قیمت نفت سقوط کرد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی از افزایش نرخهای بهره در سراسر جهان، حدود شش درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین میزان در چهار هفته گذشته رسید.

به گزارش صنعت نویس، بهای معاملات نفت برنت شش دلار و۶۹ سنت معادل ۵.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۱۳ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هشت دلار و سه سنت معادل ۶.۸ درصد کاهش، در ۱۰۹ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

این پایین‌ترین قیمت نهایی نفت برنت از ۲۰ مه و پایین‌ترین قیمت نهایی وست تگزاس اینترمدیت از ۱۲ مه بود. همچنین بزرگترین ریزش روزانه قیمت نفت برنت از اوایل مه و بزرگترین سقوط شاخص نفت آمریکا از اواخر مارس بود. نفت برنت برای نخستین بار در پنج هفته گذشته و وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار در هشت هفته گذشته کاهش هفتگی پیدا کرد.

بازار نفت آمریکا روز دوشنبه به مناسب تعطیلات عمومی، بسته خواهد بود.

عامل دیگری که قیمتها را تحت فشار قرار داد، صعود ارزش دلار آمریکا به بالاترین حد از دسامبر سال ۲۰۲۲ در برابر سبدی از ارزهای بزرگ بود که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: همسو با صعود ارزش دلار، قیمتهای نفت صعود کرده است. روسیه هم از افزایش صادرات نفت خود خبر داده و نگرانی‌ها پیرامون رکود اقتصاد جهانی افزایش پیدا کرده است.

بانکهای مرکزی بزرگ جهان که در دوران پاندمی کووید، به سرعت سیاستهای تسهیلی اتخاذ کرده بودند، اکنون در حال تحکیم سیاست پولی برای مبارزه با تورم هستند. بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته نرخهای بهره را به بیشترین میزان در بیش از ۲۵ سال گذشته افزایش داد.

جان کیلداف، از شرکای شرکت اگین کپیتال در نیویورک نوشت: تاثیر اقدامات جدی بانکهای مرکزی برای مقابله با رشد تورم از طریق افزایش نرخهای بهره و تحکیم سیاست پولی، در مجموعه بازار نفت منعکس شده است و کندی رشد اقتصادی، تقاضا برای انرژی را آهسته خواهد کرد.

بهای معاملات بنزین و دیزل آمریکا هم به دلیل نگرانیها از افت تقاضا به دلیل گرانی قیمتهای خرده فروشی، بیش از چهار درصد نزول کرد.

گروه انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد قیمت دیزل روز جمعه در جایگاه‌های به رکورد پنج دلار و ۷۹ سنت در هر گالن صعود کرد. قیمت بنزین هم ابتدای هفته تا مرز ۵.۰۱۶ دلار در هر گالن پیش رفته بود.

شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته چهار حلقه به دکلهای حفاری نفت اضافه کردند. در همین احوال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از تولیدکنندگان این کشور به دلیل منفعت طلبی و سود بردن از قیمتهای بالا به جای تلاش برای افزایش تولید، انتقاد کرده است.

با وجود این که دولت آمریکا از عربستان سعودی می‌خواهد نفت بیشتری تولید کند اما بایدن اعلام کرد در سفر ماه آینده خود به خاورمیانه، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار دو جانبه نخواهد داشت و وی را تنها در یک دیدار بین‌المللی ملاقات خواهد کرد.

در این بین، خبرگزاری تاس به نقل از معاون وزیر انرژی روسیه گزارش کرد صادرات نفت روسیه در سال ۲۰۲۲ با وجود تحریمهای غربی و تحریم اروپایی افزایش پیدا خواهد کرد.

مشکلات بازار نفت از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، جریان گاز روسیه به اروپا روز جمعه کمتر از میزان تقاضا شد زیرا موج زودهنگام گرمای شدید در جنوب این منطقه، تقاضای سرمایشی را افزایش داده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید