آتش‌ بس در دو شهر اوکراین

جنگ روسیه با اوکراین در حالی امروز شنبه وارد دهمین روز شد که ارتش اوکراین اعلام کرده است که حملات نیروهای روسیه به کی‌یف و خارکیف - دومین شهر بزرگ این کشور - ادامه دارد. شهردار ماریوپل نیز تایید کرد که روس‌ها این شهر و بندر استراتژیک آن را در دریای "آزوف" در جنوب اوکراین محاصره کرده‌اند.
آتش‌ بس در دو شهر اوکراین

به گزارش صنعت نویس، جنگ روسیه علیه اوکراین امروز شنبه وارد دهمین روز خود شد. یک مقام اطلاعاتی غربی گفته روس‌ها آماده بمباران شهرهای اوکراین تا زمان تسلیم هستند.

همچنین شهردار ماریوپل از محاصره بندر این شهر توسط روس‌ها خبر داد.

به موازات آن، مقامات کی‌یف تاکید کردند که اخباری از درگیری در خیابان‌های شهر "سومی" گزارش شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو باوجود درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین برای اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، با این اقدام مخالفت کردند.

نیروهای روسیه روز جمعه کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود را به دست گرفتند و در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصر کی‌یف، پایتخت اوکراین‌اند.

زلنسکی، پوتین را به تروریسم هسته‌ای متهم کرده است و درخواست‌های مکرر او از رییس‌جمهوری روسیه برای مذاکره رو در رو بدون پاسخ مانده است.

در حالی که در دور دوم گفت‌وگوهای صلح هیات‌های روسیه و اوکراین بر سر ایجاد کریدور امن برای خروج غیرنظامیان از اوکراین توافق شده، هنوز تاریخ برگزاری سومین‌ دور گفت‌وگوها روشن نیست.

اتحادیه اروپا عضویت روسیه و بلاروس در شورای کشورهای بالتیک را تعلیق کرد

اتحادیه اروپا اعلام کرد که به اعضای شورای کشورهای دریای بالتیک (CBSS) در تعلیق روسیه و بلاروس از فعالیت‌های این شورا ملحق شده است.

زلنسکی: امکان پیشبرد مذاکرات با روسیه را بررسی می‌کنیم

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا توافق کریدور انسانی با روسیه عملی شود. وی گفت که اوکراین «خواهد دید» آیا امکان پیشبرد مذاکرات با روسیه وجود دارد یا خیر. زلنسکی با وجود تایید آتش بس در دو شهر اوکراین، گفت: کسانی که میتوانند باید به مبارزه ادامه دهند.

گروه ۷ به روسیه نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر هشدار داد

دیپلمات‌های ارشد از کشورهای عضو گروه هفت ضمن آنکه از روسیه خواستند تا فورا به حمله خود علیه اوکراین پایان دهد و نیروهای نظامی‌اش را از این کشور خارج کند، نسبت به احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر هشدار دادند.

هفت اقتصاد بزرگ جهان در بیانیه‌ای مشترک بر تعهدات خود نسبت به اعمال تحریم‌های اقتصادی هماهنگ علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و طرفدارانشان به عنوان "بهای سنگین" حمله به اوکراین تاکید کردند.

گفتگوی وزیر دفاع ترکیه با همتایان روس و اوکراینی

وزیر دفاع ترکیه پس از گفتگو با همتای روس خود گفت انتظار دارد تحولات مثبتی در رابطه با جنگ اوکراین رخ دهد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پس از گفتگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: "من با شویگو، وزیر دفاع روسیه و اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین مذاکره کردم."

سنگاپور هم بانک مرکزی و دیگر بانک‌های روسیه را تحریم کرد

وزارت امور خارجه سنگاپور اعلام کرد، سنگاپور به خاطر عملیات نظامی روسیه در اوکراین تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و تعدادی دیگر از بانک‌های روسی اعمال کرده و همچنین محدودیت‌هایی را بر صادرات به این کشور تعریف کرده است.

نخست وزیر سابق اوکراین: زلنسکی با اتفاقات نیروگاه زاپوروژیا به دنبال منطقه پرواز ممنوع است

نخست وزیر سابق اوکراین گفت، زلنسکی تلاش کرده تا از اتفاقات رخ داده در نیروگاه برق اتمی زاپوروژیا با هدف متقاعد کردن کشورهای غربی در ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشور استفاده کند.

تاکید بلاروس به سیاستمداران غربی: سیاست بی ملاحظه خود را کنار بگذارید!

پارلمان بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت مینسک به سیاستمداران و قانونگذاران غربی تاکید می‌کند تا تحقق سیاست بی ملاحظه خود در قبال بلاروس را کنار بگذارند و متوقف کنند.

حضور مجازی زلنسکی در سنای آمریکا

یک دستیار مجلس سنای کنگره آمریکا به پایگاه هیل تایید کرد، از سناتورهای این کشور دعوت شده نشستی از طریق نرم افزار زوم با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین طی امروز شنبه داشته باشند.

مقتدی صدر: روسیه جنگ در اوکراین را متوقف کند

رهبر جریان صدر عراق در سخنانی خواستار بازنگری روسیه در تصمیم جنگ علیه اوکراین شد.

نخست‌وزیر انگلیس، پوتین را با "میلوشوویچ" مقایسه کرد

نخست وزیر انگلیس همچنان که حمله روسیه به اوکراین وارد دهمین روز شده است، ولادیمیر پوتین را به "پافشاری" بر ادامه مسیرش متهم کرد. او پوتین را با اسلوبودان میلوشوویچ، رئیس‌جمهوری پیشین صربستان مقایسه کرد.

عون: مذاکره بهترین راه‌ حل برای اوکراین است/میقاتی: هرجنگی علیه کشور همسایه محکوم است

نخست وزیر لبنان در اظهاراتی در واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین گفت که بیروت جنگ کشوری علیه همسایه‌اش را محکوم می‌کند. رئیس جمهور لبنان هم گزینه مذاکره را بهترین راه حل برای مناقشه اوکراین دانست.

حزب‌الله: دولت آمریکا مسؤول اتفاقات اوکراین است

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان دولت آمریکا را مسؤول اول و آخر اتفاقات فعلی اوکراین دانست.

تایمز: زلنسکی از ۳ ترور جان سالم به در برده است

به نوشته روزنامه تایمز لندن، زلنسکی در هفته گذشته از سه تلاش برای ترور جان سالم به در برده است.

بولتون: پوتین منتظر دور دوم ریاست جمهوری ترامپ است

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفت، ولادیمیر پوتین منتظر است تا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری اش، واشنگتن را از ناتو خارج کند.

روسیه درگیری را برای ایجاد کریدور بشردوستانه "متوقف" می‌کند

رسانه دولتی روسیه گزارش داد، نیروهای روسیه از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو (هفت به وقت گرینویچ) "شلیک را متوقف می‌کنند" تا اجازه ایجاد مسیرهای بشردوستانه در ماریوپول و ولنوواخا را بدهند.

رایزنی تلفنی شویگو و گوترش پیرامون اوکراین

وزیر دفاع روسیه و دبیرکل سازمان ملل در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره اوضاع و شرایط در اوکراین گفت‌و گو کردند. سرگئی شویگو او را از انگیزه‌های مسکو برای آغاز "عملیات نظامی ویژه" مطلع کرده و به عدم تمایل اوکراین برای اجرای توافق‌نامه مینسک به مدت هشت سال، نفوذ افرادی با دیدگاه‌های "نئونازی" در ارتش و نهادهای دولتی و بمباران مناطق دونباس اشاره کرد.

شویگو گفت: به علاوه، کشورهای غربی سال گذشته به طور قابل توجهی ارسال تسلیحات به اوکراین را افزایش دادند و کی‌یف را برای حل این درگیری از طریق زور آماده ساختند.

ناوالنی از روس‌ها خواست فردا در سراسر جهان تجمع ضد جنگ برگزار کنند

الکسی ناوالنی، منتقد به زندان افتاده سرشناس کرملین از روس ها خواست فردا یکشنبه ۶ مارس در شهرهای روسیه و سراسر جهان علیه جنگ در اوکراین تظاهرات برپا کنند. او ولادیمیر پوتین را متهم کرد که به اینکه "مایه شرمساری پرچم و زبان روسیه" شده است.

تدارک اتحادیه اروپا و آمریکا برای وضع تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا و آمریکا آماده‌اند تا در صورت ادامه جنگ اوکراین، تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال کنند.

نشست فوق العاده شورای امنیت درباره اوکراین/ نشست جدید دوشنبه برگزار می‌شود

روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نشستی را به درخواست لندن در پی آتش سوزی در یکی از مراکز آموزشی پس از بمباران نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین برگزار کرد.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در سخنرانی خود با بیان اینکه درگیری‌ها در اوکراین باید فورا متوقف شود، گفت: "باید برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای جدید در اوکراین تلاش کرد."

بیانیه کاخ سفید درباره درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین

کاخ سفید تأکید کرد که از اظهارات سناتور جمهوری خواه آمریکایی که خواستار ترور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شده بود، حمایت نمی کند.

زلنسکی: کی‌یف هستم، جایی نرفتم!

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ساعاتی پس از آنکه یکی از نمایندگان پارلمان اعلام کرد به لهستان گریخته و در حال حاضر در سفارت آمریکا در آنجا مخفی شده است، این ادعا را رد و بر حضور خود در کی‌یف، پایتخت این کشور تاکید کرد.
منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید