راه حل معضلی به نام «معادن منطقه شهریار»

فرشید طیبی، رئیس نظام مهندسی تهران و عضو هیات مدیره خانه معدن تهران با تشریح مشکلات معادن در تهران، یکی از معضل های مهم این بخش را معادن شهریار در تهران عنوان کرد و دراین باره با «فرصت امروز» به گفت وگو پرداخت که در زیر می خوانید.

یکی از معضل های استان تهران را معادن شهریار عنوان می کنند، در این باره توضیح دهید؟

بله، به نظر من معادن منطقه شهریار یکی از مهم ترین معضلات فعلی استان تهران هستند. در منطقه شهریار 80 معدن شن و ماسه وجود دارد که از سال 90 به بعد به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است. متاسفانه برداشت ها در این معادن غیر اصولی بوده و نیاز به بازنگری دارد.

در حال حاضر استخراج در این معادن در دست بخش خصوصی است یا دولتی؟

این معادن درحال حاضر در اختیار 80بهره بردار مجزا و بخش خصوصی است.

برنامه ای که برای اصلاح عملکرد این معادن دارید، چیست؟

باتوجه به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تجمیع معادن، ما هم در خانه معدن تهران به دنبال تجمیع این معادن هستیم.

تجمیع فیزیکی یا در سطح مدیریتی؟

هدف ما تجمیع فیزیکی این معادن و تبدیل آنها به سه یا چهار معدن بزرگ است تا استخراج آنها براساس یک طراحی علمی و دقیق باشد.

اقدامی هم در این زمینه داشته اید؟

بله، این 80 معدن آمادگی خود را برای تجمیع اعلام و خانه معدن تهران را به عنوان نماینده شان برای این اقدام انتخاب کرده اند اما متاسفانه تاکنون در این مرحله باقی مانده است.

علاوه بر این موضوع، عدم صدور پروانه بهره برداری در استان تهران، یکی دیگر از مشکلاتی است که معدن داران تهرانی نسبت به آن اعتراض دارند، اقدامی در این زمینه داشته اید؟

بله، متاسفانه مشکلات و سنگ اندازی های سازمان منابع طبیعی یکی دیگر از مشکلات بخش معدن در استان تهران است که باعث شده تا معادن تهران در آستانه نابودی قرار بگیرد. اکثر این معادن، معدن مصالح ساختمانی هستند و تعداد آنها در کل به 350 معدن می رسد.

چه تعداد از این معادن جدید هستند؟

اکثر این معادن مربوط به گذشته هستند زیرا از زمانی که سیستم کاداس در استان تهران فعال شده 135 معدن برای استعلام منابع طبیعی ارسال شده اما هیچ کدام با موافقت منابع طبیعی مواجه نشده است. متاسفانه استان تهران یکی از مناطقی است که در حل مشکلات خود با منابع طبیعی عملکرد موفقی نداشته است.

دلیل عدم موافقت سازمان منابع طبیعی برای صدور پروانه بهره برداری چیست؟

عمده دلایل مطرح شده قانع کننده نیست. به عنوان نمونه وجود گیاهان ممنوع القطع، پوشش گیاهی انبوه و. . . از جمله این دلایل است.

به نظر شما راه حل این موضوع چیست؟

ورود مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل این موضوع تنها راه حل این موضوع است و به نظرم هیچ راه حل دیگری وجود ندارد. باتوجه به اینکه تمامی معادن در این استان، مصالح ساختمانی است، مهم است و نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.
 

گفت و گو از ساناز کلاهدوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید