ادعاهای بی اساس بحرین و مصر علیه ایران

کمیته مشترک وزارت خارجه بحرین ومصر مدعی شد که دخالت های ایران در یمن موجب طولانی شدن درگیری‌ها شده است.

عکاظ گزارش داد، وزارت خارجه بحرین و مصر دیروز(یکشنبه) در پی دهمین نشست کمیته مشترک دو کشور در منامه در بیانیه‌ای بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت منطقه و خلیج (فارس) و حفظ حاکمیت و استقلال کشورهای منطقه تاکید کردند. آنها در این بیانیه آنچه را که تداوم شلیک موشک‌های بالستیک از یمن به عربستان از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران خواندند محکوم کردند. در این بیانیه ادعا شده است: دخالت ایران در امور یمن و تلاش برای سلطه‌گری از طریق حمایت همه جانبه از انقلابی‌ها موجب طولانی‌شدن درگیری‌ها شده است. کمیته مشترک دو کشور بحرین و مصر تاکید کرد: پذیرش مطالبات سیزده گانه و اصول شش گانه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر تنها راه حل بحران قطر است و دور زدن این شروط از سوی قطر تنها منجر به طولانی شدن بحران می شوند.

به گزارش ایسنا، ادعای تلاش ایران برای ایجاد بی ثباتی در منطقه درحالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه است و برای حل بحران های منطقه از جمله بحران یمن و سوریه تلاش های فراوانی کرده است و از ایجاد راه حل سیاسی و مسالمت آمیز به جای راه حل نظامی استقبال کرده است. دو کشور بحرین و مصر درحالی مدعی دخالت ایران در امور یمن هستند که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است. ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سه سال است که زنان و کودکان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان های آنان را بمباران می کند و از رسیدن غذا و دارو و کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها ممانعت می‌کند و به دلیل تجاوزهای وحشیانه‌اش در یمن در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی علیه تجاوز خارجی محافظت کنند. قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است. علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل پیش از این تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد. براساس این گزارش، کشورهای عربی محاصره کننده (عربستان،امارات ، بحرین ، مصر) پیش از این در شروط ۱۳گانه خود از قطر خواستند تا تمام روابطش با گروه «اخوان المسلمین»، جنبش «حزب الله» لبنان، سازمان تروریستی «القاعده» و گروه تروریستی «داعش» را قطع کند. در ادامه این لیست طولانی آمده است که قطر نباید به شهروندان چهار کشور مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده تابعیت داده و باید اتباعی را که هم اکنون در خاک کشورش هستند، اخراج کنند.

این کشورها همچنین از قطر خواستند تمام اشخاص تحت تعقیب دولت های مذکور به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی را به آنها تحویل داده و به حمایت مالی از نهادهایی که از سوی آمریکا تروریستی و افراطی شناخته شده اند، پایان دهد. در بخش شروط مربوط به ایران آمده است که قطر باید مراکز دیپلماتیک در ایران (اعم از سفارتخانه و کنسولگری) را تعطیل، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر در خاک کشورش را اخراج کرده و فقط با ایران روابط تجاری آنهم در چارچوب محدودیت های آمریکا داشته باشد. تعطیلی کامل شبکه الجزیره به همراه تمام بخش های مرتبط، از جمله بخش انگلیسی آن به اتهام تنش آفرینی در منطقه و حمایت از اخوان المسلیمن و پرداخت مبلغی معین از دیگر شروط مطرح شده در این لیست است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید