۳ پیش بینی از افزایش قیمت مسکن، بهداشت و خوراکی ها

پیش بینی ها نشان می دهد در سه سناریو مختلف کمترین میزان رشد تورم برای گروه های اساسی ۲۲ درصد و بالاترین میزان ۴۷ درصد خواهد بود.

به گزارش صنعت نویس، تغییر قیمت خوراکی ها،بهداشت و درمان و مسکن در پایان سال 99 چقدر خواهد بود؟ گزارش مرکز آمار نشان می دهد: اگر روند شهریور ادامه یابد تغییرات این بخش از ضروریات زندگی مردم چشمگیر خواهد بود.

دیده بانی تورم از گذشته
یکی از مدل های در دسترس برای تخمین تورم عملکرد گذشته است. اقتصاد نیوز در سه حالت ادامه روند تورم یک ساله، ادامه روند تورم در نیمه نخست سال جاری و ادامه روند تورم در آخرین ماه تابستان برآورد کرده گروه مسکن، خوراکی ها و درمان در پایان سال چه میزان هزینه از سبد زندگی مردم را به خود اختصاص می دهند.

در این دیده بانی مشخص شده اگر روند گذشته ادامه یابد تورم نقطه به نقطه در پایان نیمه دوم سال جاری در کمترین حالت برای گروه خوراکی و آشامیدنی ها 5 واحددرصد از مقدار ثبت شده برای شهریور و در بالاترین مقدار خود 16 واحددرصد بیشتر است. نرخ تورم نقطه به نقطه به مقایسه شاخص یک گروه در یک ماه نسبت به همان شاخص در موقعیت مشابه در سال قبل دلالت دارد.

بالاترین تخمین تورم میانگین نیز به گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها با مقدار 30.6 درصد و کمترین برآورد به گروه مسکن معادل 22 درصد تعلق دارد. تورم میانگین نیز تغییرات قیمت در 12 ماه منتهی به یک دوره را در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بررسی می کند.

1191165C-687C-4E4E-A221-4C1DAD8D65A0

سه سکانس از تورم نقطه به نقطه سال 99
بر این اساس ادامه روند تورم نقطه به نقطه در سه سناریو می تواند تصویری را از فضای پایان سال جاری ارائه دهد.

گروه خوراکی ها وآشامیدنی ها، مسکن و بهداشت و درمان به ترتیب دارای 26 و 35.5 و 7.14 درصد ضریب اهمیت در سبد زندگی مردم هستند. در واقع این سه گروه وزن نزدیک به 65 درصدی در سبد هزینه های مردم دارند.

پیش بینی گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در نیمه دوم امسال
گروه خوراکی ها وآشامیدنی ها مشتمل بر زیر گروه نان، گوشت، ماهی، شیر، تخم، مرغ، روغن، میوه، سبزیجات، شکر و مجموعه نوشیدنی ها است. مطابق گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در شهریور ماه سال جاری 31.4 درصد بوده است. تخمینی که از این گروه در نیمه دوم امسال از این گروه زده می شود در سه حالت روایت می شود.

درصورتی که روند متوسط شهریور سال قبل تا پایان سال جاری ادامه یابد به کمترین برآورد از نرخ تورم این گروه دست پیدا می کنیم. این مقدار 36.3 درصد محاسبه شده است. حداکثر مقدار این نرخ نیز در صورتی شکل می گیرد که روند ماهانه را در محاسبه نرخ تورم نیمه دوم سال 99 مد نظر قرار دهیم. بر این اساس نرخ تورم اسفند سال جاری در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها 47.3 درصد برآورد می شود.

نرخ تورم میانگین نیز که حاوی اطلاعات سال قبل و سال جاری در خصوص افزایش شاخص قیمت در هر گروه است نکاتی را در بر دارد. نرخ تورم سالانه در این بخش در شهریور سال جاری توسط مرکز آمار 21.7 درصد اعلام شد. ادامه مسیر این نرخ مانند قبل سه حالت را بیان می کند. در کمترین حالت در نیمه دوم سال جاری پیش بینی می‌شود 5.7 واحد درصد از نرخ تورم سالانه کنونی بیشتر است. این سناریو در صورتی رخ می دهد که سناریوی 12 ماهه این نرخ تا پایان سال جاری ادامه یابد. حداکثر تخمین در این گروه نیز در تورم میانگین 30.6 درصد در حالت ماهانه محاسبه شده است.

پیش بینی گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها در نیمه دوم امسال
گروه مسکن در گزارش شاخص قیمت مر کزآمار متشکل از زیرگروهای مسکن اجاره آب برق و سوخت است.

تورم نقطه به نقطه این گروه در شهریور ماه امسال توسط مرکز آمار 26.2 درصد بیان شد. این رقم به این معناست که در گروه مسکن در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته 26.2 درصد بیشتر هزینه شده است. درصورتی که روند این نرخ را در سه حالت ادامه دهیم می توان ارزیابی ای را از نیمه دوم سال در این گروه ارائه داد. در این خصوص اگر روند 12 ماهه را در این نرخ طی کنیم به رقمی معادل با 27.5 درصد می رسیم که کمترین برآورد را در این گروه بیان می کند. اما اگر روند ماهانه استمرار پیدا کند نرخ تورم نقطه به نقطه 32.8 درصد پیش بینی می شود که این میزان بالاترین تخمینی است که در باره گروه مسکن در پایان سال می توان زد.

بیشترین و کمترین مقدار تورم سالانه این گروه نیز در اسفند ماه سال جاری 27.7 درصد و کمترین آن 22 درصد پیش بینی شده است

پیش بینی گروه بهداشت و درمان در نیمه دوم امسال
در تخمین روند تورمی گروه بهداشت و درمان تا پایان سال جاری همانند دو گروه موردبررسی اولیه، سه سناریور مورد ارزیابی قرار گرفته است. در بررسی این حالت‌ها 22.7 درصد کمترین برآورد نرخ تورم نقطه به نقطه و 37.8 درصد بیشترین برآورد این نرخ در پایان امسال است.

در نرخ تورم میانگین نیز این مقادیر به ترتیب 24.6 درصد و 26.3 درصد محاسبه شده است.

در مجموع اگر روند تورمی همانند شهریور باشد فشار به زندگی مردم بیشتر از دو روند قبلی خواهد بود. با توجه به اینکه نرخ تورم ماهانه شهریور بالای سه درصد بوده است در ادامه سال باید تغییرات تورم ماهانه به زیر این سطح بیاید تا از فشار تورمی و سرعت رشد قیمت کالاها کاسته شود.
اقتصادنیوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید