گلایه های یک گردشگر در ایران از مشکلات تبدیل ارز

یک گردشگر آلمانی که تازه به تبریز رسیده است از همان ابتدا با مشکلات تبدیل پول مواجه می‌شود، بانک‌ها انجام نمی‌دهند و صرافی‌ها هم یا بسته است یا پول ندارند.
گلایه های یک گردشگر در ایران از مشکلات تبدیل ارز

به گزارش صنعت نویس، یک گردشگر آلمانی پس از اینکه به ایران می‌رسد، مشکلاتی در زمینه تبدیل ارز به ریال دارد که در گزارش زیر می‌آید:

گردشگر آلمانی به نام «کورونیلیز ورمورشاد» پس از اینکه به تبریز می‌رسد تازه می‌فهمد که تبدیل ارزهایی مانند دلار و یورو بسیار کار سختی است. این گردشگر آلمانی گفته است ما می‌خواستیم ارز را در بانک به پول رایج این کشور تبدیل کنیم، اما بانک نه یورو قبول کرد نه دلار، ما به صرافی‌های داخل شهر آمدیم، آنها اصلاً پولی نداشتند.

براساس این گزارش،‌ بانک مرکزی ایران در ۱۵ آوریل نظام ارزی را تک‌نرخی کرد و خرید و فروش هرگونه ارز در صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد. قبل از اعمال این سیاست، پول ایران طی شش ماه اخیر ارزش خود را بیش از یک‌سوم از دست داده بود، براساس سیاست جدید بانک مرکزی، ارزش هر دلار ۴۲ هزار ریال تعیین شد و در حال حاضر مبنایی است که در مبادلات ارزی خارجی استفاده می‌شود، بنابراین یک یورو معادل 1.2 دلار در بازار ایران مبادله می‌شود و هر یورو معادل ۵۰۴۰۰ ریال است.

این گردشگر می‌نویسد که برای تبدیل یورو مجبور شده این ارز را به فردی که کار تبدیل ارز را به صورت غیررسمی انجام می‌داده تحویل بدهد و این فرد می‌رود و پس از مدتی با ریال برمی‌گردد.

این گزارش می‌نویسد، این نرخ انعکاسی از تداوم کاهش ارزش ریال است که در بازار سیاه اتفاق می‌افتد، چرا که دولت ایران نرخ مبادله را به صورت دستوری تعیین می‌کند.

سعیداحمد ضرابی مدیر آژانس مسافرتی در تبریز می‌گوید در صورتی که وضعیت تبدیل ارز به شکل حاضر تداوم یابد، طبیعی است که مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. حتی پیش از اجرای سیاست جدید بانک مرکزی، مبادلات ارزی هم برای گردشگران خارجی با مشکلاتی همراه بود.

در حال حاضر مشکلاتی که در زمینه تحریم‌های آمریکا هم وجود دارد و تهدیدهای جدیدی هم که از سوی آمریکا انجام می‌شود، شاید وضعیت گردشگران را بدتر از این هم بکند و آنها مجبور باشند در همه موارد پول نقد پرداخت کنند و امکان استفاده از کارت اعتباری فراهم نباشد. عمده گردشگران غربی که به ایران می‌آیند از آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و هلند است.

براساس این گزارش، این گردشگر آلمانی می‌گوید جذب گردشگران خارجی برای بازار بزرگ تبریز و کاخ گلستان، بسیار سخت شده است و آنها نمی‌توانند ارز مورد قبول آنها را از بازار پیدا کنند، همه جا بسته است، صرافی‌های شهر هم بسته است و امکان تبدیل پول وجود ندارد.

اما یک گردشگر فرانسوی نظر دیگری در این مورد دارد، کاترینا می‌گوید ما در سفر به ایران هیچ مشکلی نداشتیم، ما دوستان بسیار خوبی در ایران داریم که همه چیز را به راحتی برای ما فراهم کردند.

منبع:فارس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید