اگر صراف‌ها ارز ندادند، چه کنیم؟

در پی بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره فروش ارز توسط شعب منتخب پنج بانک ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات، مردم می‌توانند از این بانک‌ها البته با شرایط مشخص ارز بخرند.

به گزارش صنعت نویس، براساس بخشنامه بانک مرکزی از شنبه ( هشتم بهمن‌ماه) شعب منتخب بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات در سراسر کشور می‌توانند نسبت به خرید فروش ارز به اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کنند.

شرایط این معامله ارز دقیقا برابر با شرایطی است که بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود درباره خرید و فروش ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن برای صرافی‌ها ابلاغ کرده بود.

مشاهدات خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که بانک‌های اعلام شده و شعب منتخب آن که عمدتا شعب ارزی و ممتاز آنها به حساب می‌آیند، خرید و فروش ارز را به نرخ بازار متشکل ارزی انجام می‌دهد.

در این میان برخی شعب دقیقا براساس شرایط ابلاغ شده بانک مرکزی این کار را انجام می‌دهند، یعنی اشخاص حقیقی متقاضی ارز باید بالای ۱۸ سال سن باشند، کارت ملی ارائه دهند، سیم کارت تلفن همراه‌شان به نام خودشان باشد و پیش از این (در سال جاری) از سهمیه ارز ۲۰۰۰ یورویی که در بخشنامه قبلی اعلام شده بود استفاده نکرده باشند.

اما برخی از بانک‌ها براساس اطلاعیه‌های صادر شده در سایت رسمی‌شان و پاسخ کارشناسان شعب منتخب آنها، ۵۰۰۰ دلار به متقاضیان می‌دهند. البته یکی از بانک‌های منتخب اعلام شده معادل ۵۰۰۰ یورو یعنی ۵۴۰۰ دلار عرضه می‌کند.

شرایط اکثر بانک‌های منتخب و شعب آنها به غیر از داشتن ۱۸ سال کامل اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی از آنها این است که متقاضی در بانک مورد نظر حساب داشته باشد و البته حضور شخص در شعب برای دریافت این سهمیه ارزی الزامی است.

برخی دیگر از بانک‌ها شرط دیگری را به غیر از داشتن یا افتتاح حساب برای دریافت ارز تامین نیاز ضروری به متقاضیان اعلام می‌کند و آن این است که فرم مخصوص آن که توسط بانک به مشتری ارائه می‌شود باید تکمیل شود.

گفتنی است؛ در این میان بانک مرکزی اعلام کرده که بر حسب بررسی‌های به عمل آمده توسط بازرسان این بانک محرز شده که برخی از شرکت‌های صرافی بدون دلیل موجه و بدون تایید این بانک، اقدام به متوقف نمودن عملیات خود نموده و از فعالیت خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند.

بنابراین متقاضیان می‌توانند اگر در صورتی که موفق به دریافت ارز از صرافی‌ها نشدند، نیاز خود را از بانک‌ها تامین کنند.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید