اسلامی: حرف زور نمی پذیریم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امسال در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور و حقیقت فناوری هسته ای‌مان را با توجه به القائات روانی‌ و سیاسی که می‌گویند ایران فقط قصدش دستیابی به سلاح اتمی است، را به زبان و روش‌های گوناگون ارایه می دهیم که این بخشی مهم در سند تحول دولت است تا برای افکار عمومی خودمان و دنیا شفاف سازی کنیم.
اسلامی: حرف زور نمی پذیریم

به گزارش صنعت نویس، محمد اسلامی صبح روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح شانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته ای که روز شنبه هفته آینده با حضور رییس جمهور برگزار می شود، گفت: شاکریم که در ۱۴۰۱ روز ملی هسته ای را در قرن جدید در حالی آغاز می کنیم که سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام گذاری شده است و اقتصاد ما نیازمند تولید بر پایه دانش و پژوهش است در تمامی سطوح تا به معنای حقیقی کلمه شاهد رشد و توسعه باشیم.

وی افزود: سازمان آن‌چه یافته است با وجود مزاحمت ها و عدم همکاری سایر کشورها در حوزه علم و فناوری متاثر از نتایج پژوهش و تحقیقات مبتنی بر نیروی داخلی متخصص خودش است.
اسلامی ادامه داد: سنت این بوده در روز ملی دستاوردها را ارایه دهیم. امسال در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور و حقیقت فناوری هسته ای‌مان را با توجه به القائات روانی‌ و سیاسی که می‌گویند ایران فقط قصدش دستیابی به سلاح اتمی است، را به زبان و روش‌های گوناگون ارایه می دهیم که این بخشی مهم در سند تحول دولت است تا برای افکار عمومی خودمان و دنیا شفاف سازی کنیم. ما سعی داریم بگوییم که فناوری هسته ای اهداف صلح جویانه در چارچوب پادمان دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی تدوین شده و مراحل تصویب خود را طی کرده است که تا افق ۱۴۲۰ را نشان می دهد که سازمان به کدام سمت می رود و اهدافش چیست و در قالب این سند، محور حرکت ما را معرفی می کند. با رونمایی از این سند اقدام بعدی ما این است که سی پی اف ایران _ که کشورها چارچوب برنامه خود را در سایت آژانس اعلام می کنند_ را در سایت آژانس قرار می دهیم تا رفع ابهام و شفاف سازی بشود.

وی افزود: ده‌ها فناوری‌ بزرگ و کوچک در سال داشتیم اما ۲۵ دستاورد است که در سال جاری ۲۳ مورد را ارایه کردیم و برای سال جدید ۹ دستاورد ارایه می شود که سه تای آن درحوزه رادیوداروهاست که وارد تست های بالینی می شوند. دو دستاورد درحوزه پلاسماست در درمان سرطان موثر است که فاز آزمایشی ان را طی کردیم و وارد فاز بالینی می شود. بحث سم زدایی با تکنولوژی پلاسما را داریم که به ویژه دربحث پسته قابل توجه است.

وی‌ ادامه داد: درحوزه برق هسته ای ۱۰ هزار مگاوات در سایت هایی که طراحی شده هدف گذاری کردیم که یک رنسانس واقعی خواهد بود. در بودجه سال جدید هم برای بودجه آن به صورت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی منابعش را پیش بینی کردیم تا بدون وابستگی به بودجه دولت این کار را انجام دهیم.

اسلامی اظهار کرد: در بحث روابط بین الملل و تعامل با آژانس توانستیم به شکلی در این چند ماه روابط را پیش ببریم که تبادلات دو طرفه پیش رود و امیدواریم روز به روز این روند بهبود یابد تا ما بتوانیم از مزایای عضویت در آژانس بیشتر بهره مند شویم . سازمان بر مبنای سند تحول دولت، سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی را تبیین کرده است که امیدواریم بر اساس آن به خوبی پیش برویم.

وی‌ درباره مذاکرات احیای برجام گفت: مذاکرات توسط تیم ایران انجام شده و مراحل خودش را طی می کند. مساله مهم اراده ایران است که اعتمادسازی کند ولی هیچ موقع حرف زور را نمی پذیرد. ما برای حسن نیست خودمان عینا آن طور که برجام گفته عمل کردیم اما طرف های دیگر عمل‌ نکردند. الان که اراده کردند برگردند اقدامات و تعهدات متناظر است که از جنس راستی آزمایی است و هم پشتوانه ای که بتوان گام بعدی را محقق کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آن چه در کشور در حال بهره برداری است تماما ایرانی است. شاید اقلامی را خریداری کنیم اما ظرفیت تشخیص و طراحی با تحقیق به دست آمده است و امروز صنعت هسته ای چرخه سوخت از نقطه صفر معدن تا میله های سوخت ایرانی است و این سطح از چرخه سوخت و صنعت هسته ای چیزی نیست که در اختیار همه کشورها باشد اما ایران توانسته انحصار آن را در میان کشورهای هسته ای بشکند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مرکز یون درمانی اظهار کرد: این مرکز به دلایل مختلف بخش ساختمانی اش تاخیر داشته است و سعی کردیم در این ماه ها موانعش را رفع کنیم و امروز وضعیت بهتر است و از هفته های آینده نصب تجهیزات آغاز می شود. ما ششمین مجتمع یون درمانی را خواهیم داشت در دنیا که در حوزه سلامت کاربرد زیادی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ابهامات یک مکان مورد نظر آژانس رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و نمایندگان آژانس احتمالا باید به ایران بیایند تا اینها را بررسی کنند.

اسلامی در پاسخ به این که آیا ایران مقداری از اورانیوم ۶۰ درصدش را در چارچوب مذاکرات وین نگه می دارد گفت بله. امروز مقدار مورد نظر اورانیوم ۶۰ درصدی به عنوان تارگت تبدیل شده که حدودا دو و نیم کیلوست.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید