خطیب زاده پاسخ داد:

خروج روسیه از برجام؟

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت : رویکرد روسیه در مذاکرات وین تا امروز سازنده بوده است.
خروج روسیه از برجام؟

به گزارش صنعت نویس، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه آمریکا باید به ما تضمین بدهد که تحریم‌های غرب علیه روسیه در مراودات ایران و روسیه در جریان اجرای برجام تأثیر نمی‌گذارد و اینکه با توجه به این اظهارات برخی معتقدند که روس‌ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته‌اند با توجه به مشکلات و مسائلی که در حال حاضر بین آن‌ها و غرب بر سر حمله روسیه به اوکراین پیش آمده است، اظهار کرد:‌ اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظر هستیم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین راستا ادامه داد:‌ آنچه که روشن است این است که مذاکرات و گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و یا تحت تأثیر هیچ گونه تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح آمیز ایران در این زمینه با چین و روسیه.

وی افزود: در همین بستر این اظهارات را می‌فهمیم. رویکرد روسیه تا به امروز در جریان مذاکرات وین برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی در وین سازنده بوده است و منتظر هستیم که در وین جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

وی ادامه داد:‌مردم ایران می‌دانند که مذاکره‌کنندگان‌شان در وین و دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای حداکثر سازی تحقق حداکثرسازی منافع ملت ایران قدم برداشته و در همین راستا کارش را به جلو می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر گروسی به تهران و توافقات حاصل شده در این سفر و تأثیر آن در مذاکرات وین تصریح کرد:‌ سفر آقای گروسی به تهران در چارچوب توافقات در حوزه فنی بین ایران و آژانس انجام شد.

وی ادامه داد: در سفر آقای گروسی که مقدمه آن گفت‌وگوهایی در وین بود همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که براساس آن یک توافق چند مرحله‌ای خواهیم داشت.

خطیب‌زاده تصریح کرد: سوالاتی از سوی آژانس در مورد برخی اماکن در ایران مطرح شده بود که ایران پاسخ این سوالات را جواب داده بود ولی لازم بود در یک بستر زمانی تعیین و تعریف شده با چشم انداز روشن بدانیم که این‌ها (پرونده سوالات) بسته خواهد شد. بر این اساس توافقی صورت گرفت که طی یکی،‌ دو ماه آینده همه سوالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس و با رویکرد فنی و فاصله گرفتن از رویکرد سیاسی یا فشارپذیری آژانس پاسخ داده شود و این موضوع انجام شود.

خطیب‌زاده افزود: رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافق در وین است و ضمن اینکه مسیر فنی این توافق حفظ می‌شود اما روشن است که این توافق باید به صورت همزمان و جزئی از آن توافق (توافق وین) لحاظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات لاوروف مبنی بر اینکه آمریکا باید به روسیه تضمین بدهد که تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور بر مسکو تأثیری بر مراودات ایران و روسیه در حوزه برجام نخواهد داشت، گفت:‌ ما در میانه مذاکرات سخت و همه جانبه‌ای قرار داریم و در این مذاکرات در روزهای مختلف برخوردهای مختلفی را از سوی کنش‌گرانی که در این مذاکرات حضور دارند مشاهده کرده‌ایم. به عنوان مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران از مواضع کشورها، چه کشورهایی که قبلا برخی مواضع را اعلام کرده‌اند و یا اینکه مواضعی که این روزها می‌شنویم شگفت‌زده نمی‌شویم و تعجب نمی‌کنیم. در میانه مذاکرات باید هم به اظهارات، هم به اقدامات و مواضع اعلامی و مسیر اعمالی کشورها همزمان نگاه کرد.

وی ادامه داد:‌ مسیر مذاکرات وین کاملا روشن است. دستور کار آن رفع تحریم‌های غیرمرتبط با برجام که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است، می‌باشد. طبیعی است که ما طی ۱۱ ماه گذشته حداکثر تلاش خود را کرده‌ایم که این پرونده از دیگر پرونده‌های بین‌المللی با فاصله معناداری حرکت کند. ما با برخی از اعضای ۱+۴ پرونده‌های اختلافی جدی در برخی از موضوعات داشته‌ایم ولی تلاش کرده‌ایم حتی در حوزه‌های دوجانبه نیز این پرونده خاص مذاکرات برجام را به عنوان پرونده خاص نگاه کنیم و فکر می‌کنم در همین چارچوب و بستر باید اجازه دهیم که مذاکرات وین به پیش برود و حرکت کند.

وی تأکید کرد:‌ هر اظهار نظر یا موضع مذاکراتی باید در وین بیاید و به معنای مذاکراتی در وین تبدیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اختلافات باقی مانده در جریان مذاکرات وین و طرح برخی از ضرب‌الاجل‌ها از سوی برخی از طرف‌ها در این مذاکرات تصریح کرد:‌ نکات اختلافی باقی مانده در جریان مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است البته اگر موضوع جدیدی را کسی اضافه نکند.

وی تصریح کرد: همه آن‌ها هم منتظر پاسخ ایالات متحده است. اگر آمریکا رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ایران و ۱+۴ را در نظر بگیرد و به این درخواست‌ها پاسخ مناسبی بدهد در کمترین زمان توافق در دسترس است.

خطیب‌زاده تصریح کرد:‌ بار دیگر تأکید می‌کنم ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب‌الاجل نمی‌پذیریم. ملاک برای ما رسیدن به یک توافق خوب است، ‌توافقی که منافع ملت ایران در آن لحاظ شود و اگر امروز این اتفاق انجام شود همین امروز آمادگی داریم که در وین این توافق را انجام دهیم.

خطیب‌زاده همچنین در مورد موضع چین در مذاکرات وین نیز گفت : موضع چین در مذاکرات وین، از جمله سازنده ترین مواضع در این مذاکرات بوده است از جمله در حمایت از خواسته های مشروع ایران در جریان این مذاکرات.

وی گفت : تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هنوز قطعی نشده است ولی اراده دو طرف بر برگزاری این دوره از مذاکرات است.

وی در عین حال گفت: باید تاکید کنم که تاکنون نتایج ملموسی از این گفت‌وگو به دست نیامده است و یا این که کم و محدود بوده است.

خطیب زاده در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که احتمالا روسیه در روزهای آتی از مذاکرات وین و برجام خارج می شود، تصریح کرد : ما خبری در این زمینه نداریم و آنچه که در این زمینه منتشر شده بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: روسیه عضو مسئول برجام بوده است و برخلاف تروئیکای اروپایی، چین و روسیه در حوزه برجام حتی در زمان تحریم‌ها ظالمانه آمریکا علیه ایران مسئولانه عمل کرده‌اند.

خطیب زاده خبر داد که در زمینه انجام تبادلات زندانیان بین ایران و آمریکا پیشرفت‌هایی حاصل شده است .
وی ادامه داد : منتظر هستیم که جمع‌بندی نهایی شود و اگر طرف آمریکایی این بار به تعهدات خود عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند ، می‌توانیم یکی از پرونده های مهم در حوزه انسانی را ببندیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید