آخرین اخبار از ساخت واکسن‌های کرونا

در ابتدای شیوع ویروس کرونا کارشناسان و پزشکان وعده‌های ۳ تا ۶ ماهه برای ساخت واکسن کرونا دادند. حالا با گذشت حدود ۱ سال از شیوع این ویروس در جهان، پیشرفت‌های خوبی در زمینه کشف واکسن و درمان کرونا از طریق آنتی بادی صورت گرفته است؛ اما هنوز واکسنی به دست مردم نرسیده است تا از آنها در برابر ویروس کرونا محافظت شوند.

به گزارش صنعت نویس، آنتی بادی یکی از راه‌های درمان کرونا است که موجب می‌شود بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف تا متوسط درمان شوند و از تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را کاهش دهد.

شرکت مدرنا: فاز ۳ (فاز انسانی)
۱. شرکت آمریکایی مدرنا از آغاز فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن خود علیه کوید-۱۹ خبر داده است. یک واکسن از نوع RNA که با واکسن‌های معمولی بسیار متفاوت است و تا به حال برای ساخت هیچ واکسنی از این روش استفاده نشده است. اگر اثربخشی این درمان بر انسان در فاز سوم ثابت شود مدرنا امیدوار است واکسن خود را تا پایان سال به بازار بیاورد و شاهد افزایش قیمت سهام خود باشد.

۲. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تیم از محققان برای توسعه واکسن علیه ویروس کرونا تلاش زیادی می‌کنند. در این مسابقه بین المللی دیوانه‌وار، بیست نامزد واکسن، در مرحله پیشرفته قرار دارند. آمریکایی‌های «بیوتک مدرنا» به تازگی با اعلام راه اندازی فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن این شرکت، توجه‌ها را به خود جلب کردند.

شرکت فایرز
۱. شرکت فایرز یکی دیگر از شرکت‌های موفق در زمینه ساخت واکسن کرونا است که رقابت تنگاتنگی با شرکت مدرنا دارد. این شرکت گفت که برنامه ریزی‌هایی برای تصویب اضطراری واکسن خود از سوی اداره غذا و دارو (در عرض چند روز) را درخواست خواهد کرد. شرکت داروسازی فایزر روز چهارشنبه اعلام کرد: «واکسن کروناویروس این شرکت تا ۹۵ درصد مؤثر است و هیچ عوارض جانبی جدی ندارد.»

۲. این شرکت می‌گوید: «داده‌ها نشان داده است که این واکسن از اشکال خفیف و شدید کرونا ویروس جلوگیری کرده است.» این واکسن ۹۴ درصد در بزرگسالان مسن‌تر موثر عمل کرده است که در برابر ابتلا به کرونا بیشتر آسیب پذیر هستند و بدن‌شان به برخی از واکسن‌ها پاسخ نمی‌دهد. دکتر آلبرت بورلا، مدیر ارشد اجرایی فایزر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نتایج مطالعه گام مهمی را در این سفر تاریخی هشت ماهه برای کشف واکسنی که توانایی پایان دادن به این شیوع ویرانگر دارد، نشانه می‌گیرد.» اگر سازمان غذا و دارو اجازه واکسن دو دوز را دهد، فایزر گفته است که می‌تواند تا پایان سال تا ۵۰ میلیون دوز واکسن را در دسترس قرار دهد و تا پایان سال آینده تا ۱٫۳ میلیارد دوز تولید کند. تحت معامله‌ای ۱٫۹۵ میلیارد دلاری که دولت فدرال با فایزر برای ۱۰۰ میلیون واکسن انجام داده است، آمریکایی‌ها این واکسن را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

در شرق چه می‌گذرد؟
چین و روسیه ورود واکسن‌های خود را به فاز سوم تصویب کردند. کارشناسان غربی می‌گویند که این پیشروی سریع، ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد.

صدور مجوز، قبل از اطمینان امن بودن دارو
در واقع در هر کشوری متخصص‌هایی وجود دارند که نتایج آزمایش را بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که واکسن را تأیید کنند یا نه. در طول شیوع، یک واکسن ممکن است مجوز استفاده اضطراری قبل از گرفتن تایید رسمی دریافت کند. هنگامی که یک واکسن مجوز گرفت، محققان به نظارت بر افرادی که آن را دریافت می‌کنند ادامه می‌دهند تا مطمئن شوند که امن و موثر است. یکی از راه های تسریع در توسعه واکسن ترکیب فازها است. برخی از واکسن‌های ویروس کرونا هم اکنون در کارآزمایی های فاز یک و دو قرار دارند، به عنوان مثال برای اولین بار بر روی صدها نفر آزمایش می‌شوند. اگر محققان علائم نگران کننده‌ای را در داوطلبان مشاهده کنند، می‌توانند دستور توقف مصرف دارو را اعلام کنند. پس از تحقیقات ممکن است دارو رد صلاحیت شود یا روند خود را ادامه دهد.

آزمایشگاه هند در چه مرحله‌ای است؟
در ماه ژوئیه، زیدوس کادیلا واکسن‌ساز هندی شروع به آزمایش یک واکسن مبتنی بر DNA کرد. آنها آزمایش فاز ۲ را در تاریخ ششم ماه اوت را راه‌اندازی کردند و در حال برنامه‌ریزی آزمایش فاز ۳ در ماه دسامبر هستند.
ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید