امسال حذف مرحله ای کنکور اجرایی می شود

وزیر علوم گفت: حذف مرحله‌ای کنکور جزو مصوبات قانونی است که در شورای سنجش و پذیرش اتفاق افتاده ما در سال های گذشته هم سابقه تحصیلی دانشجویان را به صورت مثبت اعمال می‌کردیم منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه‌های دانشگاه‌های کوچک با ارتباط با دانشگاه‌های بزرگ به صورت همکاری یا قرار گرفتن زیر مجموعه‌های آنان، می ‌توانند ارتباط‌های علمی بهتری را ارائه دهند.این موضوع جزو طرح‌هایی است که هم در برنامه ششم توسعه دیده شده و هم جزو مصوبات ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی در این باره ادامه داد: البته بخش‌هایی از این طرح مثل توقف پذیرش دانشجو توسط موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و پژوهشگاه‌هایی که خارج از وزارت علوم بودند؛ اجرا شده است. آن ها را هم به سمت همکاری‌های مشترک با دانشگاه ها هدایت می‌کنیم. وی در مورد مسائل مختلف پیرامون حذف کنکور گفت: حذف مرحله‌ای کنکور جزو مصوبات قانونی است که در شورای سنجش و پذیرش اتفاق افتاده ما در سال های گذشته هم سابقه تحصیلی دانشجویان را به صورت مثبت اعمال می‌کردیم. با توجه به اینکه این روش در اجرا نشان می داد حدود ۸۵ درصد قبولی ها بدون تاثیر سابقه می‌توانند در رشته های مورد نظرشان قبول شوند؛ امسال بخش اعظمی از دانشجویان می‌توانند بدون کنکور صرفا با ارائه مدارک تحصیلی خود، درخواست دانشگاه و رشته های مورد نظر خود را بدهند.راهکار و نحوه انجام این موضوع را سازمان سنجش قبل از قبولی کنکور روی سایت خود می گذارد. ظرفیت این موضوع حدود ۸۰درصد رشته ظرفیت است.

وزیر علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی لغو سخنرانی‌ها در مراسم روز دانشجو تاکید کرد: ما لیست سیاهی برای سخنران‌ها در دانشگاه‌ها نداریم . دردانشگاه‌ها هیات سه نفره ای متشکل از رئیس دانشگاه، نماینده ولی فقیه در دانشگاه و یک نفر به عنوان نماینده وزیر در این باره تصمیم می‌گیرند. در استان ها به دلیل شرایط خاص معمولا با شورای تامین هم بنا به تشخیص خود مشورت می‌کنند. ممکن است مصلحت‌هایی که مجموعه تامین استان داشته را در انتخاب سخنرانی‌های امسال در نظر گرفته باشند. غلامی در ارتباط با استیضاح خود تصریح کرد: این موضوع را باید از مجلس بپرسید. وی در مورد اینکه افراد حاضر در دانشگاه‌ها به مناسبت ۱۶آذر گفت: تعداد کسانی که نقد دولت را در دانشگاه طرح می‌کردند؛ بیش تر بود اما همه بودند.

فارس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید