۲۰ میلیارد تومان هزینه بومی‌سازی پروژه‌های معدنی

مجموع آمار موجود از هزینه‌های بخش پژوهش، فناوری و بومی‌سازی طرح‌های ایمیدرو در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.
۲۰ میلیارد تومان هزینه بومی‌سازی پروژه‌های معدنی

صنعت نویس: براساس گزارشات و آمارهای موجود، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اجرای ۳۲ طرح پژوهشی در بخش معدن و صنایع معدنی، ۸۸ پایان‌نامه تکمیلی و برگزاری و انتشار ۱۹ همایش و کتاب‌های تخصصی در کارنامه پژوهشی و بومی‌سازی خود دارد.

بحث آموزش و پژوهش به شکل خاص در معدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که در این صنعت دستیابی به تکنولوژی‌های روز و استفاده از فناوری‌های دقیق هزینه‌های تمام شده محصولات و فرآیندهای معدنی مانند اکتشاف را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، با این وجود شاهد آن هستیم شاید هنوز سرمایه‌گذاری روی این بخش به اندازه کافی قابل توجه نبوده است.

از جمله اقداماتی که در حوزه معدن برای موضوع آموزش و انتقال تجربیات شرکت‌ها و کشورهای توسعه یافته در این بخش مورد توجه است همکاری آموزشی و پژوهشی با شرکت‌های بزرگ است که می‌توان آن را در برخی تفاهم‌نامه‌هایی که اخیرا با شرکت‌های خارجی بسته شده است مشاهده کرد.

تفاهم‌نامه‌هایی مانند آنچه میان ایران و دنیلی آمریکا به امضاء رسید که قرار است در آن در خصوص آموزش‌های تخصصی و ایجاد یک شرکت مشترک فولادی توافق شده است از جنس تفاهم‌نامه‌هایی است که در حوزه پژوهش و آموزش نیروهای بومی به کمک معادن و صنایع معدنی کشور خواهند آمد.

از دیگر قراردادهایی که جنبه آموزشی دارند می‌توان به توافق‌نامه شرکت ماین تک (MINTEK) آفریقای جنوبی اشاره کرد که به منظور آموزش و انجام پروژه‌های مشترک با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران که از واحدهای تحت پوشش ایمیدرو است، اشاره کرد.

از برخی پروژه‌های پژوهشی ایمیدرو می‌توان به موارد همچون بهینه‌سازی عوامل موثر بر کارخانه فرآوری معدنی نخالک، جایگزینی سلول فلوتاسیون، ستونی به جای سلول‌های مکانیکی در مجتمع فسفات اسفوردی در مقیاس پایلوت، مراحل نخست مطالعه وضعیت موجود و آینده‌پژوهی فرآوری‌های نو در اکتشاف معدن، انجام هفت هزار آزمایشات شیمی، کانی‌شناسی و فرآوری نمونه‌های اکتشافی ایمیدرو به منظور مطالعه و آنالیز نمونه‌های سنگ آهن، سرب و روی پلیمتال و غیره اشاره کرد.

ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید