ادامه مذاکرات برجامی از پنج شنبه

معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات روسی در مسکو گفت: ایران با پیشنهادهای مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفت‌وگوهای وین شده است و منتظر گام‌های عملی غرب هستیم.

به گزارش صنعت نویس، علی باقری در مسکو گفت: ایران با پیشنهادهای مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفت‌وگوهای وین شده است.

باقری با اشاره به اینکه مناسبات ایران و روسیه ممتاز و در عرصه‌های مختلفی امتداد دارد، افزود: ما در موضوعات مختلف با روسیه رایزنی و مشورت داریم و درباره گفت‌وگوهای وین نیز از قبل با مقامات روسی مشورت‌هایی داشتیم.
وی افزود: در دور جدید گفت‌وگوهای وین نیز به طرق مختلف با روسیه رایزنی داشتیم و با ابتکارات جدید و موثر وارد عرصه گفت‌وگوها شویم.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این تعامل با طرف چینی هم وجود داشته و در حاشیه گفت‌وگوهای وین با دیگر طرف‌ها نیز مذاکراتی داشتیم.
وی تاکید کرد: در دور جدید گفت‌وگوها، که وارد مرحله مهمی از مذاکرات شدیم جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای بسیار مفید و سازنده‌ای در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ارائه کرد که می‌تواند روند گفتگوها را بطور جدی به سمت جلو هدایت کند.

باقری که با صدا و سیما در مسکو گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: در این مقطع برای این که بتوانیم گفت‌وگوها را با شتاب بیشتری داشته باشیم هم در وین با طرف های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی گفت‌وگو و تعامل داریم و هم لازم دیدم با مقام های روسیه هم رایزنی کنیم تا روز پنجشنبه بتوانیم گفت‌وگوها را در یک فضای سازنده و رو به جلو ادامه دهیم.

باقری با بیان این که دو پیش نویس ارائه شده ایران یک طرح یا سند جدید نبود، گفت: در ۶ دور مذاکرات قبلی در وین طرفین به چند متن رسیده اند که ما در مورد ۲ متن آن آخرین دیدگاهها و اصلاحات و موارد کاستی نسبت به توافق ۹۴ را جبران کردیم و اصلاحات را در متن وارد کردیم.

وی افزود: در مذاکره دو طرف دیدگاهها را به اشتراک می‌گذارند تا به یک نتیجه مشترک برسند. مهم این است که این گفت‌وگو مبنا داشته باشد. اگر مبنا داشته باشد تبدیل به مذاکره می شود و مذاکره مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می‌کند.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: اصلاحات و پیشنهادهایی که در مورد دو متن پایانی وین ۶ ارائه کردیم مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود. یعنی بر اساس انتظارات و مطالبات بدون مبنا نبود؛ بلکه بر اساس اسناد مورد توافق هم ما و هم کشورهای ۱+۴ است. به همین جهت ما تاکید داریم و طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد.

باقری تصریح کرد: هر طرف این اختیار را دارد که بر اساس منافع خودش و سیاست‌ها و اهدافش ولی بر مبنای مشترک مورد قبول دو طرف بتواند پیشنهادات یا ابتکاراتش را ارائه کند که این می‌تواند مسیر را برای ادامه گفت‌وگو و حصول نتیجه باز کند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید