یکه زارع: ظریف را اصلا از نزدیک ندیده‌ام

حواشی انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشور تمامی ندارد و حالا پای مدیرعامل سابق ایران خودرو نیز به این ماجرا کشیده شده است.
یکه زارع: ظریف را اصلا از نزدیک ندیده‌ام

به گزارش صنعت نویس،اوایل هفته گذشته بود که فایل صوتی گفت و گوی سعید لیلاز –روزنامه نگار-با ظریف منتشر و به دلیل محتوای خاص آن به خصوص درباره نقش دیپلماسی و "میدان" در سیاست خارجه کشور، حسابی حاشیه ساز شد.

در این فایل صوتی که بخشی از پروژه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به مدیریت حسام الدین آشنا رییس سابق این مرکز است، ظریف مسائلی را درباره نقش میدان (نظامیان) در سیاست‌های منطقه‌ای ایران و همچنین کارشکنی روسیه در مسئله هسته‌ای ایران و برجام، مطرح کرد که واکنش‌های اغلب تندی را به دنبال داشت.

کمی بعد مشخص شد که تنها مصاحبه با ظریف در کار نیست و با برخی دیگر از اعضای کابینه دولت حسن روحانی و همچنین تعدادی از سیاستمداران حاضر در داخل و خارج از کشور نیز درباره سیاست‌ها، پشت پرده‌ها و ناگفته‌های دولت تدبیر و امید گفت و گو شده است. گویا قرار بوده این برنامه به صورت آرشیو و در قالب تاریخ شفاهی دولت ضبط و بعدها در صورت صلاحدید، بخش‌هایی از آن منتشر شود. با این حال، اوایل هفته گذشته فایل سه ساعته گفت و گو با وزیر امورخارجه سر از شبکه‌های مجازی و رسانه‌های خارجی درآورد که بخش‌هایی از آن حواشی زیادی را به پا کرد. حالا با گذشت حدوداً یک هفته از این ماجرا، پای مدیرعامل سابق ایران خودرو نیز به این ماجرا باز شده است. طبق ادعای برخی کانال‌های رسانه‌ای مجازی از جمله کانال سایبری عماریون، در مصاحبه با ظریف، علاوه بر حسام الدین آشنا و دیاکو حسینی -تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری- هاشم یکه زارع مدیرعامل سابق ایران خودرو هم حضور داشته است. طبق ادعای این رسانه‌ها، در ردیف پشت سر لیلاز، آشنا، حسینی و یکه زارع نشسته بوده و حتی گاهی بابت پچ پچ کردن‌هایشان از ظریف تذکر گرفته‌اند. اتفاقاً در بخشی از فایل صوتی منتشره، ظریف خطاب به اطرافیان می‌گوید "وقتی با هم صحبت می‌کنید، من تمرکزم را از دست می‌دهم". با این حال وی نامی از کسی نمی‌برد و مشخص نیست مخاطبش چه کسانی هستند.
ادعای حضور یکه زاعر در گفت و گو با ظریف اما دارای ابهاماتی است. نخست اینکه وی خود حضور در این برنامه را تکذیب کرده است. به هر حال ازآنجاکه برنامه موردنظر ضبط و ثبت شده و بعدها ممکن است به هر طریقی فایل تصویری آن منتشر شود، تکذیبیه یکه زارع قابل قبول به نظر می‌رسد. گفته می‌شود یکی از دلایل مطرح شدن موضوع حضور یکه زارع در جریان مصاحبه با ظریف، دوستی او با لیلاز است. این در حالی است که یکه زارع با واسطه اعلام کرده در گفت وگوی لیلاز و ظریف حضور نداشته و اصلاً دلیلی برای حضور او نبوده است. مدیرعامل سابق ایران خودرو این را هم گفته که تا به حال نه ظریف و نه آشنا را هرگز از نزدیک ندیده است.

از طرفی اما ابهام دیگر اینجاست که اصلاً چرا مدیرعامل سابق ایران خودرو باید در گفت و گویی بی ربط به حوزه کاری پیشین وی حضور داشته باشد؟ نقش لیلاز به عنوان مجری و آشنا و حسینی به عنوان اعضای ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت و گو با ظریف، مشخص است، اما اینکه یکه زارع نیز در این گفت و گو حضور داشته، جای ابهام دارد. یکه زارع یکی از مدیران شناخته شده خودروسازی کشور است که تابستان ۹۸ از مدیرعاملی ایران خودرو برکنار و به دلیل اتهامات مالی مستقیم راهی زندان شد. وی مدتی را در زندان بود در نهایت نیز با قید وثیقه آزاد شد و حالا نیز خود را آماده حضور در دادگاه کرده است.
منبع:خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید