تغییر عناوین رتبه‌بندی معلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی های لایحه رتبه بندی معلمان با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر تغییر عناوین رتبه بندی معلمان موافقت کردند.

به گزارش صنعت نویس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه رتبه بندی معلمان، پیشنهاد اصلاح کل حمیدرضا حاجی بابایی در خصوص ماده ۳ این لایحه را بررسی کرده و در نهایت آن را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح پیشنهاد خود، بیان کرد: مجلس و نمایندگان به دنبال کمک به معلمان هستند اما در طول دو سه ماه گذشته متأسفانه اعداد واهی در مورد بار مالی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است اما بر اساس کار کارشناسی که در مجلس صورت گرفته و اجرای با کیفیت نظام رتبه‌بندی مورد نظر برای یک سال مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای سه ماه آخر سال مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم نظام مستقلی تحت عنوان رتبه‌بندی داشته باشیم ۳ هدف نظام رتبه بندی، مهندسی نیروی انسانی و سنجش معلمان را در واقع دنبال می‌کنیم. مجلس با ایجاد نظام مستقل رتبه‌بندی به دنبال حل مشکل معلمان برای همیشه است. متأسفانه وقتی می‌خواهیم یک آجر بسازیم از آن تعبیر کار تولیدی می‌شود اما وقتی می‌خواهیم برای معلمان کاری انجام دهیم، هزینه‌ای تلقی می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، افزود: موضوع نظام رتبه‌بندی از سال ۱۳۹۹ معطل مانده و ما باید در کشور یک نظام مستقل برای معلمان ایجاد کنیم. اینکه به شکلی تعبیر شود که با اجرای این قانون معلمان به سرعت به رتبه دانشیاری یا استادی تمام دست پیدا می‌کنند، اشتباه است. در این فرآیند نیز قوانین و مقررات باید اجرا شود و معلمان از پایه آموزشیار و مربی کار خود را آغاز خواهند کرد.

بر اساس اصلاحات انجام شده، در ماده ۳ این لایحه آمده است که، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نام رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان تعیین می‌شود.

تبصره- وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند.

نمایندگان در ادامه سایر مواد این لایحه را جهت هماهنگی با اصلاحات انجام شده در ماده ۳ به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید