهای منفی بسیاری در فضای مجازی دریافت کرد و بسیاری از کاربران فضای مجازی از جمله هموطنان خودمان؛ این حالت زلنسکی را نماد اوضاع کشور اوکراین، اطاعت او از ایالت متحده در جریان جنگ و عدم استقلال و حقارت آن دانسته بودند.

اگر بخواهیم با دقت به دو تصویر دقت کنیم؛ متوجه این می‌شویم که تمام اجزای تصویر از شکل ایستادن زلنسکی، دست‌ها و حالت سر او به سمت با یا حالت چشم‌هایش در افق بایدن و فاصله او با بایدن همه در کنار همدیگر مفهوم و نمادی برای برتری آمریکا در جهان واقعی و ریاست او بر اوکراین ساخته‌اند اما در واقعیت شکل میزبانی زلنسکی از بایدن در زمان امضای دفتریاد بود مانند سایر روسای جمهور ادوار گذشته اوکراین است و ثبت این دو تصویر را می‌توان زیرکی عکاس‌شان دانست.
منبع: ایسنا پلاس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید