توجه به سند چشم انداز 20 ساله درآمد معدنی کشور را افزایش می‌دهد

دکتر احد علیخانی در سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با تاکید بر این که ایران از قابلیت های معدنی بالایی برخوردار است، گفت: حدود 70 نوع ماده معدنی با 57 میلیارد تن ذخیره قطعی در ایران وجود دارد که 7 درصد ذخایر معدنی جهان را شامل می‌شود.

صنعت نویس: به گزاش مس پرس، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران بیان اینکه ارزش ذخایر معدنی کشورمان در حدود 770 میلیارد دلار است، ادامه داد: کشور ایران 1 درصد خشکی جهان و 1 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است.
دکتر علیخانی با اشاره به تعدد مواد معدنی در ایران، اظهار کرد: ایران در مقایسه با سایر کشورها دارای ذخایر معدنی بالایی است.
وی با بیان این که یک سری پهنه های اکتشافی در ایران تدوین کرده‌ایم که دارای اشکال کاملا منظم و هندسی هستند و بر روی نقشه ایران ترسیم شده است، اظهار کرد: پتانسیل های معدنی ایران نشان می دهد که هر Zone مشخصات خاص خودش را دارد. برای اکتشافات باید مشخصات کاملی داشته باشیم تا بدانیم برای هر zone چگونه باید عمل کرد؟ نوع تکنولوژی مورد استفاده در هر کدام کاملا متفاوت است. وقتی افرادی فارغ از مباحث زمین شناسی و مباحث علمی چهارچوب‌ها را ترسیم می‌کنند مسلما خروجی قابل توجهی نخواهد بود و این شروع ایرادات در اکتشافات است.
وی با اشاره به روند تولید کاتد از 2014 تا سال 2021 گفت: تولید یک روند دستوری نیست؛ تولید یک روندی دارد و شامل مراحل مختلفی است.
*حداکثر سودآوری در تولید کنسانتره است
دکتر علیخانی با بیان این که تولید کاتد ایران در سال 2021 ، 288 هزار تن بوده است افزود: تولید کاتد در کانادا 696 هزار تن بوده و در حال حاضر به 590 هزار تن کاهش یافته است.
عضو هیات مدیره شرکت ملی مس در زمینه بررسی دلایل این کاهش توضیح داد: حداکثر سودآوری در کنسانتره است ولی از آن طرف قصد جلوگیری از خام فروشی را داریم. آیا کاتد محصول خام است؟ بله کاتد هم محصول خام است؛ وقتی 80 درصد سودمان در کنسانتره است یا باید کنسانتره بفروشیم یا در محصول انتهایی حرکت کنیم.
وی ضمن مقایسه سهم درآمد معدنی ایران نسبت به سایر کشورها، گفت: سهم درآمد معدنی ایران از GPR کمتر از یک درصد است. لذا در برنامه 20 ساله سهم معدن باید حداقل به 5 درصد افزایش یابد.
دکترعلیخانی گفت: تلاطمات نشان می‌دهد مدیران به سند چشم انداز 20 ساله توجهی نداشته و کسی نیز از آنها بازخواست نکرده که چرا در این مدت نسبت به سند چشم انداز 20 ساله اقدامی انجام نگرفته و سهم درآمد معدنی چرا افزایش نیافته است؟
عضو هیات مدیره شرکت ملی مس تاکید کرد: یکی از قابلیت‌های بالقوه ایران برای توسعه، بخش معدن است.
کانادا برای بخش اکتشافات 2/9 میلیارد هزینه کرده است
دکترعلیخانی با مروری بر فعالیت های اکتشافی کشور کانادا، گفت: گزارشات نشان می‌دهد در این کشور برای بخش اکتشافات 2/9 میلیارد هزینه شده است. اما در کشور ما اکتشافات شامل گزارش های حفاری می شود. البته متراژ حفاری ما پایین است اما خروجی همان میزان حفاری چیست؟
عضو هیات مدیره شرکت ملی مس در زمینه معدن داری فراسرزمینی نیز تصریح کرد: اکتشاف موضوعی فراسرزمینی است و باید به خارج از ایران نگاه کنیم. نباید خود را در داخل سرزمینمان محصور کنیم. معدن داری فراسرزمینی را نباید فراموش کنیم.
وی با اشاره به سیاست های تشویقی کانادا گفت: کشور کانادا به شرکت های بزرگ معدنی مشوق های مالیاتی می دهد که فعالیت های اکتشافی را ادامه دهند.
دکترعلیخانی در ادامه بیان کرد: نحوه واگذاری محدوده ها در کشور کانادا کاملا شفاف است. طبق قوانین در این کشور، صاحب زمین هیچ حقی به زیر زمین ندارد و دولت کاملا زیر ساخت ها را فراهم و مسائل را حل و فصل می کند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی مس در ادامه پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه و تشریح کرد: برای بهبود شرایط بهتر است نهادهای حاکمیتی و سیاست گذاری برای تصمیم گیری از مراکز علمی که تجربه بیشتری دارند استفاده کنند و از تصمیم گیری سریع و کوتاه مدت خوداری کنند.
دکترعلیخانی افزود: همچنین برنامه اکتشافی کشور در چهارچوب فرصتها و تهدیدها در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شود. این برنامه باید با کمک مراکز علمی و با مشاورین با تجربه تدوین شود. معمولا نیروهای ستادی شاغل در نهادهای حاکمیتی و سیاست گذاری نقش هماهنگی را بر عهده دارند و نمی توان از آنها انتظار تدوین این برنامه ها را داشت.
وی در ادامه بیان کرد: برنامه باید واقع‌بینانه و منطبق بر شرایط جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی ایران باشد و رونوشتی از مدل های دیگر کشورها که شرایط متفاوتی دارند، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.
عضو هیات مدیره شرکت ملی مس اظهار کرد: نقش نهادهای حاکمیتی از قبیل سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و سازمان‌ها و شرکت های دولتی و خصوصی همچنین نهادهای مربوطه باید مشخص باشد.
وی بیان کرد: ضروری است بستر سازی قانونی از طریق نهادهای قانونگذاری با تدوین آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها برای تسهیل در اجرا صورت گیرد.
دکترعلیخانی افزود: در کشورهای معدنی موفق از قبیل استرالیا و کانادا و سازمان ها و نهادهای علمی وجود دارند که تمرکز فعالیت آنها بر شناسایی روش های نوآورانه در جهان و توسعه کاربرد است. لذا کمک به راه اندازی چنین سازمانها و نهادهای علمی در ایران می تواند به گسترش اکتشافات کمک کند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی مس گفت: باید برای به روز‌رسانی فناوری‌های سخت‌افزاری از قبیل تجهیزات حفاری ، تجهیزات، دستگاه‌های برداشت آنالیز پیشرفته برنامه ریزی لازم انجام شود.
وی بازنگری در روش های اجرایی فعالیت های اکتشافی از طریق جایگزین پنلهای اجرایی را به عنوان دیگر پشنهاد خود مطرح کرد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید