FATF و بازگرداندن نام ایران به لیست سیاه

غروب دوم اسفند ۱۳۹۸، گروه ویژه اقدام مالی با صدور بیانیه‌ای از بازگرداندن نام ایران به لیست سیاه به دلیل عدم‌پیوستن به ۲ کنوانسیون CFT و پالرمو خبر داد. بر اساس این بیانیه، FATF به همه کشورها توصیه می‌کند به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با ایران بازگردند؛ توصیه‌ای که می‌تواند حجم تجارت ایران را که در سایه تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا به شدت کاهش یافته بود، تحت تاثیر جدی خود قرار دهد.

صنعت نويس: روز جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی دیده‌بان کارگروه ویژه اقدام مالی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این گروه در پی عدم تصویب «تامین مالی تروریسم» در این کشور خبر داد. این نهاد پاییز گذشته برای آخرین بار از ایران خواست ۲ کنوانسیون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته بین‌المللی را به اجرا بگذارد. دولت با وجود کارشکنی ها و مخالفت هایی که در داخل در این ارتباط با آن مواجهه بود، در این زمینه اقدامی هایی انجام داد و چهار لایه را در راستای تصویب FATF به مجلس فرستاد اما سرانجام این لوایح مشخص نشد و به نوعی در خلا قرار گرفتند. در همین مدت هم بحث های زیادی در داخل کشور در ارتباط با تصویب FATF به خصوص در رسانه ها جریان داشت. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به خبر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

سرانجام؛ لیست سیاه

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: روزنامه اعتماد: بالاخره تمام شد، دیگر خبری از جدال‌های کلامی و رسانه‌ای میان مخالفان و موافقان نخواهد بود. درست در روزی که عمده فعالان عرصه سیاست به انتخاب و انتخابات مشغول بودند، فرصت به پایان رسید و گروه ویژه اقدام مالی پس از مهلت‌های پیاپی که جز انفعال در ایران نتیجه‌ای درپی نداشت، در نهایت تهران را دوباره کنار پیونگ‌یانگ قرار داد تا ایران و کره شمالی حالا رسما دو عضو لیست سیاه گروهی باشند که هدف از تاسیس‌اش، مقابله با ورود پول‌های کثیف به دولت‌ها اعلام شده است.FATF روز گذشته در پاریس نشست خود را برگزار کرد؛ نشستی که پیش از آنکه برگزار شود، نتیجه‌اش توسط تحلیل‌های پیش از واقعه مشخص شده بود؛ «بازگشت ایران به لیست کشورهای پرخطر برای نقل و انتقالات مالی».این خبرها و تحلیل‌ها نه برخاسته از ظن و گمان، بلکه بر مبنای بیانیه‌ای بود که گروه ویژه اقدام مالی بیست و ششم مهرماه صادر کرد و در آن، با لحنی به مراتب تندتر از همیشه رسما اعلام کرد که ایران یا شروط تعیین شده توسط این گروه را اجرایی می‌کند یا اینکه FATF برای اولین‌بار از تیرماه ۹۵، ایران را در زمره کشورهای پرخطر برای نقل و انتقالات مالی قرار خواهد داد و همزمان از سایر کشورها خواهد خواست تا حداکثر احتیاط و سخت‌گیری را برای تجارت با طرف‌ها و بانک‌های ایرانی به خرج دهند. لوایح الحاق دولت ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین تروریسم موسوم به CFT و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو، ۲ شرط اجرا نشده FATF برای ایران بود که در صورت تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام، براساس آنچه کارشناسان به زبان آورده‌اند، می‌توانست موجبات اجرای تمام و کمال ۴۱ توصیه گروه ویژه اقدام مالی را فراهم آورد و این یعنی پایان بهانه‌جویی‌ها.

روزنامه مردم سالاری در گزارشی می نویسد: کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF ) از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه خبر داد. دیده‌بان کارگروه ویژه اقدام مالی روز جمعه از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این گروه در پی عدم تصویب «تامین مالی تروریسم» در این کشور خبر داد. به نوشته وال استریت ژورنال، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این کارگروه باعث می‌شود که تراکنش‌های مالی با ایران زیر ذره بین بیشتری قرار بگیرند و به شرکت‌ها و بانک‌هایی که همچنان به دادوستد با ایران مشغول هستند، فشار بیشتری وارد شود. به گفته منابع آمریکایی، مقامات اروپایی به اطلاع وزارت خارجه آمریکا رسانده‌اند که کشورشان از اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر اتخاذ اقدامات جدید علیه سیستم مالی ایران حمایت خواهد کرد.

سایت انتخاب در همین خصوص آورد: گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، ‌ اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه، دوم اسفندماه، اعلام کرد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است. این گروه در بیانیه‌ای که روز جمعه صادر کرد به همه کشورها اختیار داده است که در نقل و انتقال‌های مالی با ایران خود به طور مستقل اقدام کنند. نشست گروه ویژه اقدام مالی از روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن در پاریس آغاز شد و روز جمعه دوم اسفند به پایان می‌رسد. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، پیشتر در صبح روز جمعه گفته بود: براساس آن چه که تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهای که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.

نامه نیوز نوشت: دیده‌بان کارگروه ویژه مالی اعلام کرد که ایران در لیست سیاه این کارگروه قرار گرفته است. گروه اقدام مالی پیش از این در جلسه مهر ماه خود که در پاریس برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت کشورمان، با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه کشورمان وضع نمود که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد ماه گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع شده‌اند. این نهاد بین‌المللی در یک بند جداگانه هشدار داده بود که اگر تا قبل از بهمن ماه این دو کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملا وضعیت کشورمان به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت. گروه ویژه اقدام مالی همچنین تایید کرد که در مردادماه و دی ماه سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسیدند و دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران به تصویب رسیده، اما مراحل لازم الاجرا شدن نهایی را طی نکرده‌اند.

سرانجام بی تصمیمی

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی می آورد: نزدیکی بیشتر اروپا به آمریکا، این اولین نتیجه‌گیری از تصمیم دیروز FATF می‌تواند باشد. کارگروه ویژه اقدام مالی دیروز در پایان یک هفته جلسه خود ایران را در لیست سیاه خود قرار داد. این نهاد پاییز گذشته برای آخرین بار از ایران خواست دو کنوانسیون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته بین‌المللی را به اجرا بگذارد. دولت روحانی چهار لایه را در راستای تصویب FATF به مجلس فرستاد اما سرانجام این لوایح مشخص نشد و به نوعی در خلا قرار گرفتند. دیروز صبح درحالی که گویی اخبار به واعظی رسیده بود او گفت اخبار خوبی نشنیده اما محمد جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه انگار بی‌خبر بود! ظریف گفت که تنها آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند که موافق حضور ایران در لیست سیاه هستند حال آنکه بدون تردید نظر دیروز اف‌ای تی اف را باید حاصل همراهی اروپا دانست. به نظر می‌رسد با توجه به آنکه برجام با خروج آمریکا با چالش مواجه شد و طریف مبنای دیپلماسی خود را بر روابط با اروپا متمرکز کرد او حالا مایل نیست همراهی اروپا با امریکا را در این زمینه تصدیق کند.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی می نویسد: تلاش چندساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای خارج کردن نام ایران از لیست سیاه FATF در نهایت ناکام ماند تا سرانجام ایران برای دومین بار در لیست «دول غیرهمکار» گروه ویژه اقدام مالی قرار گیرد. کارشناسان پیشتر هشدار داده بودند که اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) سر باز زند، گروه ویژه اقدام مالی نیز ایران را در لیست سیاه قرار می‌دهد. روز پنجشنبه خبرگزاری «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی گزارش داد که به احتمال زیاد نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار می‌گیرد. به نوشته این خبرگزاری، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این کارگروه باعث می‌شود که تراکنش‌های مالی با ایران زیر ذره‌بین بیشتری قرار بگیرد و به شرکت‌ها و بانک‌هایی که همچنان به دادوستد با ایران مشغول هستند، فشار بیشتری وارد شود. «وال استریت ژورنال» همچنین از قول یک دیپلمات آمریکایی آورده است که «دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده‌اند از اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر اتخاذ اقدامات جدید علیه سیستم مالی ایران حمایت خواهند کرد». همچنین خبرگزاری رویترز نیز صبح روز جمعه در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که نام ایران در لیست سیاه FATF قرار خواهد گرفت.

تصمیم FATF و بانکداری تهاتری!

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم فریدون مجلسی آورد: تصمیم جدید FATF مبنی بر قرار دادن ایران در لیست سیاه را باید از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار دهیم. نخست درباره اینکه گفته شده اروپا با آمریکا در این تصمیم همراهی کرده باید گفت امر غیرمنتظره ای رخ نداده است چرا که اروپا و ایالات متحده متحدان اصلی و استراتژیک یکدیگرند هرچند که ممکن است تفاوت دیدگاه هایی میان آنها باشد. بُعد دیگر تصمیم دیروز FATF درباره اثرگذاری قرار گیری ایران در لیست سیاه خواهد بود. با توجه به اینکه تراکنش های مالی و بانکی ایران در سال های اخیر در عمل تحریم شده و با موانع روبه رو بود حالا می‌توان گفت آن تحریمی‌که به طور غیرقانونی تحت یکجانبه گرایی آمریکا اتحاذ شده بود وجهه بین المللی به خودش می‌گیرد اما به جز تاثیری که روی روابط با چین و روسیه خواهد داشت در مجموع اثر قابل توجهی نخواهد داشت.

سایه FATF برسر بورس و ارز

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: دیروز در حالی ایران به لیست سیاه FATF بازگشت که سال ۹۸، یکی از سال‌های طلایی برای بازار سرمایه بود. سالی که بورس با رشدی بی‌سابقه بر سر زبان‌ها افتاد و نظر خیلی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان را به خود جلب کرد. رشد بازار سرمایه صف‌های طویل پشت در کارگزاری‌ها را به دنبال داشت و کسانی که با سرمایه‌هایی هرچند کوچک برای ملحق شدن به این بورس صعودی این روزها پاشنه کارگزاری‌ها را از جا درآوردند. به گفته کارشناسان در جامعه‌ای که ارزش پول روند کاهشی داشته و تورم افزایشی است افراد دیگر به پس‌اندازهای نقدی و بانکی علاقه‌ای نداشته و پول‌های خود را وارد بازارهای سرمایه‌ای می‌کنند. همین امر نیز انگیزه‌ای دیگر شد تا امسال تعداد بسیار زیادی کد اولی وارد بازار بورس شوند. البته آگاهان بازار هشدار داده‌اند که تازه‌واردان بازار سرمایه نباید هیجانی عمل کنند چراکه در زمان رشد وارد این بازار شده و روزهای افت آن را ندیده‌اند پس باید توقعات منطقی داشته باشند. کارشناسان فعلا بازار سرمایه را امن دانسته و از تمایل سرمایه‌گذاران برای ادامه فعالیت در این بازار خبر می‌دهند. خبرهای بورسی با آغاز زمزمه‌ها از احتمال ورورد ایران به لیست سیاه FATF وارد فاز دیگری شد و بازار گمانه‌زنی‌ها درباره چشم‌انداز بازار سهام در صورت این اتفاق داغ‌تر شد. حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، نشست که درباره تاثیرات مثبت تصویب FATF گفت: حتما تمدید FATF تاثیرات مثبت در بازار سرمایه در پی خواهد داشت. چراکه در حال حاضر این موضوع تهدیدی برای این بازار به حساب می‌آید که برداشته شدن این تهدید می‌تواند فرصت خوبی برای بازار باشد تا روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

خبرگزاری ایسنا آورد: درحالی که کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه خبر داد، رییس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این تصمیم تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی در طول یک‌سال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم عزیز ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد. عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این خبر که دیده‌بان کارگروه ویژه مالی اعلام کرد که ایران در لیست سیاه این کارگروه قرار گرفته است، در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: بار دیگر، دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران، خودرا درقالب مخالفت باتوصیه کارشناسان مجموعه FATF در مورد گام‌هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول شویی انجام داده است نشان داد. وی افزود: این رفتار سیاسی و غیر فنی از تابستان ١٣٩٥ تا امروز ادامه داشته است. گاه بصورت بهانه جویی های غیر فنی درجریان مجمع FATF توسط نماینده آمریکا و کشورهای هم پیمانش وگاه نیز بصورت تلاش برای اخلال در گزارشهای کارشناسی.

انزوای ایران

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به قلم جمشید عدالتیان‌شهریاری اقتصاددان می نویسد: بازگشت ایران به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی از دو منظر قابل بررسی است؛ نخست آنکه در شرایط کنونی و به واسطه تحریم‌های آمریکا، تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و CFT به معنای افشای کانال‌های برقراری مراودات مالی و بانکی ایران با جهان بود. با این حال بازگشت به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی پیام روشنی برای اقتصاد ایران دارد … از این پس حلقه مبادلات مالی و تجاری ایران با دیگر کشورها تنگ‌تر و جابه‌جایی پول به سختی انجام خواهد شد. به عبارتی از این پس کشورها در برقراری مراودات مالی و بانکی خود با ایران دقت بیشتری به خرج می‌دهند و محتاط‌تر از قبل عمل می‌کنند. از سوی دیگر این موضوع ایرانیان را با چالش افتتاح حساب در سایر کشورها نیز روبه‌رو می‌سازد، به طوری که می‌توان پیش‌بینی کرد بسیاری از حساب ایرانی‌ها در سایر کشورها نیز بسته شود. موضوع قابل اهمیت دیگری که وجود دارد این است که روابط بانکی ایران با جهان حداقل در طول دو سال گذشته در سطح قابل قبولی قرار نداشت. این موضوع به این معناست که حتی پیش از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF نیز بسیاری از کشورها از انجام مبادلات مالی و بانکی با ایران خودداری می‌کردند. از همین رو بخش زیادی از نقل‌وانتقالات مالی ایران با جهان به روش‌های سنتی و از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد.

روزنه سفید در لیست سیاه

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی آورد: ایران وارد لیست سیاه FATF شد؛ منتها با یک روزنه سفید. براساس تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در نشست فوریه به ریاست دوره‌ای چین، اقدامات مقابله‌ای علیه ایران پس از حدود سه سال و نیم فعال شد. برگشت به لیست سیاه با اجماع صورت گرفت یعنی چین و روسیه نیز مخالفتی نداشتند. بازگشت اقدامات مقابله‌ای یا اصطلاحا ورود ایران به لیست سیاه، به این معنی است که کشورها در تبادلات مالی و بانکی با ایران باید حساسیت بیشتری به خرج دهند. هرچند که سیاست‌گذاران حساسیت‌های احتمالی را در شرایط کنونی بلاوجه می‌دانند، اما کارشناسان معتقدند این اتفاق می‌تواند هزینه مبادله برای ایران را بالا ببرد. همکاری با اقدام مالی با وجود رعایت اکثر استانداردها از سوی ایران به بن‌بست خورد. یک سر این بن‌بست مدعیان داخلی بودند که اصرار داشتند به واسطه مکانیزم رای‌گیری در FATF و حضور چین و روسیه ایران می‌تواند همچنان در حالت تعلیق از اقدامات مقابله‌ای باقی بماند. اما این ادعا در نشست اخیر FATF نقض شد؛ البته در بازگشت ایران به لیست سیاه یک روزنه امید کماکان وجود دارد؛ ایران به وضعیت پیش از تیر ۹۵ بازنمی‌گردد. در آن حالت باید کل فرآیند الحاق به طور کامل طی می‌شد که یک بازه طولانی است، اما در بیانیه اخیر روزنه تعلیق اقدامات تقابلی در صورت پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، باز گذاشته شده است. گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در آخرین نشست خود، به وعده‌ای که در بیانیه قبلی داده بود، عمل کرد. بر این اساس، ایران پس از کمتر از ۴ سال، بار دیگر به لیست سیاه و به وضعیت قبلی بازگشت. البته تفاوت در اینجاست که احتمالا روزنه‌هایی برای خروج از لیست سیاه در زمان کمتری وجود خواهد داشت.

سایت خبری-تحلیلی فرارو در گزارشی نوشت: ایران وارد لیست سیاه FATF شد؛ منتها با یک روزنه سفید. براساس تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در نشست فوریه به ریاست دوره‌ای چین، اقدامات مقابله‌ای علیه ایران پس از حدود سه سال و نیم فعال شد. برگشت به لیست سیاه با اجماع صورت گرفت یعنی چین و روسیه نیز مخالفتی نداشتند. بازگشت اقدامات مقابله‌ای یا اصطلاحا ورود ایران به لیست سیاه، به این معنی است که کشورها در تبادلات مالی و بانکی با ایران باید حساسیت بیشتری به خرج دهند. هرچند که سیاست‌گذاران حساسیت‌های احتمالی را در شرایط کنونی بلاوجه می‌دانند، اما کارشناسان معتقدند این اتفاق می‌تواند هزینه مبادله برای ایران را بالا ببرد. همکاری با اقدام مالی با وجود رعایت اکثر استانداردها از سوی ایران به بن‌بست خورد. یک سر این بن‌بست مدعیان داخلی بودند که اصرار داشتند به واسطه مکانیزم رای‌گیری در FATF و حضور چین و روسیه ایران می‌تواند همچنان در حالت تعلیق از اقدامات مقابله‌ای باقی بماند. اما این ادعا در نشست اخیر FATF نقض شد؛ البته در بازگشت ایران به لیست سیاه یک روزنه امید کماکان وجود دارد؛ ایران به وضعیت پیش از تیر ۹۵ بازنمی‌گردد. در آن حالت باید کل فرآیند الحاق به طور کامل طی می‌شد که یک بازه طولانی است، اما در بیانیه اخیر روزنه تعلیق اقدامات تقابلی در صورت پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، باز گذاشته شده است.

رسانه‌های اصولگرا

با تفنگ خالی FATF را تهدید نکنید

روزنامه کیهان در گزارشی می نویسد: روزنامه کیهان: دیروز همزمان با حضور حماسی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی که علی‌رغم عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده آمریکا و متحدانش صورت گرفته بود، «کار گروه ویژه اقدام مالی –FATF» اعلام کرد ایران را در لیست کشورهایی قرارداده استکه روابط تجاری و مالی با آن از ریسک بالایی برخوردار است (همان که اصطلاحاً و البته به غلط، از آن باعنوان «لیست سیاه») یاد می‌شود. در بیانیه دیروز FATF آمده است: اکنون با توجه به ناکامی ایران در اجرای معاهده‌های «پالرمو» و «تأمین مالی تروریسم» مطابق با معیارهای FATF، کارگروه اقدام مالی به طور کامل تعلیق اقدامات تقابلی را برمی‌دارد و از اعضایش می‌خواهد اقدامات تقابلی موثر را مطابق با توصیه‌های مندرج در بند ۱۹ اجرا کنند. تصمیم دیروز گروه اقدام مالی -FATF- درحالی است که مدت‌هاست اکثر بانک‌ها در کشورهای غربی نه به علت عدم پذیرش FATF از سوی ایران، بلکه از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده و می‌کنند. بنابراین حتی در صورت تن دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است که آقای دکتر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت». یعنی تفنگ «FATF» فشنگ ندارد!

ایران در لیست سیاه FATF

روزنامه وطن امروز در گزارشی آورد: بالاخره پس از ۳ سال تهدید، سازمان بین‌الدولی FATF ایران را در لیست سیاه خود قرار داد. این یعنی اقدامات مقابله‌ای ذیل بند ۱۹ این سازمان برای ایران اجرایی می‌شود و در ضمن ایران در بالاترین سطح پولشویی به جهانیان معرفی می‌شود. در حال حاضر از ۹ اقدام مقابله‌ای تعریف شده ذیل بند ۱۹، چهار اقدام علیه ایران اجرایی شده است. این یعنی اساسا فشارها هیچ‌گاه از روی ایران برداشته نشده بود. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های ‌مالی ایالات متحده آمریکا هیچ کشوری به صورت رسمی با کشورمان مراوده مالی نداشته و ندارد. این یعنی در ۲ سال اخیر و با تشدید تحریم‌های آمریکا، ایران به سمت روش‌های غیررسمی مبادله مالی رفته بود که هیچ ارتباطی با FATF ندارد. در کل می‌توان گفت ورود به لیست سیاه این سازوکار هیچ تاثیر اقتصادی برای کشورمان نخواهد داشت. شاید تا حدودی با مشخص شدن وضعیت این سازوکار در ایران و خروج کشور از حالت بلاتکلیفی، آن را بتوان به عنوان یک اتفاق خوب ارزیابی کرد. این موضوع مورد تایید عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی می نویسد: کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) بعد از ظهر امروز جمعه نام جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. در عین حال کارگروه ویژه اقدام مالی در اظهاراتی که رویترز آن را «باز گذاشتن درها برای ایران» تعبیر کرده است، یادآور شده است کشورها باید بتوانند اقدامات تقابلی را مستقل از درخواست‌های FATF اجرا کنند. ساعاتی پیش نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به‌نقل از مقام‌های آمریکا و برخی از دیگر کشورهای همسو با واشنگتن پیشاپیش از اضافه شدن ایران به فهرست سیاه FATF خبر داده و اعلام کرده بود که این تصمیم با چراغ سبز کشورهای اروپایی اتخاذ شده است. این کشورها تا پیش از این، ادعا می‌کردند قصد پیوستن به سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران ندارند. منابع آگاه در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال تصریح کرده‌اند مقام‌های اروپایی طی هفته گذشته با ارسال پیام‌هایی به وزارت خارجه آمریکا حمایت دولت‌های متبوع خود را از به‌کارگیری تدابیر سختگیرانه جدید توسط کارگروه ویژه اقدام مالی علیه ایران اعلام کرده‌اند.

سیاسی‌کاری FATF

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: «کارگروه ویژه اقدام مالی» معروف به «FATF» که خودش را نهادی برای مبارزه با پولشویی و «تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌کند روز جمعه ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. خبرگزاری رویترز نوشته FATF باوجود این در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگاه دارد. در این بخش از بیانیه کارگروه ویژه اقدام مالی که رویترز به آن اشاره کرده، آمده است: کشورها باید قادر باشند خودشان اقدامات تقابلی را مستقل از هر گونه درخواست از سوی FATF اجرا کنند. پس از اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای در سال‌۹۴، آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو نکرد؛ بلکه براساس توافقنامه برجام، برخی تحریم‌های اولیه و تمام تحریم‌های ثانوی مرتبط با برنامه هسته‌ای تعلیق شد؛ بنابراین مقامات دولتی باید مدنظر داشته باشند که با توجه به اعمال تحریم‌های ثانویه(فراسرزمینی) آمریکا علیه ایران، باید برنامه مشخصی مانند تصویب و اجرای پیمان‌های پولی برای مقابله با این تحریم‌ها و کاهش اثرات آن بر روابط بانکی کشور داشته باشند و نه اینکه در پی تصویب لوایحی باشند که با وجود تحریم‌ها علیه ایران، تأثیر خاصی بر بهبود روابط بانکی کشورمان با سایر کشورها نخواهد داشت.

اقدام FATF و بورس

خبرگزاری مهر می نویسد: سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از انتشار خبر مربوط به اقدام ضد ایرانی گروه ویژه اقدام مالی، به سهامداران هشدار داد تا به شایعات فضای مجازی توجه نکنند. سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از انتشار خبر مربوط به اقدام ضد ایرانی گروه ویژه اقدام مالی و قرار دادن ایران در لیست سیاه FATF طی پیامکی به سهامداران و فعالان بازار سرمایه از آنها خواست تا به شایعات مطرح شده در فضای مجازی توجه نکنند. پس از آنکه ساعتی قبل نهاد گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد ایران را در لیست سیاه این نهاد قرار داده، برخی کانال‌های تلگرامی اطلاع رسانی تخصصی بازار سرمایه، از احتمال زلزله چند ریشتری در معاملات هفته پیش رو در بورس سخن به میان آوردند که گفته می‌شود سهامداران نباید این اظهار نظرهای شخصی را جدی بگیرند.

پایگاه خبری-تحلیلی تابناک در گفت و گو با محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه می آورد: کرونا تاثیری بر روند شاخص کل و جنبه واقعی اقتصاد نخواهد داشت لیکن درج نام ایران در لیست سیاه AFTF تاثیر گذار بیشتری خواهد داشت و البته با توجه به اینکه اقتصاد ما در برابر تحریم ها تاب آوری پیدا کرده تنها در جابجایی پول با مشکلاتی مواجه خواهیم بود که کمافی السابق شرکای ما محصولات را در بازارهای جهانی خواهند فروخت. قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه FATF و تاب آوری اقتصاد ما در مواجهه با عمده تحریم ها، تاثیر آنچنانی ندارد فقط این موضوع می‌تواند جابجایی پول را سخت تر کند که با توجه به شرکای ما که حاضرند محصولات را با تخفیف از طرف ما بفروشند، مبادلات ادامه پیدا می کند.

تشکر آمریکا از FATF

پایگاه خبری-تحلیلی الف می آورد: وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از اقدام اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر قرار دادن ایران در لیست سیاه تمجید کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به تقاضای کارگروه ویژه اقدام مالی اعضایش مبنی بر اتخاد اقدامات تقابلی علیه ایران مدعی شد: ایران باید با عواقب عدم توانایی مداومش مبنی بر همسویی با نرم‌های بین‌المللی خصوصا در تصویب کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم مواجه شود. پمپئو با اشاره به اینکه ایران نتوانسته استانداردهای مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی را تصویب کند مدعی شد که ایران باید از استانداردهای بنیادینی که دیگر کشورهای جهان به آن پایبندند، پیروی کند. وی در انتها ادعا کرد که اگر ایران می‌خواهد از انزوا در بیاید باید از رفتارهای بی‌پروایانه‌اش دست بکشید و همانند کشوری عادی رفتار کند.

ايرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید