افت مبادلات تجاری ایران و چین

آخرین آمارها از وضعیت تجارت جهانی نشان می‌دهد که صادرات چین در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال گذشته با افت بیش از هفت درصدی مواجه شده و این درحالی است که مبادلات تجاری ایران با این کشور نیز که به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران شناخته می‌شود، روند نزولی داشته است.
افت مبادلات تجاری ایران و چین

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایسنا، اداره ملی آمار چین به تازگی ارقامی را منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان صادرات چین در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با یک سال قبل از آن (۲۰۱۵ سال) ۷.۷ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که واردات چین در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ۵.۵ درصد کمتر شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده، ارزش کل صادرات این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۱۰۰ میلیارد دلار و میزان واردات این کشور ۱۵۹۰ میلیارد دلار بوده است.

با این حال آنچه در آمار ارائه شده جلب توجه می کند این است که با وجود چنین کاهشی مازاد تجاری چین در برابر کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۰۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار بوده است. همین موضوع می تواند باعث یک نبرد تجاری میان چین و بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی شود.

همچنین وزارت بازرگانی چین پیش از این اعلام کرده بود که ارزش کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشورطی سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۱۸ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با یک سال قبل از آن ۴.۱ درصد بیشتر شده است.

اما از سوی دیگر بررسی وضعیت مبادلات تجاری ایران و چین نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی و روند مبادلات تجاری ایران و چین با لحاظ وزنی خیلی تغییر نکرده اما از نظر ارزشی روند کاهشی داشته است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، ایران در سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ میلیارد دلار با چین مبادلات تجاری داشته است و پس از آن روند کاهشی مبادلات با چین آغاز شد. در سال ۲۰۱۵ این رقم به حدود ۳۵ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که با ادامه این حرکت کاهشی تا پایان سال ۲۰۱۶ این عدد به ۳۱ میلیارد دلار برسد.

به گفته برخی از کارشناسان، این کاهش ارزش مبادلات تجاری با چین در دو - سه سال اخیر صرفا به دلیل کاهش ارزش قیمت نفت، پتروشیمی، میعانات گازی و سایر مواد اولیه خام مثل سنگ آهن، مواد کانی خامی بوده که به چین صادر می‌کرده‌ایم. به طور کلی روند افت مبادلات ایران با چین بسیار متوازن با روند کلی افت صادرات و وارداتمان است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید