انتظار صنعتگران از مجلس آینده

سازمان مدیریت صنعتی با برگزاری سیزدهمین همایش تعالی سازمان شرکت‌های برتر را در زمینه مدیریت و تعالی سازمان معرفی کرد.

به گزارش صنعت نویس،در حاشیه این همایش رضا اشرف سمنانی، مشاور مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) درباره انتظارات تولید‌کنندگان و صنعتگران کشور از نمایندگان مجلس دهم به «فرصت امروز» گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان کشور انتظار دارند تا مجلس آینده فضای مناسبی را برای کسب‌و‌کار در کشور ایجاد کند تا شاهد افزایش و رونق در اشتغال، توسعه صنعتی و سایر زمینه‌ها باشیم. خوشبختانه با اجرای برجام می‌توان در زمینه قوانین دست و پاگیر اصلاحاتی صورت گیرد و سهم فعالیت‌های بخش خصوصی با بخش دولتی جایگزین شود و از طرفی با مشارکت بخش خارجی با ورود سرمایه، مدیریت و تکنولوژی و... کشور جایگاه اصلی خود را در منطقه پیدا کند.

او ادامه داد: اگربخواهیم به‌صورت مصداقی درباره این قوانین توضیح دهیم، می‌توانیم به برخی ابزارها مثل مالیات‌ها، عوارض، بهره مالکانه و. . . ابزارهایی که در دست دولتند اشاره کنیم. در شرایط فعلی که رکود اقتصادی وجود دارد نباید از این عوامل برای وارد آوردن فشار مضاعف به بخش خصوصی استفاده شود بلکه می‌توان با اتخاذ سیاست‌های راهبردی فشارهای وارده از سوی این ابزارها را بر بخش تولید کاهش داد. با اجرای چنین سیاست‌هایی توسط دولت، شرکت‌ها از این فرصت استفاده کنند و با درک شرایط شرکت، نقاط ضعف و قدرت خود را بازیابی کرده و برای رسیدن به شرایط ایده آل و سوددهی برنامه‌ریزی ‌کنند، در واقع بعد از یک تنفس کوتاه نسبت به پرداخت مالیات و سایر پرداختی‌های خود اقدام کنند.

نمایندگان در مجلس دهم مشوق تولید باشند

محمد افخمی، قائم مقام فولاد خراسان نیز درباره انتظارات صنعتگران از مجلس آینده گفت: ما توقع داریم تا نمایندگانی که در مجلس حضور خواهند یافت، به طرق ممکن مشوق تولید و سرمایه‌گذاری در کشور باشند. علاوه بر این با تسهیل قوانین و حذف ماده و تبصره‌های دست و پاگیر، روند تولید را سهل و آسان کنند. او ادامه داد: از سوی دیگر در وضع قوانین باید به کاهش نرخ سود بانکی برای بخش تولید، پرداخت تسهیلات آسان به تولیدکنندگان، بسترسازی مناسب در مبادی ورودی و خروجی گمرکات و... توجه شود. همچنین افخمی درباره پیش‌بینی خود از صنعت کشور در سال 95 گفت: با توجه به فرجام برجام با حمایت مجلس آینده از آن شاهد بستری مناسب برای ساخت سرمایه داخل کشور و رونق تولید باشیم.

لزوم حمایت از تولید‌کنندگان توسط مجلس دهم

حسین بزرگ‌نژاد، مدیرعامل شرکت کارگزاری بیمه سایپا نیز در حاشیه این مراسم درباره انتظار این شرکت به‌عنوان یک شرکت خدمات بیمه‌ای از مجلس دهم، اظهار کرد: با توجه به وظیفه قانون‌گذاری مجلس، خواهان قوانینی هستیم که کمک حال بخش تولید و خدمات کشور باشد، تا در نهایت به حدی از قدرت و توانمندی برسند که نیازمند دریافت خدمات بیمه‌ای باشند. از سوی دیگر رونق اقتصادی و تمرکز بر قوانینی که تسهیل‌کننده کار تولید‌کنندگان باشد از جمله مهم‌ترین خواسته‌های شرکت ما است.

او درباره مصداق قوانین مدنظر تولیدکنندگان گفت: از نظر من کلیه قوانین مالی، بانکی و عوارض‌های متعدد باید به‌گونه‌ای باشد که از شروع کسب‌و‌کار تا استمرار و پایان آن موجب آسودگی خیال تولیدکننده باشد. او درادامه افزود: ما به‌عنوان یک شرکت بیمه‌گر باید نسبت به بیمه تولیدات داخلی اقدام کنیم که در این راه در درجه اول به تولید‌کننده جایگاه مناسبی داده خواهد شد، تا با این شرایط شرکت‌های بیمه‌ای نیز بتوانند از تولیدات کشور حمایت کنند. پس مهم‌ترین خواسته ما تسهیل قوانین برای تولید کشور و سپس حمایت از تولید‌کننده در کشور است.

چابکی و تاب‌آوری در شرایط پس از تحریم

یکی از ابزارهای قوی برای سنجش میزان استقرار در سازمان‌ها، استفاده از مدل‌های تعالی سازمانی یا سرآمدی كسب و كار است. با استفاده از این مدل‌ها می‌توان هم میزان موفقیت شرکت و سازمان موردنظر را در مقاطع زمانی متفاوت مورد ارزیابی قرار داد و هم عملکرد سازمان خود را با سایر رقبا سنجید. برهمین اساس این مدل‌ها سنگ محک خوبی برای ارزیابی سازمان است تا بتوانیم میزان پیشرفت و ضعف شرکت خود را مورد بررسی قرار دهیم.

برهمین اساس صبح دیروز سیزدهمین همایش تعالی سازمانی با موضوع چابکی و تاب‌آوری در شرایط پس از تحریم به همت سازمان مدیریت صنعتی در مرکز همایش‌های صدا و سیما با حضور شرکت‌های برتر برگزار شد. در این همایش محمدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: امسال برای سیزدهمین سال متوالی از سازمان‌هایی تقدیر می‌کنیم که علاقه‌مند اثبات قدرت و توانایی‌های خود به جامعه و اقتصاد کشور هستند. برای توسعه اقتصادی کشورها می‌توان از دو راه به کارگیری منابع بیشتر برای تولید افزون که با سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و سپس افزایش بهره‌وری و استفاده بهتر از منابع برای انجام فعالیت‌هایی با ارزش افزوده بالاتر استفاده کرد.

محمدی در ادامه سرعت، انعطاف‌پذیری، شایستگی و پاسخگویی را معیارهای چابکی سازمان‌ها دانست و افزود: در 13سال گذشته تنها نیم درصد از دو و نیم درصد افزایش نرخ رشد بهره‌وری در اقتصاد کشور محقق شده است که می‌توانیم با بنگاه‌های اقتصادی پویاتر و با ثبات‌تر در مسیر تعالی حرکت کنیم.

گزارش از ساناز کلاهدوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید