در اوکراین چه خبر است؟

در یازدهمین روز حمله به اوکراین، ارتش روسیه همچنان استراتژی تنگ‌تر کردن دامنه محاصره اطراف شهرهای کلیدی اوکراین از جمله پایتخت را دنبال می‌کند و حمله‌های توپخانه‌ای ادامه دارد، پوتین تحریم‌های غرب علیه روسیه را «اعلام جنگ» توصیف کرد و مسئولیت وضع موجود را برعهده حاکمیت اوکراین گذاشت.
در اوکراین چه خبر است؟

به گزارش صنعت نویس، بنا به اعلام شورای شهر ماریوپل یک آتش بس موقت دوم که برای خروج غیرنظامیان از شهر در روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده از ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی تا ۹ شب ادامه خواهد داشت. خروج شهروندان با خودروهای شخصی و عمومی و تحت نظارت صلیب سرخ در کریدور امن میان ماریوپل و زاپوریژیا انجام می‌شود.

شهرداری ماریوپل روز یکشنبه در شبکه تلگرام نوشت: «عملیات خارج کردن غیرنظامیان از ساعت ۱۲ ظهر (به وقت محلی) آغاز می‌شود. توافق آتش‌بس موقت حاصل شده و تا حدود سه ساعت دیگر یک کریدور بشردوستانه به شهر زاپوریژیا راه‌اندازی می‌شود.»

سازمان ملل متحد روز یکشنبه هشدار داد شمار افرادی که در بازه ده روزه از زمان آغاز جنگ در اوکراین از این کشور به کشورهای همسایه گریخته‌اند، از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل با ذکر این موضوع در توییتی نوشت: «این سریع‌ترین رشد بحران پناهجویی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است.»

لوران لیگوزا، مسئول هماهنگی سازمان پزشکان بدون مرز در اوکراین شامگاه شنبه با اشاره به ادامه محاصره و نبرد در ماریوپول شرایط این شهر بندری را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

هماهنگ‌کننده پزشکان بدون مرز در اوکراین می‌گوید: «آب شهری ماریوپل قطع است و مردم برای تامین آب آشامیدنی مشکل جدی دارند. برق قطع است و سیستم‌های گرمایشی کار نمی‌کنند. کمبود مواد غذایی شروع شده و فروشگاه‌ها خالی هستند.»

ارتش اوکراین در گزارش روزانه خود از تمرکز روسیه بر پایتخت این کشور و ادامه حملات مسکو علیه خارکیف و میکولایف خبر داد. این بیانیه همچنین از ادامه تلاش روسیه برای ایجاد یک معبر زمینی با شبه جزیره کریمه خبر داد. طبق این گزارش که توسط ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین منتشر شده، هواپیماهای فرودگاهی در "خاک بلاروس" در حملات هوایی به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی کی‌یف و ژیتومیر شرکت داشتند.

ارتش روسیه با استناد به اطلاعات نهاد اطلاعات داخلی خود افزود که نیروهای روسی همزمان با تلاش برای سازمان‌دهی مجدد نیروهای خود، قصد دارند نیروگاه برق آبی شهر "کانیو" را تصرف کنند.

زلنسکی: روس‌ها می‌خواهند به اودسا حمله کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هشدار داد که نیروهای روسیه برای بمباران اودسا، شهر استراتژیک و بندر اصلی اوکراین واقع در سواحل دریای سیاه، آماده می‌شوند.

"چین عزیز، در قضیه اوکراین کدام طرفی هستی؟" به قلم توماس فریدمن

"هر روز که می‌گذرد، جنگ در اوکراین به یک تراژدی بزرگتر برای مردم این کشور و همچنین تهدیدی بزرگتر برای آینده اروپا و کلیت جهان بدل می‌شود. تنها یک کشور وجود دارد که اکنون ممکن است قدرت متوقف کردن آن را داشته باشد اما آن کشور آمریکا نیست؛ چین است."

مفاد طرح ۶ بندی جانسون برای اوکراین

نخست وزیر انگلیس گفت: وضعیت اوکراین درگیری ناتو نیست و نخواهد بود، زیرا این ائتلاف به دنبال رویارویی با روسیه نیست.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس برای نیویورک تایمز نوشت: روسیه نیروهای زیادی دارد و ظاهرا هیچ اطلاعی از قوانین جنگ ندارد. ما باید اکنون اوکراین را برای روزهای تاریک‌تر در آینده آماده کنیم. بنابراین، ما باید یک برنامه ۶ بندی برای اوکراین اتخاذ کنیم و از امروز آن را شروع کنیم.

اردوغان از پوتین خواست آتش‌بس اعلام و توافق صلح امضا کند/پوتین شروطش را گفت

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین از همتای روس خود خواسته تا در اوکراین آتش‌بس اعلام کرده، کریدورهای بشردوستانه باز کرده و یک توافق صلح امضا کند.

همچنین کرملین در بیانیه‌ای با اشاره به گفتگوی تلفنی اردوغان – پوتین اعلام کرد، روسیه تنها در صورتی عملیات نظامی خود را متوقف میکند که اوکراین به درگیری خاتمه دهد و درخواست های مسکو محقق شود.

بلینکن:از آرزوهای اروپایی مولداوی حمایت می‌کنیم/ کنگره۲/۷ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص می‌دهد

وزیرخارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از تمایل مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند، اما تصمیم در مورد الحاق این کشور در نهایت توسط اتحادیه اروپا و رهبران این کشور اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، از کنگره درخواست کرده است تا ۲.۷۵ میلیارد دلار کمک اضطراری و بشردوستانه به اوکراین، مولداوی و سایر کشورهای میزبان پناهندگان اوکراینی ارائه کند.

تاکید کی‌یف به سازمان امنیت و همکاری اروپا برای کنترل سایت‌های اتمی اوکراین

وزیر انرژی اوکراین گفت، هیات ویژه نظارت در اوکراین از سازمان امنیت و همکاری اروپا باید کنترل تمامی تاسیسات اتمی این کشور را در دست بگیرد.

سومین گفتگوی تلفنی بنت و زلنسکی ظرف ۲۴ ساعت اخیر

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سومین بار ظرف ۲۴ ساعت اخیر با رئیس‌جمهور اوکراین گفتگوی تلفنی کرد.

شانس کم نفتالی بنت برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین

به دنبال تلاش‌های اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جنگ میان روسیه و اوکراین، اما کارشناسان و مقامات سابق صهیونیست معتقدند که شانس موفقیت وی برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف و توقف این جنگ کم است.

داعش: جنگ اوکراین جنگ "صلیبی ـ صلیبی" است

گروه تروریستی داعش علی‌رغم وضعیت سردرگمی که پس از کشته شدن سرکرده‌اش با آن مواجه شده است، در اولین واکنش به حمله روسیه به اوکراین، این جنگ را یک جنگ "صلیبی ـ صلیبی" خوانده است.

دومینیک راب: ممکن است جنگ روسیه چند ماه یا چند سال طول بکشد

معاون نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه جنگ روسیه علیه اوکراین ممکن است چند ماه یا چند سال به طول انجامد، گفت مقام‌های ارتش پوتین در اوکراین در صورت پیروی از دستورات "غیرقانونی" رئیس‌جمهوری روسیه بابت ارتکاب "جرایم جنگی به او در زندان ملحق خواهند شد."

تجمع هزاران نفری حامیان روسیه در بلگراد

در اقدامی نادر جهت حمایت مسکو پس از حمله به اوکراین، هزاران صربستانی پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند و در حالی که تصویر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را در دست داشتند، در بلگراد به سمت سفارت روسیه حرکت کردند.

رئیس جمهور سابق اوکراین: پوتین به حملات اتمی متوسل نمی‌شود

رئیس جمهوری سابق اوکراین گفته حمله روسیه به کشورش "تراژدی" است که اوکراینی‌ها تصور نمی‌کردند به واقعیت تبدیل شود. یوشچنکوی ۶۸ ساله که از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری اوکراین بود، گفت: اوکراین با وجود درگیری‌های داخلی در ۲۰ سال گذشته دموکراسی را توسعه داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک انزواری مطلق و کامل است و به همین دلیل است که هر روز اعتبارش به عنوان رئیس جمهوری روسیه کاهش می‌یابد و باورهای سیاسی‌اش از جمله تمایلات اتمی به سرعت بی ارزش می‌شود.

هشدار وزیر دفاع انگلیس به پوتین: غرب را دست‌کم نگیرید

وزیر دفاع انگلیس به رئیس جمهوری روسیه، کسی که به گفته والاس "غیرمنطقی" رفتار می‌کند و موجب "ترس و وحشت" در اوکراین شده است، هشدار داد که انگلیس را "آزمایش و امتحان" نکند. بن والاس در مصاحبه‌اش خاطرنشان کرد: چیزی که باید به پوتین بگوییم این است که ما را دست کم نگیر و انگلیس را آزمایش نکن.

نیویورک‌تایمز: انتقال تجهیزات جنگی غرب به اوکراین با «۱۴ پرواز باری در روز»

همچنان که آمریکا و متحدان اروپایی آن تلاش‌های خود را برای تقویت ارتش اوکراین در نبرد با ارتشی بسیار مجهزتر افزایش می‌دهند، حدود ۱۴ هواپیمای ترابری بزرگ مجموعه‌ای از موشک‌های ضدتانک جاولین، راکت‌اندازها، تفنگ و مهمات را به فرودگاهی در نزدیکی مرز اوکراین منتقل کردند.

جانشین زلنسکی چه کسی می‌تواند باشد؟

به گفته مقام‌های مطلع، دولت‌های غربی درباره جانشین احتمالی ولودیمیر زلنسکی در صورت دستگیری یا کشته شدنش توسط نیروهای روسی گفت‌وگو کرده‌اند اما هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: نگرانی‌ها در درجه نخست در مورد اطمینان از تشکیل یک دولت مستقل در اوکراین حتی با وجود تلاش‌های روسیه برای گماردن یک رهبر دست نشانده در کی‌یف است. مقام‌های غربی گفته‌اند که داشتن یک رهبری مستقل به رسمیت شناخته شده در اوکراین، به جلوگیری از مشروعیت هر مقام دست نشانده و تحت حمایت روسیه کمک می‌کند.

دور سوم مذاکرات روسیه- اوکراین احتمالا دوشنبه برگزار می‌شود

عضو هیات مذاکره کننده مسکو در گفتگوها با اوکراین گفت دور سوم مذاکرات میان دو طرف احتمالا فردا دوشنبه برگزار می‌شود.

گفتگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین
کاخ سفید اعلام کرد، بایدن در جریان تماس خود با زلنسکی، بر اقدامات جاری واشنگتن، متحدان، شرکا و بخش خصوصی برای افزایش هزینه‌های روسیه تاکید کرد.

طرح‌های فرانسه برای حفاظت از نیروگاه‌های اتمی اوکراین

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد، پاریس و شرکایش به زودی برنامه‌هایی را مبتنی بر معیارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت امنیت و ایمنی پنج نیروگاه اتمی اصلی اوکراین پیشنهاد خواهند داد.

طرح ۶ ماده‌ای نخست وزیر انگلیس برای مقابله با روسیه

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از طرحی ۶ ماده‌ای رونمایی کرده و اعلام کرد امیدوار است این طرح موجب شکست روسیه در حمله به اوکراین شود. جانسون گفت، "نه تاریخ‌نویسان‌ آینده، بلکه مردم اوکراین قضاوت خواهند کرد" که دنیا چطور به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داد. پوتین باید شکست بخورد و شکستش در این اقدام تهاجم‌آمیز باید دیده شود.

ویزا و مسترکارت فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوردند

همزمان با ورود جنگ اوکراین به یازدهمین روز خود، شرکت‌های خدمات مالی ویزا و مسترکارت مستقر در ایالات متحده، اعلام کردند که فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق در می آورند.

بر این اساس تمام تراکنش‌های آغاز شده با ویزا کارت‌های صادر شده در روسیه دیگر در خارج از این کشور کار نمی‌کنند و ویزا کارت‌های صادر شده توسط مؤسسات مالی خارج از روسیه نیز در داخل این کشور فعال نخواهند بود.

وزارت دفاع بلاروس گزارشات درباره اعزام نیروهای چترباز به اوکراین را رد کرد

وزارت دفاع بلاروس گزارشات درباره اعزام نیروهای چترباز برای شرکت در جنگ اوکراین را رد کرد و تاکید کرد که تمامی نیروهای بلاروسی در خاک کشور خود هستند.

سفیر روسیه: لفاظی‌های‌ آمریکایی‌ها برای امنیت بین‌المللی بسیار خطرناک هستند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده می گوید که لفاظی های ضد روسیه واشنگتن خطری برای "امنیت بین المللی" است و او آماده است در مورد موضوع تقویت ثبات استراتژیک با هر سیاستمدار آمریکایی گفتگو کند.

سفر مقام‌های آمریکایی به ونزوئلای متحد پوتین برای مذاکره

به گفته یک منبع مطلع، مقام‌های ارشد آمریکایی شنبه برای دیدار با دولت نیکولاس مادورو به ونزوئلا سفر کرده‌اند و این نکته را بررسی می‌کنند که در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، آیا کاراکاس آماده است تا از روابط نزدیکش با پوتین دست بکشد یا خیر.

زلنسکی در تماس با کنگره آمریکا: یا هواپیما دهید یا منطقه پرواز ممنوع

به گفته قانونگذاران مطلع در واشنگتن، رئیس جمهوری اوکراین شنبه با بیش از ۳۰۰ تن از اعضای کنگره آمریکا صحبت کرده و به آنها التماس کرد تا واردات نفت از روسیه را تحریم کرده و جنگنده‌های بیشتری برای کی‌یف بفرستند.

او به این قانونگذاران گفت که ممکن است این آخرین باری باشد که او را زنده می‌بینند.

بلینکن در مرز اوکراین- لهستان با کولبا دیدار کرد

بلینکن که برای ابراز همبستگی با اوکراین در منطقه به سر می‌برد، حدود ۴۵ دقیقه تحت تدابیر امنیتی شدید در مرز لهستان با همتای اوکراینی خود کولبا دیدار کرد و دو طرف در مورد افزایش فشار بین‌المللی بر روسیه با کمک تسلیحاتی بیشتر به کی‌یف رایزنی کردند.

زلنسکی ایلان ماسک را به اوکراین دعوت کرد

رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که با ایلان ماسک گفت‌وگو کرده و قرار است طی روزهای آتی دسترسی کشورش به اینترنت ماهواره‌ای بیشتر شود.

آمریکا و لهستان در حال بررسی ارسال جنگنده به اوکراین

چهار مقام آمریکایی به نشریه پولتیکو گفتند، واشنگتن در حال رایزنی با لهستان است تا این کشور هواپیماهای "میگ-۲۹" خود را به اوکراین بفرستد و آمریکاجای خالی این جنگنده‌ها را در ناوگان هوایی لهستان پر کند.

درخواست ارتش رژیم صهیونیستی از بنت برای اتخاذ موضع بی‌طرف درباره اوکراین

منابع عبری زبان فاش کردند ارتش اسرائیل از نخست وزیر این رژیم خواسته تا نسبت به جنگ میان اوکراین و روسیه مواضع بی‌طرفانه اتخاذ کند.

گفتگوی تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور اوکراین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از دیدار با رئیس جمهور روسیه در مسکو با رئیس‌جمهور اوکراین گفتگوی تلفنی کرد.

دیدار نفتالی بنت و اولاف شولتس درباره جنگ اوکراین

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پیش‌تر در کرملین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده بود، به آلمان رفته و با اولاف شولتس، صدراعظم این کشور دیدار داشت.

دیدار پوتین با بنت در کرملین درباره اوکراین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قالب یک سفر کاری به مسکو رفت.

هشدار مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در خصوص "سرایت" جنگ اوکراین

هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفت، "به احتمال زیاد" این آشفتگی می تواند به کشورهای دیگر سرایت کند.

مک مستر تاکید کرد، آمریکا باید در حال حاضر هر کاری که خطر رویارویی مستقیم با روسیه را نداشته باشد، انجام دهد.

معاون وزیر خارجه اوکراین: درحال مذاکره با چند کشور برای میانجیگری جهت پایان جنگ هستیم

امینه جبار، معاون وزیر خارجه اوکراین گفت: ما مذاکراتی با چین و چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری برای پایان جنگ داریم. عربستان، ترکیه و اسرائیل با پایان روز دهم جنگ روسیه علیه اوکراین پیشنهاد میانجیگری را برای توقف درگیری‌ها داده‌اند.

ادعای رسانه‌های روسیه درباره ساخت "بمب کثیف" از سوی اوکراین

رسانه‌های روسی به نقل از یک منبع ناشناس ادعا کردند که اوکراین به ساخت سلاح مبتنی بر پلوتونیوم موسوم به "بمب کثیف" نزدیک است، گرچه این منبع به هیچ مدرک و شواهدی در این خصوص اشاره‌ای نکرده است.

تاکید روسیه به کشورهای بالتیک برای تامین امنیت سفارتخانه‌هایش

پس از آنکه یک دیپلمات روس در ویلنیوس مورد حمله قرار گرفت، مسکو از مقامات در استونی، لتونی و لیتوانی خواست تا اقدامات لازم را برای حفاظت از سفارتخانه‌های روسیه اتخاذ کنند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به استونی، لتونی و لیتوانی هشدار می دهیم که آنها مسئول عواقب روان‌پریشی ضد روسی هستند که خودشان به راه انداخته‌اند.

بزرگترین شرکت هواپیمایی روسیه پروازهای بین‌المللی خود را متوقف می‌کند

آئروفلوت، شرکت هواپیمایی پرچمدار روسیه اعلام کرد که از تاریخ هشت مارس (سه‌شنبه جاری) تمام پروازهای بین‌المللی خود را متوقف می‌کند و تنها بلاروس استثنا است.

انگلیس خواستار ترک اتباع خود در روسیه شد

دولت انگلیس به شهروندان خود در روسیه توصیه کرد که در صورت غیرضروری بودن حضورشان در روسیه، این کشور را ترک کنند.

کانادا از شهروندانش خواست از روسیه خارج شوند

دولت کانادا از شهروندانش در روسیه خواست تا فرصت دارند و پروازهای تجاری برقرار است، از این کشور خارج شوند.

پنج سناریوی احتمالی برای حمله نظامی روسیه به اوکراین: عاقبت جنگ چه خواهد شد؟

تحلیلگران در سراسر جهان روی این نکته اتفاق نظر دارند که داخل شدن به یک جنگ، نسبتاً آسان است؛ اما خروج از آن بسیار پیچیده و غیرخطی است. در واقع شما ممکن است به تصمیم خودتان وارد جنگی شوید؛ اما پایان دادن به آن الزاما تنها در دستان شما قرار ندارد.

زلنسکی: روسیه به دنبال تصرف سومین نیروگاه اتمی اوکراین است

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: نیروهای روسیه دو نیروگاه برق اوکراین را تصرف کرده و در حال پیشروی به سمت سومین نیروگاه هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید