خودروی بورسی چه شد؟

برخی اظهارنظرها از سوی شورای رقابت و همچنین عرضه نشدن خودرو در بورس کالا طی دو ماه گذشته شائبه‌هایی را در مورد احتمال توقف عرضه خودرو در بورس ایجاد کرده بود که آخرین اظهارنظر وزیر اقتصاد در این مورد، ماجرا را شفاف کرد.

به گزارش صنعت نویس، آخرین تصمیمی که سال قبل و پس از کشمکش‌های فراوان بین شورای عالی بورس و شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شد، از ادامه عرضه این محصول در تالار شیشه‌ای حکایت داشت؛ هرچند این ماجرا مخالفت‌های زیادی داشت. به طوریکه در ابتدا وزارت صمت و پس از آن شورای رقابت مخالف عرضه خودرو در بورس بودند. دلیل آن هم این بود که شورای رقابت خودرو را محصولی انحصاری تشخیص داد و بر این باور بود که جای محصول انحصاری در بورس نیست. در هر صورت شورای عالی بورس در آخرین جلسه خود به این نتیجه رسید که عرضه‌ها باید ادامه پیدا کند.

پس از همه این ماجراها و زمانی که اعلام شد خودرو به بورس برگشت، ایران‌خودرو ۲۵ بهمن‌ پارسال برنامه عرضه محصولات خود در بورس کالا را منتشر کرد اما تا پایان سال تعهدی نصفه‌ و نیمه به این برنامه داشت و بسیاری از خودروهایی که وعده داده بود در بورس عرضه نشدند. از ابتدای سال جاری تا کنون هم هیچ خبری از عرضه خودرو در بورس کالا به گوش نرسیده است.

در چنین شرایطی، اسماعیل شجاعی - سخنگوی شورای رقابت - به ایسنا اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده و این توقف قطعی است. عرضه خودرو در بورس کالا به مجوز شورای رقابت نیاز داشت و از آنجاکه مجوز اخذ نشده بود، این تصمیم از نظر شورای رقابت غیرقانونی بود.

همچنین سپهر دادجوی توکلی - مدیر روابط عمومی شورای رقابت - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه درمورد موضوعات مختلف باید بررسی شود که حدود اختیار شورای رقابت چقدر است؟ عنوان کرد: حدود اختیار شورای رقابت به حدی نیست که تعیین کند کدام کالا در کدام بازار عرضه شود اما درمورد خودرو موضوع مهم این است که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین کرده است که در این دستورالعمل جایی برای عرضه خودرو در بورس دیده نشده است. شورای رقابت سیاست‌گذار صنعت خودرو نیست و فقط به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو وارد شده است. از این دستورالعمل می‌توان تفسیرهای متفاوتی ارائه کرد.

درنهایت سید احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی - در اظهارنظری درمورد خبر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت، تاکید کرد که در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.

با این حال، همچنان اطلاعیه‌ای مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا منتشر نشده است و باید منتظر ماند و دید قرعه نخستین عرضه در سال جاری به نام کدام خودرو خواهد افتاد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید