افشاگری مدیرعامل ایران خودرو درباره صدا و سیما

مدیرعامل ایران خودرو با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌هایی که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر صنعت خودرو شده است گفت: قیمت کارخانه‌ای خودرو امسال گران نمی‌شود.
افشاگری مدیرعامل ایران خودرو درباره صدا و سیما

به گزارش صنعت نویس، «مهدی خطیبی» امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت آیا تصمیمی برای تغییرات قیمتی محصولات این کارخانه دارید یا خیر؟ گفت: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر صنعت خودرو شده است.

وی افزود: در لایحه بودجه سال 1402 مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد؛ البته برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم.

خطیبی تأکید کرد: ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل بهینه، عرضه در بورس بهترین جایگزین است.

به اعتقاد مدیرعامل ایران خودرو، با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران می‌شود زیرا در سال‌های گذشته دست‌کم 350 هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است.

مدیرعامل ایران خودرو تأکید کرد قیمت کارخانه‌ای خودرو امسال گران نمی‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس جمهوری به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از این شرکت راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایران‌خودرو دیزل و چینی‌ها منعقد شد و مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در این سفر حضور داشت.

وی تصریح کرد: هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است.

خطیبی به خروج خودروسازان اروپایی متأثر از تحریم‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امروز این‌گونه مسائل و مشکلات را در سیاست‌های معمول خود و مشارکت‌های خارجی لحاظ می‌کنیم.

وی بیان داشت: تا سال 2030 اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد. بر این اساس همکاری ما با چینی‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود و ما باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.

*صادرات 2هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه

مدیرعامل ایران خودرو به صادرات 2هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: شایعه‌ای که هفته گذشته مبنی بر عدم تأیید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود کذب است.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی با روس‌ها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است. صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و خودروی سنگین «آتامان» نیز قرار شده در تیراژ بالا صادر شود.

خطیبی به رونمایی از تارای برقی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو طی تفاهم‌نامه‌ای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده 50 دستگاه از آن تولید خواهد شد. حتی پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین به تولید خودروی اقتصادی که جزو فرامین هشت ماده‌ای رئیس جمهوری در سال گذشته بود اشاره کرد و گفت: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایران خودرو تولید کند؛ همچنین خودروی TF ایران خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود.

خطیبی در ادامه در خصوص خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاه‌ها اظهار داشت: تفسیر و تحلیل ما از دستور رئیس جمهوری در این زمینه خودروهایی است که قرار بود در قرعه‌کشی به مردم واگذار شود؛ بنابراین وقتی خودرویی در بورس عرضه می‌شود اطلاق اینکه واگذاری و رانت انجام شده رد می‌شود.

وی تأکید کرد: در اینکه "خودرویی واگذار شده یا خیر؟" به صراحت اعلام می‌کنم خودروهایی مانند پژو پارس، رانا، سورن و پژو 206 که قرار است به صورت قرعه‌کشی عرضه شود، حتی یک دستگاه آن به شخص حقوقی واگذار نشده است.

وی ادامه داد: اگر خودرویی هم واگذار شده، باید بگویم مربوط به دوره ما نبوده است. باید گفت مطابق قانون نهادهای نظامی، امنیتی و غیره اجازه ندارند از بازار خودرو بخرند، نباید خودروهای خارجی بخرند و مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده‌شان هستند و این موارد در بودجه آنها نیز پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: ایران خودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده‌ایم. اگر هم تخلفی صورت گرفته سؤال اینجاست که چرا رسانه‌ای مثل صدا و سیما سراغ خودروسازان دیگر نرفته و حتی در نامه‌ای به سایپا درخواست تأمین خودرو کرده بود؟

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایران خودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیأت مدیره دارد. با این حال با اینکه واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمی‌دانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟

خطیبی همچنین در خصوص ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد در خصوص اعمال استانداردهای 85گانه تا پایان تیرماه سال آینده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا تولید خودروی پژو 206 به صورت موقت متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید