اوج گیری کرونا در برخی استان ها/ زنگ خطر پیک ششم به صدا در آمد

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس سابق تیم واکنش سریع کووید، با ابراز نگرانی از انحلال تیم واکنش سریع کووید و همچنین برخی طغیان‌های مجدد بیماری در برخی استان‌ها، گفت: بنابراین گمانه‌زنی از آغاز پیک ششم داریم اما نمی‌دانیم کانون‌های آن کدام مناطق است و چه باید کرد.
اوج گیری کرونا در برخی استان ها/ زنگ خطر پیک ششم به صدا در آمد

به گزارش صنعت نویس، دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شرایط کرونا در کشور تاحدودی نگران کننده است، گفت: برخی طغیان‌ها در برخی استان‌ها رخ داده است و رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است و این درحالیست که طی دو تا سه هفته گذشته مسافرت‌های درون مرزی و برون مرزی زیادی شکل گرفته است و علی‌رغم اینکه بر بحث واکسیناسیون مانور داده می‌شود و شاهد افزایش تیراژ واکسیناسیون هستیم، ولی هنوز زود است که بخواهیم درباره شرایط عادی اپیدمی صحبت کنیم یا فکر کنیم می‌توان جشن پایان اپیدمی گرفت.

وی افزود: تصور اتمام کرونا سبب می‌شود جامعه دچار غفلت تکراری شده و به همین علت است که تعداد پیک‌های زیادی را تجربه کردیم.‌

این اپیدمیولوژیست درباره علت قرمز بودن شهرستان‌های نوار غربی کشور، اظهار کرد: رنگ شهرها بر اساس میزان بیمار بستری ذکر می‌شود و نه بر اساس شاخص‌های دیگر تعیین خطر؛ در اپیدمی‌ها خطر تابع تعداد موارد بستری نیست، بلکه تابع متغیرهای دیگری هم هست که متاسفانه در رنگ‌بندی شهرهای کشور لحاظ نمی‌شود؛ بنابراین خیلی نمی‌توان رنگ‌بندی شهرها را مبنای قضاوت قرار داد که کدام شهرها وضعیت پرخطر یا کم خطری دارند.

وی ادامه داد: در هر حال طی مدت اخیر استان‌های غربی رفت و آمدهای بیشتری را تجربه کردند و همین سبب شده است که تعداد بستری‌ها افزایش یابد. از طرفی متاسفانه در مناطق مرزی کنترل بهداشتی به خوبی صورت نمی‌گیرد و رعایت پروتکل‌ها در این شهرها نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است و طبیعی است که زمینه برای آغاز اپیدمی و آغاز پیک ششم در این استان‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۵۰ درصد است، تاکید کرد: در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی نقاط سیستان و بلوچستان شرایط تا حدودی نگران کننده دارند.

معیارهای رنگ‌بندی‌ کرونایی شهرها صحیح نیست

او درباره معیارهای رنگ‌بندی‌ کرونایی شهرها، تصریح کرد: معیار فعلی صحیح نیست و ما هم پیشنهاداتی مطرح کردیم اما متاسفانه توجه چندانی به پیشنهادات نمی‌شود.

وی ضمن محتمل دانستن وقوع پیک ششم کرونا، بیان کرد: زمان وقوع پیک بعدی به رفتار ما با ویروس بستگی دارد. مردم باید متوجه باشند شرایط عادی نیست و مسئولین هم باید متوجه باشند با وجود اینکه واکسیناسیون عامل مهمی در مدیریت اپیدمی است، اما به تنهایی کافی نیست.

وی که پیش از این ریاست تیم واکنش سریع کووید و ریاست کمیته کشوری اپیدمیولوژی این بیماری را عهده‌دار بود، درباره شرایط کرونا در روزهای آتی، افزود: با توجه به بازدیدم از مناطق مرزی مهران و شلمچه متاسفانه کنترلی که باید در ترددها صورت می‌گرفت، اتفاق نیفتاد و علی رغم تلاش همکاران بهداشتی در نقاط مرزی، بیم آن می‌رود که تعداد قابل توجهی افراد حامل ویروس کرونا در کشور پخش شده باشند.

سوری در خصوص سامانه هوشمند مدیریت کرونا نیز، گفت: اینکه سامانه هوشمند برای مدیریت اپیدمی داشته باشیم فی‌نفسه اقدام پسندیده‌ای است اما مهم این است که با چه شیوه و ابزاری اجرایی شود. شرایط مطلوب این است که از فناوری‌های نوین برای این موضوع استفاده کنیم. همچنین نباید در بازگشت به شرایط عادی زندگی تعجیل کرد و همه چیز را صفر و صدی دید؛ یعنی بازگشایی و تعطیلی نباید به شکل مطلق باشد بلکه باید با مدیریت هوشمند و برآورد خطر و استفاده از روش‌های نوین بتوانیم متناسب با سهم خطر، سخت‌گیری و سهل‌گیری در رفتار روزمره زندگی داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به الگوی زیستی ویروس به نظر می‌رسد واریانت‌های جدید هم در کشور داشته باشیم؛ اما متاسفانه ما خیلی غربالگری واریانت‌های ویروس را انجام نمی‌دهیم که قطعی بگوییم واریانت‌های جدید تا چه میزان وجود داشته و گسترش یافته‌اند.

وی در ادامه صحبت هایش در پاسخ به ایسنا درباره علت منحل شدن تیم واکنش سریع کرونا، گفت: علتی برای این انحلال به ما اعلام نشد. اما این اتفاق معایبی به دنبال خواهد داشت، مانند آنکه گمانه زنی از آغاز پیک ششم کرونا داریم اما نمی‌دانیم کانون‌های آن کدام مناطق است و چه باید کرد و حتی تحلیل وضعیتی در فیلد نداریم که بتوانیم تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز طغیان‌ها اتخاذ کنیم. یکی از اجزای مهم در مدیریت اپیدمی‌ها وجود تیم واکنش سریع است یعنی جامعه‌ای که از این فرصت استفاده نکند عملا مدیریتش دچار مشکل می‌شود.

سوری گفت: با انحلال تیم واکنش سریع نامه‌نگاری‌هایی درباره علل این اتفاق با وزارت بهداشت داشتیم اما پاسخی دریافت نکردیم و با ما خداحافظی کردند.
گفتنی است؛ چندی است گزارش هفتگی وضعیت اپیدمیولوژی کووید۱۹ در استان‌ها نیز منتشر نمی‌شود و همین موضوع برخی انتقادات کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌ها مبنی بر عدم ارایه اطلاعات بیماری جهت تحلیل وضعیت بیماری را به دنبال داشته است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید