آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بسیاری از افراد به دلیل آگاهی نداشتن از علائم آنفلوانزا و مشکلات و عوارض جدی آن، این بیماری را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند و اقدامات نادرستی را برای درمان خود انجام می‌دهند که گاهی برای فرد خطرساز است.

عباسی با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی که در اثر عفونت با ویروس‌های آنفلوانزا ایجاد می‌شود اظهار کرد: این بیماری راه‌های تنفسی فوقانی و تحتانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا، با شروع فصل پاییز و زمستان، بروز می‌کند گفت: مشخصه اصلی بیماری آنفلوانزا، بروز ناگهانی تب است که گاهی تا ۴۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد به شکلی که فرد می‌تواند زمان دقیق بروز آن را به یاد آورد. همچنین گلودرد و سرفه، سردرد، دردهای استخوانی و عضلانی که به عنوان تن درد از آن یاد می‌شود از مشخصه‌های دیگر بیماری آنفلوانزا محسوب می‌شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: بسیاری از افراد به دلیل آگاهی نداشتن از علائم آنفلوانزا و مشکلات و عوارض جدی آن، این بیماری را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند و اقدامات نادرستی را برای درمان خود انجام می‌دهند که گاهی برای فرد خطرساز است. عباسی با بیان اینکه آبریزش بینی، عطسه، سرفه و گلودرد از علائم شایع سرماخوردگی است که با استراحت کافی، خوردن میوه، سبزیجات و خوردن آنتی‌بیوتیک با تجویز پزشک بهبود می‌یابد گفت: در مورد آنفلوانزا بدلیل درگیری شدید دستگاه تنفسی و شدت بیماری و عوارض آن نیاز به مراجعه به پزشک و انجام درمان اختصاصی ضروری است.

وی با بیان اینکه دوره واگیر از یک روز قبل شروع علایم بالینی آغاز و در بالغین بین ۳ تا ۵ روز و در کودکان تا ۷ روز بعد از شروع علایم بالینی ادامه دارد، یادآور شد: این بیماری عمدتاً از طریق تنفس ذرات معلق در هوا ناشی از قطرات پخش شده در حین سرفه و یا عطسه، از طریق مستقیم از خود بیمار در طی دست دادن و روبوسی و همچنین در اثر تماس با اشیا و یا سطوح آلوده نظیر دستگیره در، نرده‌ها، در و دیوار اماکن عمومی و زیارتی منتقل می‌شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیماران ضعیف و ناتوان، سالمندان، ساکنین آسایشگاه‌ها و کارکنان آن، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، کارکنان حرفه‌های پزشکی و بهداشتی، بالاخص افراد در تماس مستقیم با بیمار را از افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا هستند عنوان کرد. عباسی، خانم‌های بارداری که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوانزاست را از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا دانست و افزود: کودکان و نوجوانان ۶ ماهه تا ۱۸ ساله‌ای که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند و مراقبین و سایر اعضاء خانواده بیمارانی که جزو گروه در معرض خطر به حساب می‌آیند و همچنین کودکان ۶ تا ۵۹ ماه از دیگر افرادی‌اند که در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا هستند. وی با بیان اینکه چگونه از خود در برابر آنفلوانزا پرندگان محافظت کنیم اذعان کرد: از شکار، تله‌گذاری و خرید پرندگان شکار شده از فروشندگان دوره گرد و بازارچه‌های محلی خودداری شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه از نزدیک شدن به پرندگان بیمار یا تلف شده خودداری و موارد را بلافاصله به دامپزشکی و مراکز خدمات جامع سلامت گزارش کنند، اضافه کرد: در صورت ضرورت تماس با پرندگان، حتما دست خود را با آب و صابون بشوئید. عباسی افزود: از جابجایی یا خرید و فروش و استفاده از کودهای انواع پرندگان بدلیل احتمال آلودگی شدید مدفوع پرندگان به عوامل بیماری‌زای واگیر جدا خودداری شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده علائم بیماری شدید تنفسی از جمله تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد دهانی، تنگی نفس و سرفه شدید، سریعا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت یا بیمارستان منطقه سکونت خود مراجعه کنند.

ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید