رمزهای یکبار مصرف بانکی؛ ۳۳۰۰۰ تومان

استفاده از رمز دوم یا رمز اینترنتی برای کارت‌های بانکی باعث شده تا برخی از سودجویان همواره در کمین حساب‌های بانکی بنشینند و با ایجاد درگاه‌های جعلی، به حساب کاربران دسترسی پیدا کنند و به‌راحتی سرمایه آنها را از بانک بیرون بکشند.
رمزهای یکبار مصرف بانکی؛ ۳۳۰۰۰ تومان

به گزارش ایسنا، روزنامه آرمان ملی در ادامه نوشت: همین امر باعث شده تا امروز بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده از رمزهای دوم پویا یا یکبار مصرف بروند. در اواسط سال ۹۷ نیز صحبت‌هایی مبنی بر استفاده از این رمزها در ایران هم مطرح شد. چنان‌که قرار بود از خرداد سال جاری این طرح برای بانک‌ها به یک الزام تبدیل شود، اما تشدید تحریم‌ها، شرکت آمریکایی اپل هم اپ‌های ایرانی را از سیستم عامل خود حذف کرد تا ایرانیانی که از IOS استفاده می‌کنند در نصب برنامه بانک‌های ایرانی با محدودیت مواجه شوند. اتفاقی که اجرای این طرح را به تعویق انداخت، اما اخیرا بانک مرکزی به شهروندان توصیه کرده تا برای حفظ حریم شخصی و مالی خود استفاده از رمزهای پویا را در دستور کار قرار دهند. البته در این بین برخی از بانک‌ها که چنین خدمتی را ارائه می‌دهند از مشتریان خود سالانه ۳۳ هزار تومان کارمزد دریافت می‌کنند که دریافت چنین رقمی تعجب شهروندان را برانگیخته است. این روزها دیگر دزدی معنای عام و سنتی خود که همان بالارفتن از دیوار مردم است را از دست داده و معنای جدیدی به خود گرفته است.

هر چه دنیای علم و اقتصاد پیشرفت می‌کند، دزدها نیز تلاش می‌کنند شغل خود را با علم روز تطبیق دهند و به‌روز باشند. شاید تا همین یک دهه پیش آنها برای دستیابی به پول و ثروت باید ریسک بالایی را به جان می‌خریدند، اما اکنون در یک اتاق می‌نشینند و با استفاده از یک یارانه به سودهایی دست پیدا می‌کنند که شاید سال‌ها باید برای آن تلاش کنند. رمزهای دوم ایستا نیز بهترین فرصت را برای آنان به وجود آورده تا با ایجاد درگاه‌های جعلی به اطلاعات حساب سپرده‌گذاران بانکی دسترسی پیدا کنند. بدین شکل که آنها تنها با جابه‌جایی یکی از حروف سایت‌های اصلی کار خود را خیلی تمیز پیش می‌برند و بی‌دقتی کاربران اینترنتی برگ برنده دزدان برای خالی‌کردن حساب شهروندان به حساب می‌آید. در ایران نیز به‌دنبال رواج رمزهای دوم ایستا و محدودیت در استفاده از رمزهای پویا در چند سال اخیر این شکل از تخلفات به شکل چشمگیری افزایش یافته و روزانه تعداد قابل‌توجهی از شهروندان بدین شکل پول و سرمایه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف می‌تواند بهترین راهکار برای مبارزه با هکرهای اینترنتی باشد. در همین زمینه بانک مرکزی روز گذشته در اطلاعیه‌ای از مردم خواست تا ضمن توجه به اعتبار درگاه‌های مورد استفاده در فضای مجازی، از رمز دوم پویا که توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری ارائه می‌شود، استفاده کنند. در این اطلاعیه آمده است که با توجه به افزایش تعداد سایت‌های جعلی در فضای پرداخت کشور، بانک مرکزی از دارندگان کارت‌های بانکی درخواست می‌کند هنگام انجام عملیات بانکی و خرید در فضای مجازی، توجه و دقت لازم را به عمل آورده و از ورود و افشای اطلاعات کارت خود در سایت‌های نامعتبر و مشکوک خودداری کنند.

کارمزد بالای رمزهای یکبار مصرف

حال که بانک مرکزی از مردم خواسته به استفاده از رمزهای اینترنتی یکبار مصرف روی آورند، انتظار می‌رود که زیرساخت‌های آن را نیز فراهم کند. اولا اینکه هم‌اکنون کلیه بانک‌ها این امکان را برای مشتریان خود به وجود نیاورده‌اند. از سوی دیگر، موسسات اعتباری هم که اقدام به ارائه این خدمت می‌کنند، کارمزد سالانه ۳۳ هزار تومانی از متقاضیان می‌گیرند که با توجه به قدرت خرید مردم چندان قابل توجیه نیست. همچنین برخی شهروندان ممکن است در طول سال حتی ۱۰ بار هم از این نوع رمزها استفاده نکنند. به نظر می‌رسد اکنون در راه‌اندازی این رمزها انحصاری برای یکی از شرکت‌ها به وجود آمده که این شرکت به بهانه هزینه بالای راه‌اندازی طرح چنین قیمتی را برای شهروندان تعیین کرده است. در حالی که انتظار می‌رود شرکت‌‌های بیشتری در این طرح حضور داشته باشند و در یک فضای رقابتی مشتریان ذی‌نفع شوند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید