ادعای واشنگتن پست درباره مذاکرات برجام

درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران ایران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی و امتناع آمریکا از انجام آن، مذاکرات یکساله بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران را بدون جلسات برنامه ریزی شده جدیدی و فضای کمی برای مصالحه، متوقف کرده است.

به گزارش صنعت نویس، در ادامه‌ی این مطلب آمده است: از زمانی که مذاکرات در وین در ماه گذشته به تعویق افتاد، شرکت کنندگان اروپایی در اقدامی بیهوده بین واشنگتن و تهران رفت و آمد کردند.

به گفته یک مقام آمریکایی آگاه، «در این مرحله، هیچ چیز قابل قبولی برای دو طرف، پیشنهاد نشده است.»

این مقام گفت که اینکه امریکا کوتاه می‌آید یا نه به بایدن بستگی دارد و «رئیس جمهور تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

او افزود: «از نظر سیاسی، ما می‌دانیم که برداشتن این گام بسیار دشوار است.»

در حالی که تعداد انگشت شماری از موضوعات کمتر بحث برانگیز هنوز حل و فصل نشده، منابع می‌گویند که اکنون اختلافات تقریباً به طور کامل حول موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌چرخد. این منابع گفتند که گزینه قبلی ایالات متحده در مورد بیانیه عمومی ایران مبنی بر عدم «تجاوز منطقه ای» در ازای حذف سپاه از لیست، دیگر روی میز نیست.

برای دولت، بزرگترین مانع برای حذف سپاه از لیست، واکنش احتمالی در کنگره است، جایی که موضوع حذف از فهرست تنها مخالفت قابل توجه از دو حزب را با هرگونه احیای برجام افزایش داده است. مالی و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه در شورای امنیت ملی، در جلسات توجیهی و ملاقات‌هایی با قانون‌گذاران در هفته‌های اخیر، آنچه را که به عقیده آن‌ها می‌تواند تأثیر ناچیز خروج از فهرست و همچنین خطر عدم احیای برجام باشد، تشریح کرده‌اند.

سپاه پاسداران و رهبران آن تحت انبوهی از تحریم‌های تروریسم وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری هستند که همچنان پابرجا خواهند ماند، از جمله حضور ایران در فهرست رسمی دولت‌های حامی تروریسم. مالی در کنفرانس آخر هفته در قطر گفت، صرف نظر از اینکه در مذاکرات چه اتفاقی می‌افتد، سپاه پاسداران "بر اساس قوانین ایالات متحده و سیاست‌های ما تحت تحریم باقی خواهد ماند و تصورات ما" از آن "تغییر نخواهد کرد".
منبع:انتخاب

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید