تست تصادف و ایربگ شاهین سایپا +فیلم

گروه خودروسازی «سایپا» به تازگی ویدیوی تست تصادف از رو به روی «شاهین» را منتشر کرده است. با توجه به اطلاعات موجود، این خودرو در مرکز خارجی، بررسی های ایمنی را پشت سر گذاشته است و این ویدیو مربوط به تست کیسه های هوای SRS در موقعیت تصادف واقعی است.
تست تصادف و ایربگ شاهین سایپا +فیلم

صنعت نویس: مرکز مهندسی و اعتبارسنجی فنی مورد نظر به عنوان نماینده EuroNcap، JNcap، CNCAP، KNCAP، ANCAP، IIHS و NHTSA در آسیا شناخته می شود و همچنین اعتبارنامه های استانداردهای ECE، EEC و… را برای خودروهای مختلف صادر می کند. خودروسازی سایپا که به تازگی پلتفرم چندگانه SP100 را معرفی کرده است، چندی قبل شاهین را به مرکز تست تصادف فرستاده و اعتبارنامه استاندارد ECE را برای آن دریافت نموده است. در حال حاضر این مرکز تست به عنوان یکی از مراکز تست های فنی، مجموعه های الکتریکی، سامانه های خودران، تست تصادف، تست دوام و کیفیت و… برای خودروسازانی چون میتسوبیشی، فولکس واگن، مزدا، تویوتا، نیسان، لوکسژن، فورد و… است.

در بحث عملکرد کیسه های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد. اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول های کیسه هوا است و به صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت ها انجام می شود. این تست معیار اصلی صحه گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. اما یکی از اصلی ترین تست های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق تری قرار می گیرند و میزان بازشو، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیر گذاری در استانداردهای مختلف بررسی می شود. با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای هوای جلو در شرایط تست تصادف از رو به رو مورد سنجش قرار گرفته است.

با توجه به اطلاعیه تست های تصادف قابل انجام در مؤسسه مورد نظر، تست تصادف از رو به رو (به صورت صددرصد برخورد) با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت انجام می شود. این سرعت مخصوص تست های ایمنی براساس استاندارد ECE و EEC (دو استاندارد اجباری اروپا)، استاندارد اجباری آمریکا، استاندارد اجباری تایوان و استاندارد اجباری ژاپن است و در تست های تصادف برخورد از رو به رو، سرعت بیش تر از این امکان پذیر نیست. در برخی از استانداردهای دیگر سرعت برخورد از رو به رو (به صورت صددرصد) ۵۰ و ۴۹ کیلومتر بر ساعت است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که تصادف از رو به روی سایپا شاهین، با حداکثر سرعت ممکن انجام شده است.

در کنار استانداردهای اجباری اعلام شده، برخی تست های تصادف به منظور تحقیقات و ارتقای فنی انجام می شوند. تست تصادف هایی بر مبنای الگوهای یوروانکپ، ژاپن انکپ، کره انکپ، NHTSA و… دارای الزامات سخت گیرانه تری هستند و موارد ایمنی بیش تری در آن ها محک زده می شود. در حال حاضر، تست تصادف از رو به رو ( با برخورد صددرصد) با ۵۰، ۵۵ و ۵۶ کیلومتر بر ساعت براساس الگوی این مؤسسه ها انجام می شود که سخت ترین تست مربوط به برخورد با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت است و این تست با الگوی NHTSA (مؤسسه ایمنی آمریکایی) و KNCAP (مؤسسه ایمنی کره جنوبی) در مرکز تست فنی قابل برگزاری است.

با توجه به مستندات علمی و فنی، تست تصادف از رو به روی سایپا شاهین براساس الگوی ECE، EEC، NHTSA، KNCAP و … انجام شده و نتایج تصویری این تست نشان می دهد که سازه SP100 و شاهین توانسته با موفقیت، سخت ترین تست تصادف از رو به رو را پشت سر بگذارد. همان طور که پیش از این اشاره شد، سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت، نهایت سخت گیری قابل اعمال برای تست های تصادف از رو به رو است.

همان طور که در ویدیو مشخص است، اجزای بخش جلوی خودرو پس از تصادف در راستای افق به سمت عقب می روند و با له شدگی، نیروی تصادف را در خود جذب می کنند. از سویی دیگر، با توجه به این که تست تصادف شاهین با سرعت ۵۶ کیلومتر و برخورد صددرصد انجام شده است، خودرو از مسیر تصادف در راستای عمودی منحرف نشده و توانسته تغییر جزئی جایگاه خود را در مسیر حفظ کند. در این تست با وجود اعمال حداکثر فشار و بیش ترین سرعت تصادف از رو به رو می بینیم که تایرهای خودرو سالم باقی می مانند، سینی جلو و شاسی خودرو نیرو را به صورت مثلثی جذب می کنند و به گوشه ها انتقال نمی دهند. سلامت ستون A، ستون عمودی، ورق سقف، شیشه جلو، درهای جلو و رکاب، نشان دهنده جذب کامل نیرو در بخش جلویی (محفظه قوای محرکه و سرشاسی ها) شاهین است. همچنین با نگاهی به داخل کابین متوجه خواهیم شد که باز شدن کیسه های هوا به درستی انجام شده و صندلی های خودرو و سیستم کمربندهای ایمنی، صحیح کار کرده اند.

پیش از سایپا شاهین و پلفترم SP100، خودرویی در میان محصولات خودروسازان داخلی حضور نداشت که با حداکثر سرعت و اعمال استانداردهای ECE، EEC، NHTSA و… در تست تصادف حاضر شود. همچنین این اولین بار است که یک خودروساز ایرانی تست تصادف محصول جدیدش را به صورت رسمی منتشر می کند و پیش از این، ویدیوهای تست تصادف از طریق منابع ناشناس در اختیار رسانه ها قرار می گرفت. با توجه به نتایج قابل مشاهده در این تست تصادف، می توان گفت که سازه SP100 و شاهین، به روزترین و ایمن ترین الگوی موجود در خودروسازان داخلی است، زیرا تا امروز هیچ کدام از خودروهای ملی با استانداردهای ایمنی ECE، NHTSA، EEC و… در تست های تصادف حاضر نشده اند. البته که این اظهار نظرها با توجه به این ویدیو و اطلاعات موجود و همچنین مقایسه بر اساس سایر ویدیوهای تست تصادف ECE و… است و بدیهی است که باید نتایج مکتوب گزارش های برای اعلام سطح ایمنی نهایی مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین گفته می شود که پس از پشت سر گذاشتن تست های تصادف و اخذ استانداردهای اجباری، شاهین به مؤسسه ای در اروپا رفته و مراحل تکمیلی الگوی تست های جدید بر روی آن در حال آزمایش است.

اسب بخار

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید