وزیر صمت خبر داد:

ازسرگیری تندر-90 با قطعات روسی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که مذاکراتی برای تبادل قطعات خودرو بین ایران و روسیه در جریان است و قرار است به ویژه در خودروهای مشترک مثل تندر ۹۰، قطعات از روسیه وارد و تولید تندر ۹۰ از سر گرفته شود.
ازسرگیری تندر-90 با قطعات روسی

به گزارش صنعت نویس،سیدرضا فاطمی امین در نشست خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت، با بیان اینکه بحث پلتفرم مشترک خودرو بین ایران و روسیه مطرح نیست، اظهار کرد: صنعت خودروی روسیه بعد از جنگ روسیه و اوکراین دچار مشکل شده است. در این شرایط مذاکراتی برای خرید قطعات خودرو، به ویژه در خودروهایی که در هر دو کشور تولید می‌شده مثل تندر ۹۰ و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه مورد نیاز است، در جریان است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با واردات خودرو شکاف عرضه و تقاضا پر شود و سبد محصول که حالا محصولات اقتصادی و ارزان قیمت را کم دارد، کامل شود، تصریح کرد: در حال حاضر سه پلتفرم مناسب خودرو یعنی تارا، شاهین و تندر ۹۰ در کشور وجود دارد، اما پلتفرم سمند، پژو و پراید قابل توسعه نیست. اما قیمت خودروهای پلتفرم‌های مناسب بالاست. البته ایران خودرو در حال طراحی یک پلترفم برای خودروی ارزان‌قیمت است که تا میانه سال بعد وارد بازار می‌شود، اما در این فاصله زمانی باید نیاز بازار برطرف شود و بعدا هم داخلی سازی شوند.

چند شرط مهم در واردات خودرو

وزیر صمت با بیان اینکه در این شرایط عمده واردات خودرو، مربوط به خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار خواهد بود، گفت: اینطور هم نیست که خودروها بی کیفیت باشند. خودروهای برند و استاندارد زیر ۱۰ هزار دلار حتی در اروپا هم وجود دارد، چون این تقاضا در جهان وجود دارد.

البته به گفته وی هنوز مشخص نیست خودرو از کدام کشورها وارد شود و این موضوع وابسته به بخش خصوصی است. اما شرط واردات این است که حتما خدمات پس از فروش داشته باشد، منجر به انتقال فناوری شود و واردات خودروهای دست دوم هم همچنان ممنوع است.

رفع ممنوعیت واردات ۴ قلم کالا در دست بررسی

وزیر صمت در ادامه در در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال رفع ممنوعیت واردات پنج قلم کالا در سال جاری، گفت: در حال حاضر واردات نزدیک به ۲۳۰۰ قلم کالا ممنوع است که این ممنوعیت هم ادامه دارد. اما وزارت صمت رفع ممنوعیت واردات ۵ کالا را به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کرده که در دست بررسی است. یکی از این پنج کالا خودرو بوده، اما چهار کالای دیگر را تا زمان مصوب شدن اعلام نمی‌کنیم.

درج سقف قیمت کالاها در سامانه ۱۲۴

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه امسال دو ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، اظهار کرد: امسال هم ارز مربوط به واردات نهاده‌ها حذف شد و هم نرخ ارز پایه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر کرد که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد. در همین راستا از دو هفته پیش سقف قیمت بیش از ۱۰ هزار کالا متناسب با برند و حجم در سامانه ۱۲۴ اعلام شده و این کالاها در حال افزایش هستند. فروش بالاتر این نرخ‌ها تخلف است.

وی افزود: در بحث‌های نظارتی هم اصلاحاتی در دست انجام است، از جمله اینکه از یک ماه پیش برگه‌های نظارت مردمی در حال نصب در مغازه‌ها است و مردم می‌توانند با استفاده از QR کد آن سوابق فروشگاه را ببیند و شکایت خود را ثبت کنند و بر اساس رده بندی تخلف بین یک تا سه روز برای رسیدگی به واحد صنفی مراجعه می‌شود.

برنامه‌ای برای خودروهای دپو شده نداریم

فاطمی امین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خودروهای دپو شده در گمرک اظهار کرد: طبق قانون واردکنندگان می‌توانند کالا را بدون ثبت سفارش وارد گمرک کنند، اما نمی‌توانند آنها را ترخیص کنند. این اتفاق در بخش خودرو هم افتاده، اما برنامه‌ای برای ترخیص آنها نداریم. در نهایت بعد از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو بر اساس شرایط تعیین شده در آن وضعیت خودروهای دپو شده مشخص می‌شود.

تولید مشترک لوازم خانگی در عمان

این مقام مسئول همچنین گفت: یک شرکت ایرانی لوازم خانگی به دنبال طرف عمانی است تا در عمان تولید مشترک داشته باشند. طبق قوانین عمان اگر ۴۹ درصد سهام برای شرکت عمانی باشد وام ۲۰ ساله دریافت می‌کند. بنابراین قطعات و تکنولوژی از ایران و زیرساخت از عمان تامین خواهد شد.

تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پایین است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعرفه واردات خودرو گفت: تعرفه واردات خودرو اقتصادی خیلی پایین در نظر گرفته شده تا هزینه‌های واردات به مردم منتقل نشود، عرضه و تقاضا و هم نزدیک شود و افرادی که توان مالی کمتری دارند بتوانند خودرو تهیه کنند. اما رقم دقیق آن بعد از ابلاغ آیین نامه اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید