سرگردانی طلا در بازارهای جهانی

بانک آمریکایی جی پی مورگان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که بازار جهانی طلا در شرایط کنونی تحت تاثیر نیروهای متناقض و متضادی قرار گرفته است.
سرگردانی طلا در بازارهای جهانی

به گزارش صنعت نویس بانک جی پی مورگان در تحلیلی عنوان کرد به نظر می  رسد بازار طلا در شرایط فعلی تحت تاثیر نیروهای ساختاری موثر  وی متناقضی قرار گرفته است.

مهر به نقل از رویترز تاریخ و منطق این گونه حکم می کند که زمانی که فدرال رزرو آمریکا سیاست های انقباضی پولی را در پیش می گیرد و نرخ بهره را افزایش می دهد،  قیمت جهانی طلا با کاهش روبرو می شود چرا که افزایش نرخ بهره موجب رشد ارزش دلار می شود.

فدرال رزرو در نشست ۱۵ مارس برای دومین بار در ۳ ماه اخیر نرخ بهره را افزایش داده است. گمانه زنی ها نشان می دهد که فدرال ررزو نرخ بهره را تا پایان امسال حداقل ۲۲ بار دیگر افزایش خواهد داد.

ولی این بار پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو قیمت طلا با افزایش روبرو شده است. ولی علت اصلی افزایش قیمت جهانی طلا پس از افزایش نرخ بهرهفدرال رزرو چیست؟

بخشی از پاسخ این سئوال آن است که سرمایه گذاران بین المللی به نرخ بهره واقعی توجه دارند نه نرخ بهره اسمی و این مساله موجب تقویت قیمت جهانی طلا شده است.

کاهش ارزش دلار نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. در چرخه کنونی ارزش دلار ۲۲ درصد رشد داشته و پیش بینی می شود تا اواسط امسال نیز ۲ درصد دیگر افزایش یابد ولی تا سه ماه نخست ۲۰۱۸۸ میلادی بخشی از ارزش دلار کاهش خواهد یافت.

عامل مهم دیگری که می تواند موجب رونق قیمت طلا در سال جاری شود، تقاضای هند است. تقاضای طلای هند سال گذشته با ۲۱ درصد کاهش به کمتر از ۶۷۵ تن رسیده است این رقم در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۸۵۷۷ تن رسیده بود.

اجرای اصلاحات اقتصادی و ارزی در هند تاثیر زیادی بر افت شدید واردات طلای این کشور داشته است. ولی نشانه های مثبتی از افزایش واردات طلای هند در سال ۲۰۱۷ وجود دارد به طوری که در ماه فوریه واردات طلای این کشور بیش از ۸۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۵۰ تن رسیده است.

رشد فزاینده صنعت جواهرات مهمترین عامل رشد واردات طلای هند بوده است. البته این مساله در بازار چین ظاهرا با اهمیت کمتری روبرو بوده است. تقاضای نه چندان قوی جواهرات در چین و افت تقاضای سرمایه گذاری کاملا مشهود بوده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید