حذف رانت پتروشیمی‌ها در انتظار تصمیم دولت

در حالی که قیمت گذاری دستوری محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر اساس دلار 4200 تومانی موجی از تقاضای دلالی و واسطه گری برای این محصولات ایجاد کرده و مشکلات بسیاری هم برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پایین دستی به بار آورده بود، با دستور دیروز وزیر صنعت، سرانجام سقف رقابت محصولات در بورس کالا حذف می شود.
حذف رانت پتروشیمی‌ها در انتظار تصمیم دولت

به گزارش صنعت نویس، با این حال، همچنان تصمیم نهایی برای حذف رانت شرکت های پتروشیمی از محل انرژی و خوراک ارزان، گرفته نشده است. در حالی که با آزادسازی، قیمت محصولات این شرکت ها رشد قابل توجهی خواهد داشت، انتظار عمومی برای آزادسازی خوراک شرکت ها منطقی است.
مثلا هم اکنون شرکت های پتروشیمی گازی، گاز مصرفی خود را به نرخ حدود 9 سنت به ازای هر مترمکعب دریافت می کنند و این نرخ با دلار 3800 تومانی تسعیر می شود؛ یعنی هر مترمکعب گاز 342 تومان به آن ها فروخته می شود در حالی که این پتروشیمی ها هم اکنون ارز حاصل از فروش محصولات و صادرات خود را به نرخ آزاد در بازار ثانویه وبه نرخ توافقی با خریدار ارائه می کننداما با آزادسازی، نرخ خوراک به 800 تومان می رسد. شرایط مشابهی درباره پتروشیمی های خوراک مایع هم وجود دارد. طبق تخمین ها رانت اعطایی به شرکت ها از محل خوراک ارزان به 30 تا 40 هزار میلیارد تومان می رسد.
مشکلات صنایع پایین دستی پتروشیمی در نقطه جوش
در حالی که مشکلات تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی، به گفته فعالان این صنایع، مشکلات جدی برای بسیاری از واحدها ایجاد کرده و حدود 60 درصد کارخانه ها را به تعطیلی کشانده وعلت اصلی این موضوع دلالی ناشی از نظام دونرخی اعلام می شود، وزیر صنعت دیروز دستور آزادسازی سقف قیمت در معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا را صادر کرد.البته حسین دُر عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفت وگوی ویژه خبری شنبه شب که به بررسی معضل کمبود مواد اولیه پتروشیمی اختصاص داشت، ادعا کرد که مشکل فقط از دلال ها نیست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: معمولاً تولید کنندگان مواد اولیه پتروشیمی خارجی‌ها را بیشتر از ما داخلی‌ها دوست دارند. وی توضیح داد که در دوره ای در حالی که قیمت جهانی یک محصول حدود چهار هزار تومان بوده، شرکت پتروشیمی محصول را به شرکت خارجی به 3700 و به شرکت های داخلی به صورت قطره چکانی به قیمت 5700 تومان می فروخته است. حسین دُر مدعی شد که مستنداتی درباره عرضه خارج از بورس پتروشیمی ها در اختیار دارد.حسن صفایی، عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران هم درباره مشکلات صنایع پایین دستی گفت: حدود ۶۰ درصد از کارخانه های مرتبط با پتروشیمی تعطیل شده اند و بخش عمده‌ دیگر هم با ظرفیت ۱۰ تا ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند و علت آن رکود طولانی مدت اقتصاد کشور و کمبود مواد اولیه است. گفتنی است وزیر صنعت دیروز سرانجام دستور حذف سقف رقابت در بورس کالا برای محصولات پتروشیمی را صادر کرد. موضوعی که می تواند انگیزه رانت و قاچاق و دلالی در خرید از بورس کالا به دلیل واقعی شدن قیمت ها را از بین ببرد. در حالی که آزادسازی قیمت های فروش شرکت های پتروشیمی سود زیادی برای آن ها ایجاد می کند و این موضوع باعث ایجاد مطالبه برای حذف یارانه قیمتی خوراک و سوخت این واحدهاشده، خبرگزاری مهر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت درباره آزادسازی نرخ خوراک به جمع بندی رسیده و این موضوع را به زودی اعلام می‌کند.در نتیجه این بلاتکلیفی ها دیروز شاخص کل بورس که با سرعت در حال رشد بود ریزش سنگین 2400 واحدی را تجربه کرد که بعد از گروه فولاد، شرکت های پتروشیمی بیشترین نقش را در آن داشتند.

 

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید