درخواست دولت برای برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عدد بسیار بالایی از تخت‌های بیمارستانی و نقاهتگاهی استفاده نشده در اختیار داریم، گفت: در شرایط سختی که همه کشورهای دنیا با آن مواجه هستند، حدود ۲۰ هزار تخت بیمارستانی خالی در اختیار داریم.

صنعت نویس: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در جلسه کمیته اقتصادی دولت، اظهار داشت: قبل از ایام فروردین بر مبنای یک فرض بدبینانه بسیاری از اماکن را برای نقاهتگاه آماده کردیم و امروز ده‌ها هزار تخت نقاهتگاهی در سراسر کشور آماده است که تقریبا از این تخت‌ها استفاده نشده است.

روحانی با بیان اینکه ۴ هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح را نیز آماده کرده بودیم که از این تعداد هم تاکنون استفاده نشده است، افزود: تمام تخت‌های بیمارستانی کشور را هم آماده کرده بودیم که از این تعداد هم تاکنون نزدیک به ۱۳ هزار تخت استفاده نشده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عدد بسیار بالایی از تخت‌های بیمارستانی و نقاهتگاهی استفاده نشده در اختیار داریم، گفت: تشکر می‌کنم از برنامه‌ریزی بسیار خوبی که در کشور انجام شده است؛ چراکه فکر می‌کنم هیچ کشوری شرایط کشور ایران را نداشته باشد که در شرایط سختی که همه کشورهای دنیا با آن مواجه هستند، حدود ۲۰ هزار تخت بیمارستانی خالی در اختیار داشته باشد.

وی به خستگی و حجم کاری بالای پزشکان و پرستاران در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و خاطرنشان کردد: با آماده کردن ۱۰ هزار پرستار جدید این مسئله را حل کردیم و امروز شرایط به گونه‌ای است که می‌توانند پرستاران ما طبق معمول در بیمارستان‌ها فعالیت خودشان را ادامه بدهند.

روحانی با اشاره به جلسه کمیته اقتصادی دولت، گفت: اولین تصمیمی که امروز اتخاذ شد این بود که کسب و کارهای صدمه دیده، مشروط به اخراج نکردن کارگران، تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت رفاه جدول آن را مشخص می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: ۷۵ هزار میلیارد تومان برای این کار مد نظر قرار دادیم که بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها آن را انجام خواهند داد.

وی همچنین گفت: نرخ ترجیحی تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای بنگاه‌های صدمه دیده از کرونا را ۱۲ درصد با مدت زمان پرداخت ۲ ساله است.

روحانی همچنین با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، گفت: امیدواریم تا ۲۰ فروردین از قطع زنجیره شیوع کرونا اطمینان بیشتری حاصل شود.

رئیس جمهور با اشاره به نیازمندی‌های اعتباری موضوع کرونا، گفت: حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین بیمه بیکاری در سه ماه پیش رو در نظر گرفته‌ایم، بخش بهداشت و درمان کشور هم به بودجه بیشتری نیاز دارد که مجموع این دو، یک رقم یک میلیارد دلاری است که ما امروز این نامه را انشالله خواهیم نوشت و امیدواریم مقام معظم رهبری هم موافقت کنند که یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار معضلات و پیچیدگی های بحث کرونا مخصوصا در زمینه بهداشت و درمان که نیازهای فراوانی برای تجهیز بیمارستان ها داریم، تخصیص پیدا کند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید