"ری را" از کجا آمد؟

گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای مسوولیت اجتماعی و تعهد به حفظ فرهنگ و ادبیات قومیت‌های ایرانی، نام «ری‌را»‌ که در زبان مازنی به معنای باران و نماد سرسبزی جنگل است را برای محصول جدید خود برگزید‌.
"ری را" از کجا آمد؟

به گزارش صنعت نویس، گروه صنعتی ایران‌خودرو برای محصول جدیدش که قرار است در سایت بابل به تولید برسد نامی کاملا ایرانی و هم‌آوا با سایر محصولات خود و برگرفته از طبیعت و خوی زندگی‌بخشی آن انتخاب کرده است.
علاوه بر تاکیدات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ایران خودرو مانند سایر برندها و علائم تجاری، رویه استفاده از اسامی ملی و ایرانی در محصولات را همانند سایر محصولات ملی خود دارد و براساس بررسی‌های کارشناسی مختلف، «ری‌را»‌ که از نظر آوایی و مفهومی دارای خصلت‌ها و مفاهیم جدید و بکری است را برای کراس اوور خود انتخاب کرده است.
«ری‌را»‌ به مفهوم باران، منشا زندگی‌بخشی و سرسبزی و تداعی کننده مفهوم سودمندی و یکی دیگر از معانی آن در زبان مازندرانی نام پرنده‌ای کوچک و تیزپرواز است.
نام این خودرو که برگرفته از یک واژه مازنی است، با محل تولد آن که خطه مازندران است، تناسب زیادی دارد و آب و هوای سرسبز شمال با طراحی متاثر از طبیعت این خودرو و یوزپلنگ ایرانی، از نظر مفهومی قرابت و سنخیت دارد.
افزون بر این، «ری‌را»‌ در شعر و ادبیات فارسی و به ویژه در آثار پدر شعر نو، نیما یوشیج جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از اشعار وی که با این نام سروده شده، از منظر صاحبان هنر و اندیشه ایرانی یکی از برترین آثار اوست.
«ری‌را»‌ براساس تاکیدات فرهنگستان فارسی، ریشه در فرهنگ و قومیت ایرانی داشته و دارای معانی چون پرنده و باران و سودمندی است و برای خودروی کراس اوور، تداعی کننده مفهوم سرعت و زیبایی بوده و علاوه بر گوش‌نواز بودن و خوش‌آوایی با نام سایر محصولات ایران خودرو هم‌چون رانا، دنا، تارا همخوانی آوایی دارد.
بدیهی است، راهبرد ایران خودرو در گزینش نام محصولات، احترام به اقوام ایرانی و فرهنگ و ادبیات قومیت‌های مختلف است که این موضوع پیش از این در برخی از محصولات خارجی مونتاژ داخل مورد توجه قرار گرفته است.
گروه صنعتی ایران‌خودرو درنظر دارد تا محصولات آتی خود را نیز براساس فرهنگ و ادبیات سایت‌های استانی که محل تولید هر یک از محصولات جدید خواهد بود، انتخاب کند.
منبع: ایکوپرس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید