۲۰۲۰ شوم خودروسازی

سال ۲۰۲۰ میلادی با همه مصائب و گرفتارهایش به پایان رسید، سالی که برای صنعت و بازار خودرو جهان نیز سخت و شوم بود و بعید است آثار مخرب آن به این زودی‌ها از صحنه هستی پاک شود.

به گزارش صنعت نویس،کمی قبل از آغاز سال ۲۰۲۰، جهان در تله ویروس مرگبار کرونا یا همان کووید-۱۹ گرفتار شد، ویروسی که اگرچه خواستگاهش چین بود، به تدریج سرتاسر دنیا را درنوردید. جهانیان در حالی ورود به ۲۰۲۰ را جشن گرفتند که خبر نداشتند این سال قرار است میان آنها جدایی بیندازد، عزیزانشان را به کام مرگ بکشاند و اقتصادها را ویران کند.

هرچند اوایل سال گذشته میلادی کمتر کسی گمان می‌کرد کرونا جهان را در نوردد، اما چند هفته پس از وداع با ۲۰۱۹، این ویروس از چین به همه جای دنیا صادر شد تا علاوه بر گرفتاری‌هایی که برای جهانیان ایجاد کرد، صنعت خودرو را نیز به تعطیلی بکشاند. تعطیلی خطوط تولید خودرو و قطعه، ابتدا مختص چین مهد خودروسازان و قطعه سازان جهان بود، اما رفته رفته دامنه تعطیلی‌ها به دیگر کشورها نیز رسید.

بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان جهان در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا، خطوط تولید خود در سراسر دنیا تعطیل یا نیمه تعطیل کردند تا پایه‌های افت شدید تولید و فروش خودرو، در همان اوایل سال ۲۰۲۰ بنا گذاشته شود. در نتیجه تعطیلی و نیمه تعطیلی خطوط تولید، تیراژ جهانی خودرو افتی شدید را در ۲۰۲۰ تجربه کرد و به تبع آن، فروش نیز نزولی شد.

در ماه‌های ابتدایی همه گیری کرونا و با توجه به اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورها، بازار خودرو از رونق افتاد و فروش و البته درآمد خودروسازان و قطعه سازان جهان افت کرد. جدا از توقف نسبی پروژه‌های خودرویی، بسیاری از شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو شدند تا بتوانند از پس چالش‌های مالی حاصل از پاندمی کرونا بر بیایند.

هرچند در این دوران فروش آنلاین رونق گرفت، اما نتوانست بازار خودرو را به روزهای قبل از درگیری جهان با کرونا، بازگرداند. در کنار اینها، بیشتر نمایشگاه‌های خودرویی جهان نیز در ۲۰۲۰ لغو شد تا علاقه مندان این صنعت نتوانند گرد هم بیایند و رونمایی‌ها نیز مانند فروش، آنلاین شوند.
حالا نیز که ۲۰۲۰ شوم تمام شده و جهان گام‌های نخستین را برای واکسیناسیون علیه کرونا برداشته، صنعت خودرو کماکان با این ویروس چموش دست به گریبان است. هرچند فعلاً خبری از تعطیلی‌های ۲۰۲۰ در خودروسازی و قطعه سازی نیست، اما کرونا هم تجدید قوا کرده و با جهش‌های جدیدیش جهان را در معرض خطر بزرگ دیگری قرار داده است.

از یک سو کرونای انگلیسی با قدرت شیوعی بسیار بالاتر از کووید-۱۹ و از سوی دیگر گونه جدید این ویروس در آفریقا که گفته می‌شود عفونت بیشتری ایجاد می‌کند، ذهن جهانیان را به خود مشغول کرده است. با چموشی‌های جدید کرونا، این پرسش بزرگ ایجاد شده که آیا ۲۰۲۱ هم سال جولان کرونا خواهد بود؟ آیا واکسن‌ها می‌توانند مچ این ویروس خطرناک و سرکش را بخوابانند؟ اگر کرونا بخواهد ۲۰۲۱ را هم به کام جهانیان تلخ کند و به گستاخی‌هایش ادامه دهد، صنعت خودرو دوباره باید تعطیلی و کاهش فعالیت‌ها را دستور کار خود قرار دهد و این به معنای تداوم افت تولید و فروش و درآمدزایی و احتمالاً اخراج نیروی انسانی در سال میلادی جدید خواهد بود.

حتی اگر کرونا جهش‌های خطرناک فعلی را هم نداشت، باز هم خلاصی از گرفتاری‌ها و خسارات این ویروس، به این زودی‌ها امکانپذیر نبود. هرچند ساخت انواع واکسن، دنیا را به خلاصی از شر این ویروس مرگبار امیدوار کرده، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند آثار و پیامدهای کرونا در صنعت خودرو همچنان تداوم خواهد داشت. زمان می‌خواهد تا زیان خودروسازان در تولید و فروش جبران شود، آن هم تازه اگر کرونا جهان را با جهش‌ها و غلبه بر واکسن، شگفت زده نکند.
خودروسازی جهان اما در کنار دست و پنجه نرم کردن‌هایش با کرونا در ۲۰۲۰، وقایع دیگری را نیز در این سال به خود دید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ورشکستگی برخی خودروسازان نه چندان مطرح (مانند سانگ یانگ کره و برلیانس چین)، نهایی شدن ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن و تشکیل چهارمین ائتلاف بزرگ صنعت خودرو با نام آتلانتیس و همچنین جهانی‌تر شدن پروژه حذف خودروهای سوخت فسیلی و حرکت به سمت محصولات به اصطلاح پاک، اشاره کرد.

در این بین، ادغام رسمی فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن در تقویم ۲۰۲۰ ثبت نشد و گویا قرار است طی هفته‌های آینده چهارمین ائتلاف بزرگ خودروسازی به طور رسمی متولد شود. آیا ۲۰۲۱ سال خوشی برای جهان خودرو خواهد بود؟ باید منتظر و ماند و دید.
خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید