خودروهای آمریکایی پلاک گذاری نمی‌شوند

رییس پلیس راهور ناجا بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغی از وزیر کشور، محدودیت هایی در آیین نامه جدید پیش بینی شده که باید مورد توجه قرار گیرد و این آیین نامه از ماه آینده اجرایی می شود.

به گزارش مهر سردار تقی مهری در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به آمار تصادفات و تلفات رانندگی در ۹ ماه گذشته سال ۹۵ گفت: رسانه ها نقش غیرقابل انکاری در فرهنگسازی ترافیک داشته اند.

وی افزود: در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر تلفات تصادفات رانندگی داشتیم و این آمار در سال۹۴ به ۱۶ هزار و ۵۸۶ نفر کاهش یافت در مجموع ۱۱ هزار نفر در طی این سال ها جان خود را از دست داده اند.

مهری عنوان کرد: طرح نوروزی، طرح ترافیکی مراسم ارتحال امام، طرح تابستانه و طرح آغاز سال تحصیلی و طرح ترافیکی اربعین از ماموریت های مهم پلیس راهور است و امسال در طرح های ترافیکی اربعین هم در تسهیل رفت و آمد و هم در کاهش آمار تلفات بسیار خوب عمل کرده ایم.

به گفته وی، در حال حاضر نیز طرح زمستانه راهور با هماهنگی همه دستگاه های امدادی و خدماتی دنبال می شود و تا ۲۰ اسفند این طرح ادامه دارد و اگر در آن زمان شرایط جوی بطلبد باز هم طرح ادامه دارد.

وی به کاهش ۱۷ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نزولات آسمانی زیادی داشته ایم و با اعمال محدودیت های تردد در این ایام در راه مانده نداشتیم و خوشبختانه شرایط مناسبی را در ۸ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته داشتیم و ۲۳۶ نفر جانباختگانمان کاهش پیدا کرده اند و نشان می دهد که قوانین و مقررات رعایت شده است و امیددواریم این روند کاهش ادامه داشته باشد.

رییس پلیس راهور ناجا بیشترین علت وقوع تصادفات را عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز دانست و گفت: سرعت غیرمجاز علت ۷۱ درصد از تصادفات منجر به فوتی در جاده های کشور بوده است.

وی بیشترین ساعات وقوع تصادف را ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب دانست و اظهار داشت: بیشترین سهم وسایل نقلیه در تصادفات مربوط به سواری با ۵۵ درصد و موتورسیکلت با ۳۱ درصد است. همچنین از نظر فوت در صحنه و انتقال به بیمارستان تعداد فوت شدگان ۵۱ درصد در صحنه بوده و ۴۹ درصد در راه انتقال جان خود را از دست دا ه اند ۲۱ درصد از جان باختگان عابران پیاده و ۲۶ درصد موتورسیکلت سواران و ترک سواران آنها بوده اند. در شهرها هم ۸۲ درصد از جان باختگان عابران پیاده و موتورسیکلت سواران بوده اند که باز هم از نظر آماری از این تعداد ۴۹ درصد عابران پیاده بوده اند. ۸۷ درصد جان باختگان آقایان بوده اند که از این تعداد ۵۱ درصد از جانباختگان بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشته اند که نیروی کار جامعه محسوب می شوند.

مهری گفت: شماره گذاری خودروها در این مدت ۴۰ درصد افزایش یافته است که خودروهای وارداتی ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد. میزان رشد شماره گذاری خودروهای داخلی ۵۰ درصد است و این نشان می دهد که خودروهای داخلی با اقبال بیشتری مواجهه بوده اند.

محدودیت در آیین نامه جدید از ماه آینده اجرایی می شود

مهری افزود:در ۹ ماهه سال ۹۵ نسبت به سال گذشته حدود یک درصد کاهش صدور گواهینامه داشته ایم که این به خاطر موالید است.

وی گفت: درباره گواهینامه نیز بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغی از وزیر کشور برای کسانی که گواهینامه پایه سوم دارند، محدودیت هایی در آیین نامه جدید پیش بینی شده که باید مورد توجه قرار گیرد. از ماه آینده این دستورالعمل ها اجرایی می شود این محدودیت ها شامل ممنوعیت رانندگی تا سه ماه به تنهایی است و باید فردی که گواهینامه دارد در کنار کسی باشد که به تازگی گواهینامه دریافت کرده است. این افراد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح حق رانندگی ندارند و نکته سوم اینکه این افراد در مسیرهای خارج از شهر نمی توانند رانندگی کنند مگر در بزرگراه های بین شهری آن هم حداکثر در مسیری ۲۵ کیلومتری و باید یک لوگوی راننده تازه گواهینامه گرفته که حالت مثلث زرد رنگ است را روی خودروی سواری نصب کنند تا دیگر رانندگان مراعات حال این راننده نو گواهینامه را بکنند و اگر رانندگان نوشماره در تصادفات مقصر شناخته شوند گواهینامه آنها ضبط می شود و راننده موظف است تا یک ماه مراجعه کند و ۴۰ ساعت به صورت عملی و هم تئوری آموزش ها را طی کند تا بار دیگر برایش گواهینامه صادر شود. این محدودیت ها برای رانندگان جدید در نظر گرفته شده و لازم الاجراست و امیدواریم با این اعمال محدودیت ها شاهد کاهش تلفات رانندگی باشیم.

رییس پلیس راهور ناجا درباره دارنندگان گواهینامه موتورسیکلت گفت: کسانی که تازه گواهینامه موتور گرفته اند حق ندارند با گواهینامه تاره موتورهای بیشتر از ۱۲۵ سی سی سوار بشوند حق ندارد بین ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح در خیابان موتور سواری کنند.

مهری گفت: درباره خودروهای فرسوده اخیرا هیات دولت مصوب کرده است در کلان شهرهای کشور، تردد خودروهای در سن فرسودگی شامل جریمه ۵۰ هزار تومانی در هر ۲۴ ساعت است و این وسایل نقلیه فرسوده توسط پلیس متوقف و در هر ۲۴ ساعت به مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند.

وی افزود: سن فرسودگی خودروها در کلان شهر ها نسبت به شهرها متفاوت است و سن فرسودگی سواری ۳۰ سال، تاکسی ۱۰ سال و موتور سیکلت ۱۰ سال و ... است و فعلا تا عملیاتی شدن دوربین هاُ این خودروها توسط پلیس به صورت دستی اعمال قانون می شوند و تا پایان سال به صورت مکانیزه از طریق دوربین ها اعمال جریمه ۵۰ هزار تومانی لحاظ می شود که این طرح در حال حاضر آغاز شده است.

مهری ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران خودروهای فرسوده سواری شخصی ۲۰ سال، وانت ۱۵ سال، مینی بوس ۱۰ سال، اتوبوس شهری ۸ سال، اتوبوس برون شهری ۱۲ سال، کامیون ۲۰ سال و موتورسیکلتی که ۸ سال از عمرشان گذشته باشد، فرسوده معرفی می شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار کرد:از مهر ماه موتورسیکلت های کاربراتوری شماره گذاری نمی شوند این مهم بر اساس قوانین و مقررات ابلاغی است و امیدواریم وسایل نقلیه داخلی و موتور سیکلت های داخلی ایمن سازی شوند.

۴ میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو و موتورسیلکت فرسوده داریم

به گفته وی، تقریبا در سطح کشور یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده داریم و ۳ میلیون هم موتورسیکلت فرسوده داریم. برای شماره گذاری خودروهای وارداتی با توجه به مصرف سوخت باید خودروهای فرسوده اسقاط بشوند.

وی برای برنامه ششم پلیس پیشنهاد داد برای تولیدات داخلی هم اتفاق جایگزین در نظر گرفته شود که امیدواریم اگر اتفاق افتاد در کمترین زمان ممکن خودروهای فرسوده جمع آوری شوند و جمع آوری خودروهای فرسوده بستگی به نظر دولت دارد.

مهری در خصوص معاینه فنی گفت: امسال نسبت به سال گذشته، در خصوص حضور خودروها در درون شهرها، ۳۲ درصد افزایش اعمال قانون داشته ایم در تهران در محدوده زوج و فرد توسط دوربین ها اعمال قانون صورت می گیرد. اعمال قانون برای کلیه خودروها در سطح کشور به صورت ۲۴ ساعته توسط دوربین های ثبت تخلف انجام می شود و توسط همکارانم به صورت دستی نظارت می شود. چون معتقدیم معاینه فنی مستقیم با سلامت هوا و سلامت شهروندان ارتباط دارد امیدواریم معاینه فنی خودروها به صورت روزانه و به روز باشد. جریمه سراسری معاینه فنی خیلی طول نخواهد کشید و تا پایان سال در همه جاده های کشور اعمال می شود.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: کسانی که از خرداد امسال تا پایان آذرماه جرایم را پرداخت کرده اند جریمه دوبرابری آنها بخشوده شد و سیستم اعمال کرد اما در پایان آذر دیرکرد جریمه ها سر جای خودش برگشت و باید مالک پرداخت کند و دیگر تخفیف ندارد. این شامل جریمه های تسلیمی و الصاقی بوده اما جریمه های دوربین ها شامل دوبرابر شدن جریمه ها نشده بودند.

۴۸ درصد اتوبوسهای تهران و در مجموع ۵ درصد خودروهای تهران فرسوده اند

وی گفت: ۴۸ درصد اتوبوس های تهران فرسوده اند و در مجموع ۵ درصد از خودروهای تهران فرسوده اند که خوشبختانه کارهای خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تعداد جرایم اعمال شده در ۹ ماهه امسال و مبلغ آن و همچنین ردیف های جریمه ای که بیشتر از سوی رانندگان رخ می دهد، گفت: جریمه ها در گذشته توسط همکارانم به صورت دستی بود الان در سطح کلانشهرها با همکاری شهرداری ها با نصب دوربین های ثبت تخلف کمک به اعمال قانون است با بهره گیری از این فناوری ها در سطح راه ها با عنایت وزیر راه و شهرسازی و راهداری تا سال آینده هزار و ۸۸۸ دوربین در سطح جاده ها نصب می شود. امسال ۸۰۰ دستگاه در سطح کشور نصب می شود و این به کاهش تصادفات کمک می کند.

مهری عنوان کرد: تعداد رانندگانی که منجر به تصادف می شوند کم است در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۸۶ نفر جان خود را از دست داده اند و ۶ هزار و ۳۰۰ تصادف فوتی داشته ایم. ۳ هزار و ۲۰۰ راننده متخلف بین ۳۶ میلیون از افرادی که دارای گواهینامه رانندگی هستند که ۲۵ میلیون نفر از آنها فعالند، به عنوان راننده متخلف معرفی می شوند که این میزان به نسبت این حجم راننده کم است. تلاشمان برای کنترل رفتار راننده است و در سال گذشته روزانه ۴۵ نفر جان می باختند و ۸۰۰ نفر هم مجروح می شدند با توجه به افزایش تعداد خودروها و حضور خودروها در معابر باید ابزاری را به کار ببریم تا رفتار رانندگان را کنترل کنیم.

رییس پلیس راهور ناجا درباره شماره گذاری وسایل نقلیه گفت: برابر قانون عمل می کنیم اگر خودروساز مقصر باشد قدر و سهم آنها در تصادفات مشخص می شود. پیگیری استاندارد جاده و وسیله نقلیه برای پلیس مهم است و آن را با جدیت دنبال می کند.

برخورد با خودروهای لوکس افزایش چشمگیری داشته است

مهری برای خودروهای وارداتی و برخورد با ناهنجاری های خودروهای لوکس برای ما فرقی ندارد که خودرو چه باشد و پلیس با هر تخلفی با هر خودروی سواری برخورد می کند. برخورد با خودروهای لوکس افزایش چشمگیری داشته است و پلیس بزرگراه سرعت این خودروها را رصد می کنند. خودروهایی که میزان قیمتش به اندازه یک دوم دیه یک نفر در سال و درماه های حرام باشد خودروی لوکس معرفی می شود با این تعریف خودروهای لوکس زیادی در کشور داریم.

وی افزود: برای صدور گواهینامه کنکور نداریم به دنبال این هستیم در شهرها به صورت متمرکز این کار انجام شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و از کنکور خبری نیست.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در رابطه با خودروها، مصوباتی که مجلس داشته و به صورت قانون به ما ابلاغ شده را اعمال می کنیم. اکنون خودروهای یورو ۳ و یورو ۴ شماره گذاری می شوند و موتورسیکلت های انژکتوری هم به این چرخه اضافه شده اند، خودرهای خارجی تعریف شده و به صورت آیین نامه ابلاغ می شوند.

استفاده از خودروهای تک سرنشین افزایش پیدا کرده است

مهری درباره بحث ترافیک در تهران و کلان شهرها به دلیل افزایش خودرو و کوتاه شدن زمان تردد در زمستان نسبت به تابستان و ادامه محدودیت های ترافیکی تا شب و کوتاه شدن روز در ایجاد ترافیک نقش دارد، استفاده از خودروهای تک سرنشین افزایش پیدا کرده است و تا مرز ۸۰ درصد رفته است. موضوع ترافیک تهران چند وجهی است و راه حل اساسی آن تمرکز بر حمل و نقل عمومی و بازسازی حمل و نقل عمومی است. اتوبوس و مترو باید افزایش پیدا کند، سرویس رفت و آمد کارمندان باید احیا شود و باید از وسایل نقلیه عمومی باشد. اغلب کارمندان وسیله نقلیه دارند که این باعث افزایش ترافیک می شود.

وی تاکید کرد: نمایشگاه باید از تهران خارج شود و اصلاح هندسی معابر باید با جدیت افزایش پیدا کند. همچنین جدا از جمعیت تهران، ۱۶ میلیون جمعیت در جنوب ارتفاعات البرز، کرج، تهران و ورامین و دماوند و پردیس زندگی می کنند که به سمت تهران می آیند. ما در تهران ۲۵ مبادی ورودی داریم که این ۱۶ میلیون از آن مبادی به سمت تهران می آیند. این معابر باید پارک سوار داشته باشند و باید توسعه حمل و نقل عمومی را شاهد باشیم. راهور هم در این زمینه پیشنهاداتی را ارائه داده است که باید با به کار بستن این پیشنهادات شاهد کاهش حجم ترافیک باشیم.

مهری در ادامه درباره مخدوش کردن پلاک خودروها گفت: این کار جرم است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند و با هماهنگی مراجع قضایی این افراد هم جریمه باید بدهند و هم اینکه این کارشان جرم محسوب می شود.

وی درباره قانونی بودن سندگذاری خودرو توسط پلیس گفت: برابر قانون سندی که پلیس صادر می کند جنبه قانونی دارد. قانون گذار مسئولیت صدور سند خودرو و گواهینامه پلیس راهور است نکته ای که بین کانون و پلیس مطرح بود در کمیسیون اصل نود مجلس مورد بررسی قرار گرفت و هنوز تصمیمی در این زمینه اعمال نشده پلیس کار غیرقانونی انجام نداده است و پلیس اجباری برای حضور مردم در دفترخانه ها ندارد.

خودروهای آمریکایی پلاک گذاری نمی شوند

وی درباره خودروهایی که امریکایی بودند و تحت عنوان برند امریکایی وارد می شدند، گفت: توسط مسئولان ابلاغ شد که از ورود خودروهایی با برند آمریکایی جلوگیری شود از این رو پلیس خودروهای امریکایی را پلاک نمی کند مگر اینکه دولت تصمیم جدیدی بگیرد چون امریکا در برابر ایران مواضع خصمانه ای دارد ما هم تابع نظر دولت هستیم.

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

با سلام مدتيست پلاك گزاري ماشين هايي همچون بي او م و تويوتا به مشكل خورده سوال اينه وقتي مجوز ورود خودرو و ثبت سفارش باز مي باشد و تمامي حق و حقوقات پرداخت مي شود دليل اين موضع گيري راهنمايي و رانندگي چيست وظيفه تفسير قانون با كيست اگه قانوني قراره گذاشته بشه اول ماشن هاي وارد شده رو تعيين تكليف كنين بعد جلوي ورود را بگيرين من به عنوان مصرف كننده يكي از هزاران نفري هستم كه سه ماه بلاتكليف هستم ماشين بي ام و يك برند اروپاييست اخه اين چه طرز مديريت مي باشد فقط سيبب بلاتكليفي مردم ميشويم

افزودن نظر جدید