تاکید بر جهش کیفیت در زنجیره ارزش محصولات ایران خودرو

کیانوش پورمجیب، در مراسم تبیین برنامه‌های راهبردی جهش کیفی در زنجیره ارزش تولید خودرو، با اشاره به فرامین هشت گانه رییس جمهوری به خودروسازان و موضوع کیفیت به عنوان یکی از بندهای مهم آن، گفت: کیفیت محصولات را به نحوی افزایش می‌دهیم که برای مشتریان کاملا ملموس باشد، مردم انتظارات به حقی دارند که برای تحقق آن‌ها در تلاش هستیم.
تاکید بر جهش کیفیت در زنجیره ارزش محصولات ایران خودرو

به گزارش صنعت نویس، وی توقف تولید خودرو ناقص را یکی از رویکردهای مهم ایران خودرو در افزایش کیفیت محصولات برشمرد و گفت: با کمک ساپکو، زنجیره تامین، معاونت کیفیت ایران خودرو و تمامی سایت‌های تولیدی سطح کشور، خودرو ناقص از فرآیند تولید حذف شده و خودروها از خط تولید مستقیم به دست مشتریان می‌رسد که تاثیر زیادی در افزایش کیفیت داشته است.
پورمجیب، تحول کیفی قطعات را یکی از اقدامات مهم در جهش کیفیت محصولات دانست و گفت: اقدامات بسیاری را برای استقرار کامل سیستم‌های کیفیت و ایجاد سدهای کیفی در زمینه ساخت قطعات به عنوان مهم‌ترین بخش در زنجیره تولید خودرو در نظر گرفته‌ایم.
وی با بیان این‌که سیستم‌های کیفی به صورت کامل در تمام سایت‌های تولیدی ایران خودرو استقرار خواهد یافت، تصریح کرد: از شرکت ساپکو نیز درخواست کرده‌ایم تا استقرار سیستم‌های کیفی در سازندگان را در سریع‌ترین زمان اجرا کند.
پورمجیب از تشکیل تیم‌ ویژه برای حل فوری مسایل قطعه‌سازان خبر داد و گفت: این تیم مشکلات سازندگان را به سرعت تجزیه و تحلیل و ریشه‌یابی کرده و سپس حل مساله می‌کند تا قطعات و مجموعه‌ها به بهترین شکل ممکن تولید و تامین شوند.
وی با تاکید بر این‌که گروه صنعتی ایران خودرو باید به روزهای اوج خود بازگردد، به لزوم تنوع بخشی به سبد محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: محصولات قدیمی را از خطوط تولید حذف و با محصولات جدید جایگزین خواهند شد، برای امسال توقف تولید دو محصول سمند و پژو ۴۰۵ را هدف‌گذاری کرده‌ایم.
قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو افزود: به تازگی «ری‌را» که جدیدترین محصول گروه صنعتی ایران خودرو است، رونمایی شده و محصول پروژه TF۲۱ نیز در آینده‌ای نزدیک رونمایی خواهد شد و هر دو این محصول با بالاترین سطح کیفیت در سال آینده وارد مرحله تولید انبوه و عرضه به بازار خواهند شد.
پورمجیب تصریح کرد: ظرف چند ماه آینده، مشتریان بر تحولات کیفی در محصولات ایران خودرو صحه خواهند گذاشت.

مکلف به اجرای فرآیندهای تدوین شده کیفی هستیم
مدیرعامل شرکت ساپکو نیز در این مراسم، کیفیت را از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم و خودروسازان عنوان کرد و گفت: صنعت خودرو در کل دنیا با سرعت زیادی در حال توسعه است و اگر ما نتوانیم با روند توسعه در صنعت خودرو هم‌سو شویم، از اهداف اصلی رشد و توسعه صنعت خودرو دور خواهیم ماند.
وی با اشاره به پیشینه تولید خودرو در دهه ۱۳۷۰ گفت: صنعت خودرو زمانی که با عمق خودکفایی همراه باشد و به توسعه صنایع بالا و پایین دستی بینجامد همراه با ارزش افزوده خواهد بود.
پیرمحمدی گفت: در بیشتر کشورهای دنیا، خدمات آزمایشگاهی و آزمون خودروها پیش از فرآیند تولید به مراکز تحقیق و توسعه تعلق می‌گیرد و از همین رو بازنگری روند هم‌سویی مراکز آزمایشگاهی و مراکز تحقیق و توسعه در کشور ما نیز ضروری است.
وی عدم توسعه محصول را از جمله دیگر عوامل عدم ارتقای کیفی برشمرد و گفت: در فرآیند توسعه محصول، خودروساز و قطعه‌ساز، نقش اصلی را بر عهده دارند و بی‌شک توجه ما به شرکت‌های FSS (FULL SERVICE SUPPLIER) و واگذاری توسعه محصول به قطعه‌سازان به عنوان یک اقدام بنیادی، بسیاری از نقاط بهبود کیفی را اصلاح خواهد کرد.
پیرمحمدی با اشاره به ضرورت رعایت الزامات کیفی در فرآیند تولید محصول و صدور مجوزهای کیفی، تاکید کرد: ساپکو و سازندگان شبکه تامین، مکلف به اجرای فرآیندهای تدوین شده کیفی هستیم و کاربرد ابزارهای کیفی نظیرSPC ،FMEA وDFMEA به عنوان ضروریات پایش عملکرد خطوط و سنگ بنای ارتقای کیفیت محصولات مطرح است.
مدیرعامل ساپکو، بازنگری فرآیندهای اخذ تاییدیه قطعه‌سازان را به منظور پیشگیری از مشکلات کیفی و جلب حداکثری رضایت مشتریان، ضروری دانست.
وی با اشاره به رویکردهای ساپکو در زمینه تامین به موقع خطوط و تسریع جریان عبور مستقیم تولید، تاکید کرد: با تدوین برنامه‌های راهبردی در راستای ارتقای شاخص‌های کیفی، بازنگری فرآیندهای اخذ تاییدیه و همچنین بهره‌مندی موثر و مطلوب از ابزارهای کیفی در فرآیند تولید قطعه‌سازان، هم‌سو با طرح تحول کیفی محصولات ایران خودرو حرکت خواهیم کرد و معتقدیم که سنجه و ترازوی اصلی در بحث کیفیت، نظر مشتری است.

افزایش رضایت مشتری با اتصال آنلاین موارد کیفی شبکه از نمایندگی به سازنده
شیرخدایی معاون کیفیت شرکت ساپکو نیز در این مراسم، ضمن ارایه برنامه‌های چهارگانه طرح تحول کیفی شرکت ساپکو در سال ۱۴۰۱، گفت: با اصلاح استراتژی‌های تامین ساپکو بر مبنای گروه‌بندی مهندسی قطعات، ایجاد تمایز نظام‌مند در سیاست‌های تامین قطعات بین گروه‌های مختلف و کاهش دست‌کم ۳۰ درصدی PPM شش ماهه خط تولید (برگشتی قطعه در یک میلیون)، مورد انتظار است.
وی بهبود فرآیند شناسایی و رفع ایرادات حاد کیفی با تشکیل تیم‌های تخصصی واکنش سریع در سطح «سیستم خودرویی» را به عنوان دومین برنامه طرح تحول کیفی عنوان کرد و افزود: با این رویکرد، بهبود دست کم ۳۰ درصدی شاخص C۱۰۰ سه ماهه (برگشتی یک‌ساله گارانتی از خدمات پس از فروش)، کاهش زمان ماندگاری خودرو در نمایندگی و کاهش مراجعه به نمایندگی در خودروهای هدف با کارکرد کمتر از شش ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد برنامه‌ریزی شده است.
شیرخدایی، اتصال آنلاین موارد کیفی شبکه از نمایندگی به سازنده را ‌از جمله دیگر برنامه‌های معاونت کیفیت ساپکو مطرح کرد و گفت: در صورت بروز ایراد در خط تولید و یا شبکه تامین، مطابق دستورالعمل جرایم کیفی با سازنده برخورد خواهد شد و افزایش رضایت مشتری به‌واسطه افزایش حساسیت زنجیره تامین و تسریع در شناسایی و رفع ایراد و مدیریت بهینه هزینه‌های گارانتی مد نظر قرار گرفته است.
معاون کیفیت ساپکو، تشدید نظارت کیفی بر تامین‌کنندگان دارای قطعه با نمره عملکرد کمتر از ۷۵ را به عنوان چهارمین برنامه در راستای بهبود دست کم ۳۰ درصدی نمره عملکرد سازندگان حایز ریسک عنوان کرد و گفت: پیرو الزامات طرح تحول کیفی در سال ۱۴۰۱، قطعات را با کیفیت یکنواخت و با الزامات تعریف شده می‌پذیریم.
منبع: ایکوپرس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید