خبر جدید درباره منشا ویروس کرونا

متخصصان بیولوژیست می‌گویند که ویروس کرونا توسط یک انسان به بازار حیوانات ووهان چین منتقل شده و به طرز شگفت‌آوری طوری از قبل سازگار شده که قابلیت انتقال از یک فرد به دیگری را دارد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، ادعای چین درباره اینکه پاندمی این ویروس از بازار حیوانات وحشی در ووهان و در دسامبر گذشته میلادی بوده، از سوی یک مطالعه علمی به چالش کشیده شده است.

میل روز یکشنبه گزارش کرد، بیولوژیست‌های متخصص گفته‌اند که تمامی داده‌های موجود نشان می‌دهد که این ویروس از سوی شخصی که ناقل آن بوده، به بازار منتقل شده است.

آنها همچنین گفتند، این شگفت‌آور است که متوجه شدند این ویروس از قبل جوری سازگار شده که قابلیت انتقال از یک انسان به فرد دیگری را داشته باشد.

این ادعا در حالی منتشر شد که پکن تلاش‌های بین‌المللی را برای تعیین منبع ویروس ناکام گذارده است. این اخبار نگرانی را درباره لاپوشانی این مساله از سوی دولت پکن از زمان ظهور این ویروس در سال گذشته میلادی بیشتر خواهد کرد.

"آلینا چان"، بیولوژیست مولکولی و "شینگ ژان"، بیولوژیست تکاملی در این تحقیق نوشتند:‌ داده‌های ژنتیکی موجود انتقال ویروس بین گونه‌های مختلف جانوری در این بازار را تایید نمی‌کند. در مقابل اشاره دارد که تمامی راه‌های انتقال حیوان به انسان – در این مورد از خفاش‌ها – باید مورد آزمون قرار گیرد و قطعی نیست. بر اساس این تحقیق احتمال اینکه بتوان یک ماده مهندسی شده غیر ژنتیکی را در حین مطالعه در آزمایشگاه به انسان منتقل کرد نیز وجود دارد.

این مقاله به درخواست‌های مکرر برای انجام یک تحقیق بین‌المللی درباره شیوع این ویروس می‌افزاید.

باب سیلی، یکی از اعضای کمیته تفحص خارجی مجلس عوام انگلیس گفت:‌ ما باید بسیاری از موارد مرتبط با کووید-۱۹ را بررسی کنیم. ما باید بدانیم این ویروس از کجا شروع شد، چرا به ما در آن زمان گفتند که هیچ انتقال انسانی وجود ندارد و اینکه نقش حزب کمونیست چین چه بوده است.

پیدا شدن منبع شیوع ویروس نقش کلیدی در تولید واکسن و توقف شیوع مجدد آن دارد. اما این مساله پس از آن جدی‌تر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد این ویروس از لابراتواری در ووهان منتشر شده که بر روی بیماری‌هایی با منشا خفاش کار می‌کرد و چین نیز سربازان آمریکایی را که در یک رقابت ورزشی حضور داشتند، مقصر انتشار این بیمار دانست.

مقام‌های بهداشت و درمان پکن تاکید کرده‌اند که این ویروس به طور قطع از یک حیوان در بازار هونان در ووهان منتشر شده است؛ بازار بسته شد و تمامی محصولات آن معدوم شدند.

این در حالی است که گوآن یی، کارشناس دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: صحنه جرم پاکسازی شده است. خوب چطور می‌توان بدون شواهد راه حلی برای این مساله پیدا کرد؟

در این مطالعه تحقیقی همچنین مشخص شد که این کروناویروس جدید به طرز مشخصی به جای انطباق سریع با انسان، پایدار مانده است.

این مقاله توسط آلینا چان و بن دوورمن، دانشمندان یک واحد تحقیقاتی مربوط به دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی و نیز شینگ ژان از دانشگاه بریتیش کلمبیا تهیه شده است.
ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید